75 092 läst ·
82 svar
75k läst
82 svar
Hur få renovering avdragsgill utan kvitton?
Hur lär dom kunna bevisa motsatsen oavsett vilket avdrag man väljer, måste man spara gamla pumpen under en presenning i 5 år?BirgitS skrev:
Ja sparar varenda kvitto på allt från skruvpaket till penslar, närmast manisk, allt ska in i huspärmen, har även förra husets alla kvitton kvar ifall de begär in en kontroll i efterhand, är 3 år sen nu.
Ja drog av 250 k, blev inte kollad
Ja drog av 250 k, blev inte kollad
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det där är ett tankefel, på samma sätt som med bleknade kvitton ("haha nu får de ett helsike på Skatteverket att läsa vad det står").A Andy78 skrev:
Du betalar den skatt som du ska betala.
Vill du sedan begära avdrag så *har du hela bevisbördan*. Om du inte kan bevisa (eller göra troligt) så blir det inget avdrag. Skatteverket kommer inte svettas och utreda - du måste själv göra hela jobbet.
Frågan har för mig moraliska dimensioner.
Jag antar ju att det finns orsaker till att verifikationer saknas.
Om allt gått rätt till men jag slarvat bort alla kvitton så är det vettigt att jag får betala för min dumhet. Om ignorans inte kostar så har jag ingen anledning att försöka förbättra mig.
Om jag köpt material och tjänster svart. Då har jag redan fått mitt skatteavdrag. Att kräva att jag med bilder och vittnen skall kunna få ut ännu mer är girigt och omoraliskt.
Har jag byggt mitt hus själv. Då har jag kvitton på material, men inte på arbetet. Det är en helt valid orsak till att sakna kvitton. MEN låt oss titta på konsekvenserna. Om jag byggt själv så har jag inte betalat fullt pris. Jag behöver inte redovisa mitt eget arbete som förmån och därför har jag varken betalat moms, egenavgifter eller vanlig skatt på den arbetstiden. Det trots att jag är proffs med bred erfarenhet. Det är minst hälften som jag sluppit undan. Materialet har jag kvitton på och kan få mina procent vid försäljningen. För arbetet vore det girigt att kräva ytterligare avdrag utöver det lägre priset när jag "anlitade" mig själv.
Att det går att få igenom avdrag utan dokumentation som kan bevisa att jag spenderat pengarna på riktiga firmor som betalar skatter och avgifter. Det är enligt min åsikt ett onödigt fel i systemet. I just det här fallet så borde skattesystemet vara helt oflexibelt. Både dumhet och omoral borde kosta i något skede. Varför inte vid en försäljning.
Girighet må vara en viktig drivkraft för entreprenörsanda. Men när kreativiteten handlar om att ge sig själv mer utrymme på det allmännas bekostnad istället för att ägna den åt att hitta snabbare och bättre sätt att producera något av verklig nytta. Då vill inte jag vara med och sponsra längre.
Mvh Findus
Jag antar ju att det finns orsaker till att verifikationer saknas.
Om allt gått rätt till men jag slarvat bort alla kvitton så är det vettigt att jag får betala för min dumhet. Om ignorans inte kostar så har jag ingen anledning att försöka förbättra mig.
Om jag köpt material och tjänster svart. Då har jag redan fått mitt skatteavdrag. Att kräva att jag med bilder och vittnen skall kunna få ut ännu mer är girigt och omoraliskt.
Har jag byggt mitt hus själv. Då har jag kvitton på material, men inte på arbetet. Det är en helt valid orsak till att sakna kvitton. MEN låt oss titta på konsekvenserna. Om jag byggt själv så har jag inte betalat fullt pris. Jag behöver inte redovisa mitt eget arbete som förmån och därför har jag varken betalat moms, egenavgifter eller vanlig skatt på den arbetstiden. Det trots att jag är proffs med bred erfarenhet. Det är minst hälften som jag sluppit undan. Materialet har jag kvitton på och kan få mina procent vid försäljningen. För arbetet vore det girigt att kräva ytterligare avdrag utöver det lägre priset när jag "anlitade" mig själv.
Att det går att få igenom avdrag utan dokumentation som kan bevisa att jag spenderat pengarna på riktiga firmor som betalar skatter och avgifter. Det är enligt min åsikt ett onödigt fel i systemet. I just det här fallet så borde skattesystemet vara helt oflexibelt. Både dumhet och omoral borde kosta i något skede. Varför inte vid en försäljning.
Girighet må vara en viktig drivkraft för entreprenörsanda. Men när kreativiteten handlar om att ge sig själv mer utrymme på det allmännas bekostnad istället för att ägna den åt att hitta snabbare och bättre sätt att producera något av verklig nytta. Då vill inte jag vara med och sponsra längre.
Mvh Findus
För de som inte vill spara en massa papperslappar så kan tex www.sparakvittot.se vara ett alternativ.
Hmmm, har ni som tycker det är alltför tidsödande att räkna ihop kvitton, funderat på hur många timmar man eventuellt lägger ner och hur mycket pengar man tjänar på det?
Om man sitter varje kväll i en veckas tid plus en hel helg t ex och tjänar en viss summa på det i skatteavdrag, hur stor timpenning har man då fått för sina kvällstimmar?
Det kanske kan löna sig...
Om man sitter varje kväll i en veckas tid plus en hel helg t ex och tjänar en viss summa på det i skatteavdrag, hur stor timpenning har man då fått för sina kvällstimmar?
Det kanske kan löna sig...
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Har fått avdrag utan kvitto, då måste jag ha tjänat dubbelt,
