Krilleman
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag gör det. Har en pärm som heter huset, där sätter jag direkt in alla kvitton och annat som gäller huset. Krävs ingen större ansträngning.
Jag gör exakt samma. Inga konstigheter alls.

När jag sålde lägenheten jag hade innan vi köpte hus hade jag råkoll på varenda krona som det kostat mig i förbättrande åtgärder. Hade allt klappat och klart för kontroll av skatteverket. Det var nästan så jag såg fram emot det.

Jag gjorde skatteavdrag för 106,000:- i förbättringsutgifter på vinsten vid deklarationen efter försäljningen.

Det blev ingen kontroll...
 
Vi gjorde avdrag för 190kkr, inte heller kontroll.

Var ju ett jäkla jobb att läsa av 70 kvitton och kolla så att man inte hade råkat köpa något som inte hörde till renoveringen.
 
Svaret på din fråga är JA. I deklarationen över försäljningen så skickar man inte in några kvitton utan man anger bara avdragsbeloppet. Blir det då (mot förmodan) granskning så kan det vara bra att ha kvittona kvar men jag tror att man med bilder och annat kan visa vad man gjort och utifrån det beräkna avdragsbeloppet. Åtminstone var det så på den tiden det fanns en indexreglering av köpesumman.
 
useless useless skrev:
Nej, du blir bara av med avdraget för det du inte kan redovisa.
Man drar av de kostnader för material man har haft, om du saknar kvitton för arbete så är det inte avdragsgillt.

Sedan skriver du under övriga upplysningar något i stil med: För det yrkade avdraget på 100 000 för förbättringar saknas verfikat för 55 000. Eller vilka summor det nu handlar om.

Iom. att du är öppen om att underlag saknas, så kan du inte råka ut för straffavgift (skattetilägg är annars 40% av det "undanhållna beloppet"). Skattemyndigheten gör en bedömning om ditt yrkande verkar rimligt. Och i värsta fall avslår de avdraget. Alla jag känner som gjort den här typen av avdrag har fått igenom dem.

Det är givetvis viktigt att de saker du begär avdrag för, verkligen har utförts. Drar du av 100 000 för ett kök, så bör inte skattemyndigheten hitta ett sunkigt 70 talskök, OM de skulle få för sig att inspektera, i så fall räcker det nog inte med skattetilägg, utan det blir åtal.
 
  • Gilla
KB-U och 1 till
  • Laddar…
Visst kan det vara så att deklaranten är slarvig och inte sparar papperslappar utan att se någon omedelbar nytta med det. 90% av alla människor är rättfärdiga och har goda avsikter.

Sedan finns det några stycken som alltid försöker komma billigare undan. Som betalar hantverkare svart och som gärna köper misstänkt billiga skinnjackor från backluckor vid öde besinstationer.

Om jag var skattmas skulle jag inte kunna veta vilka som är vilka. Jag skulle anta att de som inte kan visa verifikationer på påstådda utgifter inte har fått några kvitton. Alla förklaringar om varför har skattmasen säkert hört hundra gånger och känner leda över att ännu en gång lyssna på självklara halvlögner.

Risken för utökad kontroll är liten. Så vill man kan man hitta på en rimlig summa. Å andra sidan kan ens liv ta vändningar som gör att nyckeltalen ser underliga ut. Då ökar risken för revision enormt.

Jag har blivit kontrollerad vid tre tillfällen. Det kan bero på att jag länge varit enskilld företagare.

Mvh Findus
 
H hempularen skrev:
Man drar av de kostnader för material man har haft, om du saknar kvitton för arbete så är det inte avdragsgillt.

Sedan skriver du under övriga upplysningar något i stil med: För det yrkade avdraget på 100 000 för förbättringar saknas verfikat för 55 000. Eller vilka summor det nu handlar om.

Iom. att du är öppen om att underlag saknas, så kan du inte råka ut för straffavgift (skattetilägg är annars 40% av det "undanhållna beloppet"). Skattemyndigheten gör en bedömning om ditt yrkande verkar rimligt. Och i värsta fall avslår de avdraget. Alla jag känner som gjort den här typen av avdrag har fått igenom dem.

Det är givetvis viktigt att de saker du begär avdrag för, verkligen har utförts. Drar du av 100 000 för ett kök, så bör inte skattemyndigheten hitta ett sunkigt 70 talskök, OM de skulle få för sig att inspektera, i så fall räcker det nog inte med skattetilägg, utan det blir åtal.
Du har inte lämnat en oriktig uppgift om du gör ett avdrag på en rimlig kostnad som du sen inte kan visa med hjälp av kvitton eller liknande.

https://lagen.nu/dom/nja/2010s306
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Intressant tråd som gav mig en tankeställare. Har aldrig tänkt tanken att kvitton ska sparas annat än om man anlitar hantverkare för ett större jobb. Så där är frågan: vilka kvitton sparar ni? För min del rör det sig ju oftast om småsummor, en färgburk här, några skruvar där, lite virke på takräcket. Småsummor men sammantaget över en längre tid en hel del pengar (och en hel del kvitton!) Om man inte har samlat dessa kvitton, finns det några schablonavdrag man kan göra? Eller tror skatteverket att man kan ha haft ett hus i 30 år utan att ha lagt några pengar på underhåll?
 
Nu är ju inte en burk färg och några skruvar då och då under en trettioårsperiod en "förbättringskostnad" och därmed inte avdragsgill. Det tyder ju inte direkt på någon genomgripande förbättring/ombyggnad.
 
Dom kan väl vara en del av den totala kostnaden?
 
Vad jag menar är att det måste vara fråga om en förbättringskostnad (tror den ska vara gjord senast inom en femårsperiod innan försäljningen) eller en ombyggnad.
 
S
5 år är det som gäller.
 
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…
engs
Har läst nån gång om att skatteverkat fiskar t.ex. Blocket efter folk som säljer såpass ofta att det börjar likna en verksamhet och granskar dessa närmare. (Förutsätter att detta sker med automatik, typ något telefonnummer/konto/mail dyker upp som säljare Xggr / månad under ett år så flaggas de).

Vet inte hur det ser ut med skatteverket och personuppgiftslagen. Men antar att har ganska fria tyglar?

Tänker mig att de i vilket fall i teorin skulle de kunna göra något sånt med hemnet / mäklarbilder. Dvs indexera / spara undan bilder och säljbeskrivning när de läggs ut. För att sen när avdragen kommer in göra stickprov och se om de verkar rimliga. Om man gjort avdrag på 300k för köksrenovering men det är från 70-talet som någon ovan sa.

Smidigare än hembesök för att se uppenbart fusk ivf.
 
O olotor skrev:
Vad jag menar är att det måste vara fråga om en förbättringskostnad (tror den ska vara gjord senast inom en femårsperiod innan försäljningen) eller en ombyggnad.
Om det är en grundförbättring så räcker det att den är gjord efter 1952.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar TS att läsa på Skatteverkets hemsida vad som är avdragsgilla förbättringskostnader respektive ombyggnadskostnad.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
TS har ju bara ägt fastigheten i några år (mindre än 5) , så troligen är alla insatser avdragsgilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.