75 092 läst ·
82 svar
75k läst
82 svar
Hur få renovering avdragsgill utan kvitton?
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
dom kräver inte kvitto, när jag ringde o frågade, foto och i nödfall någon som kunde intyga riktigheten.
Det sitter inte någon sträng kamrer på Skatteverket och granskar din begäran, utan det är dataanalys i första vändan och om inget avviker alldeles så blir det inga protester. Det är bara om något avviker som det flaggas och går till manuell granskning.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Ja, barför gör man inte det? Hur enkelt som helst. Hade ett par pärmar med allt sedan jag byggde 1972. Enkelt och värdefulla dokument för husköparen bl a. Alla vet ju att huset kommer att överlåtas förr eller senare. Mycket enkel åtgärd!MultiManOriginal skrev:
Jag sparar vartenda kvitto, oavsett summa. Vi köpte huset 2012 och har lagt ner 300.000kr på det. Skulle vi sälja nu och få avslag för att vi inte kan styrka summan så förlorar vi en rejäl summa pengar. Hur andra gör med sina värdehandlingar bryr jag mig inte om, men jag skulle aldrig få för mig att kasta bort pengar på det sättet.
Problemet är väl att det inte bara är saker man har nytta av på varje kvitto? Åker man och handlar så blir det ju oftast en massa olika saker, typ skruv, färg, verktyg, en kaffe, etc. Det blir ju ett djäkla jobb att gå igenom det 20 år senare och plocka ut alla poster som har med grundförbättringen att göra, vilka som bara är vanligt underhåll och vilka som är helt irrelevanta...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast där tror jag faktiskt att även skatteverket accepterar en viss onogrannhet med vad som slinker med i avdragen.
Har en bekant (företagare) som fick order av skatteverket att skicka in de 5 största kvittona för en viss månad.
På ett av kvittona hade han köpt något dyrt till sin firmabil på macken, men på samma kvitto hade han även 2 videofilmer, den ena en barnfilm plus en chokladask. Skatteverket hade inga synpunkter på det...
Jag har också fått skicka in på det där viset några gånger, och är nitisk på att det inte skall finnas så mycket som en kopp kaffe på ett firmakvitto, som jag inte kan motivera vad det har med verksamheten att göra.
Har en bekant (företagare) som fick order av skatteverket att skicka in de 5 största kvittona för en viss månad.
På ett av kvittona hade han köpt något dyrt till sin firmabil på macken, men på samma kvitto hade han även 2 videofilmer, den ena en barnfilm plus en chokladask. Skatteverket hade inga synpunkter på det...
Jag har också fått skicka in på det där viset några gånger, och är nitisk på att det inte skall finnas så mycket som en kopp kaffe på ett firmakvitto, som jag inte kan motivera vad det har med verksamheten att göra.
Som sagt, var och en gör som de vill. Själv lägger jag gärna ett par timmar på det än att förlora pengarna. Ser man det som ett problem så får man ju helt enkelt vara beredd på avslag.useless skrev:
Problemet är väl att det inte bara är saker man har nytta av på varje kvitto? Åker man och handlar så blir det ju oftast en massa olika saker, typ skruv, färg, verktyg, en kaffe, etc. Det blir ju ett djäkla jobb att gå igenom det 20 år senare och plocka ut alla poster som har med grundförbättringen att göra, vilka som bara är vanligt underhåll och vilka som är helt irrelevanta...
Det är bara förbättrande åtgärder du får dra för. Många missar det.
Målar du ditt befintliga vita tak med ny vit färg är det ej en avdragsgill kostnad. Samma gäller för allt annat.
Det är skillnad på underhåll och förbättringar.
River du ut ett gammalt lamonatgolv och ersätter det med ett parkettgolv räknas det som förbättring.
Målar du ditt befintliga vita tak med ny vit färg är det ej en avdragsgill kostnad. Samma gäller för allt annat.
Det är skillnad på underhåll och förbättringar.
River du ut ett gammalt lamonatgolv och ersätter det med ett parkettgolv räknas det som förbättring.
Men ska det vara så svårt att läsa innantill på skatteverkets hemsida innan man yttrar sig?
"Utgifter för reparationer och underhåll får bara dras av om du har haft dem under året du säljer eller de fem föregående åren. "
"För småhus är 1952 det tidigaste året som du får ta med utgifter för grundförbättringar."'
"För bostadsrätt är 1974 det tidigaste året som du får ta med utgifter för grundförbättringar. "
"Utgifter för reparationer och underhåll får bara dras av om du har haft dem under året du säljer eller de fem föregående åren. "
"För småhus är 1952 det tidigaste året som du får ta med utgifter för grundförbättringar."'
"För bostadsrätt är 1974 det tidigaste året som du får ta med utgifter för grundförbättringar. "
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Man får väl vara rimlig med hur långt bakåt man sparar också. Får man göra avdrag på de fem senaste åren är det kanske värdelöst att spara ett kvitto på 100 meter 45x95 från Byggmax från 1998.
Kvitto för 5 år är inte så jättemycket vid normal renovering om man nu inte köper en sak åt gången. Mina kvitton består för det mesta av några A4-papper från respektive hantverkare/butik, resten är småtjafs såsom en ask med skruvar för 95 kronor eller en rulle maskeringstejp.
Till min bil följde alla papper från tidigare ägares utgifter med. Kvitton på verkstadsjobb, besiktningar o.s.v. Jag har sparat det men känner att man kanske inte har så stor nytta av att veta att den gick igenom med blanka papper eller att en verkstad bytte olja för 10 år sedan.
Samma sak tänker jag med huset. Ett kvitto på en köksrenovering för "två kök sedan" är kanske onödigt till annat än kuriosa.
Kvitto för 5 år är inte så jättemycket vid normal renovering om man nu inte köper en sak åt gången. Mina kvitton består för det mesta av några A4-papper från respektive hantverkare/butik, resten är småtjafs såsom en ask med skruvar för 95 kronor eller en rulle maskeringstejp.
Till min bil följde alla papper från tidigare ägares utgifter med. Kvitton på verkstadsjobb, besiktningar o.s.v. Jag har sparat det men känner att man kanske inte har så stor nytta av att veta att den gick igenom med blanka papper eller att en verkstad bytte olja för 10 år sedan.
Samma sak tänker jag med huset. Ett kvitto på en köksrenovering för "två kök sedan" är kanske onödigt till annat än kuriosa.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
