Humlo Humlo skrev:
Jag måste vara extremt trögfattad för jag förstår ingenting av det ni snackar om. :-/

Jag har SEB med digipass och en kod jag knappt minns..
Men oftast använder jag mobilt bank-ID när jag sköter mina bankaffärer hemifrån. Då skriver jag in mitt personnummer och min 6-siffriga mobila bank-ID kod. Den som jag använder till i princip alla saker överallt i samband med mitt personnummer. Man kan ju inte ens snacka med ett försäkringsbolag i telefon utan att de ber en logga in med mobilt bank-id.

Hur kan man ha två mobila bank-ID på telefonen som någon skrev här?
Är inte varje mobilt bank-ID kopplat till min mobil och mitt personnummer? Det går väl inte att ha två? Eller loggar jag bara in med mammas personnummer och hennes kod på min mobil??

Man kan vara upp till åtta användare på ett bank-id. Flera kan t.ex. dela på en IPad.

Jag har inga syskon och min mamma har bara mig. Dör hon så är det jag som "ärver" så inget komplicerat dödsbo att snacka om vi nu ska hårdra det. Däremot är det ju också jag som får sköta räkningar och allt annat som har med hennes ekonomi att göra nu när hon själv inte kan röra sig fritt.

Men det räcker med en fullmakt vi bägge skriver under så kan jag logga in på hennes bank och betala räkningar? Kanske föra över nån 1000-lapp till mig när jag handlat åt henne?

Jag förstår verkligen inte hur det ska gå till på ett enkelt sätt.

Humlo Humlo skrev:
Jag måste vara extremt trögfattad för jag förstår ingenting av det ni snackar om. :-/

Men oftast använder jag mobilt bank-ID när jag sköter mina bankaffärer hemifrån. Då skriver jag in mitt personnummer och min 6-siffriga mobila bank-ID kod. Den som jag använder till i princip alla saker överallt i samband med mitt personnummer. Man kan ju inte ens snacka med ett försäkringsbolag i telefon utan att de ber en logga in med mobilt bank-id.

Är inte varje mobilt bank-ID kopplat till min mobil och mitt personnummer? Det går väl inte att ha två? Eller loggar jag bara in med mammas personnummer och hennes kod på min mobil??

Jag har inga syskon och min mamma har bara mig. Dör hon så är det jag som "ärver" så inget komplicerat dödsbo att snacka om vi nu ska hårdra det. Däremot är det ju också jag som får sköta räkningar och allt annat som har med hennes ekonomi att göra nu när hon själv inte kan röra sig fritt.

Men det räcker med en fullmakt vi bägge skriver under så kan jag logga in på hennes bank och betala räkningar? Kanske föra över nån 1000-lapp till mig när jag handlat åt henne?

Man kan vara upp till åtta användare på ett bank-id. Flera kan t.ex. dela på en IPad.

Det verkar som om det är lite oklart vad som är vad. Jag är kund i flera banker men huvudbanken är SHB och mammas bank var SEB. Det finns mig veterligen 2 olika dosor, den ena är en större som man stoppar ett kort i och den andra lilla dosan är vad som kallas digipass.

Hos SHB har jag den stora och det är ett BankID "med kabel" eller "utan kabel". SHB har mig veterligen inte digipass, i alla fall har inte jag något. Hos SEB har jag ett digipass. Stora dosan ansluter jag med USB-kabel till någon av mina datorer som har en app från bankID installerad och legitimering och signering görs då med enbart en sexsiffrig PIN-kod. Använder jag den stora dosan "utan kabel" fungerar den som ett digipass där man får en engångskod som knappas in för att få en motkod.

Mitt mobila bankID har jag skaffat hos SHB med hjälp av den stora dosan.

Hos SEB kan jag använda digipasset där man knappar in en fyrsiffrig kod och därefter knappar in engångskoder för att få motkoder. Dessa digipass är inte bankID. Eftersom jag tycker det är lite fnuligt att använda digipasset så loggar jag in hos SEB med det mobila bankID jag har från SHB.

Enda gången jag använder den stora dosan är vid för stora transaktioner då SHB kräver det. I övrigt använder jag bara mobilt bankID.

Jag känner igen problemet med e-faktura, jag kunde inte heller anmäla e-faktura för min mammas räkning. I mitt fall löstes detta genom att äldreboendet eftersände posten till mig. Det var bara att skriva min adress på brevet och lägga på lådan. När jag skulle betala mammas räkningar loggade jag in på mitt eget konto hos SEB med mitt mobila bankID från SHB, scannade fakturorna med mobilkameran och angav min mammas konto som det som skulle betala. När det blev ett dödsbo spärrades mammas konton automatiskt så jag inte kunde komma åt dem och ska heller inte kunna det. I det läget fick jag skaffa dödsfallsintyg och traska till nästa stad där SEB har kontor och betala räningarna över disken.

Man behöver således egentligen bara ett enda bankID och smidigast samt även det mest lagliga är att ha ett eget konto i den bank den person vars affärer man genom fullmakt hanterar har.

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:

Det enkla och rätta svaret - tyvärr 1 1/2 år för sent, hade varit: Upprätta ett medanvändaravtal med Nordea:
https://www.nordea.se/privat/produkter/mobilbank-internetbank/internetbanken.html#tab=Medanvandare

Humlo Humlo skrev:
Vad är skillnaden på att min mor har ett konto som jag blir medkontohavare till, och att hon har ett konto och så skaffar vi en fullmakt med lika dispositionsrätt?

Det jag vill göra med detta är att hjälpa henne med räkningar via internet, kunna ta ut pengar och ge henne kontanter att ha hemma och allmänt vara behjälplig när åldern och Corona begränsar hennes vardag. Jag vill inte att något ska stå på mig så det dyker upp på mitt årsbesked för detta är fortfarande hennes ekonomi.

Kan man ens sköta hennes bankärenden hemifrån mig med mitt bank-id om jag är medkontohavare eller har fullmakt? Vilket är bäst?
Jag gjorde ett bank id åt min mor fast på min telefon. På så sätt kunde jag betala alla hennes elektroniska räkningar logga in på olika ställe å ha koll på en hel del.

P Petros12 skrev:
Jag gjorde ett bank id åt min mor fast på min telefon. På så sätt kunde jag betala alla hennes elektroniska räkningar logga in på olika ställe å ha koll på en hel del.
Är man kund i Nordea är ett medanvändaravtal betydligt bättre än att hålla på och trixa med andras bank-id.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
C cassandranojdh skrev:
Är man kund i Nordea är ett medanvändaravtal betydligt bättre än att hålla på och trixa med andras bank-id.
Hon hade Handels.

P Petros12 skrev:
Hon hade Handels.
Jag syftar på TS moder,

Har inte läst igenom allt här, men vi skaffade en framtidsfullmakt åt vår mamma. Bakgrund: För fem år sen försökte vi skaffa nytt leg till henne hos polisen, vi lyckades få kört henne med en hyrd rullstol för att göra ansökan. Någon månad senare var den klar, men då hade hon blivit så dålig så vi lyckades inte transportera dit henne. Polisen kan heller inte köra hem legitimation. Det blev aldrig nån legitimation, det går faktiskt att leva utan legitimation. Vi skaffade en framtidsfullmakt hos Nordea. Det var en del arbete runt detta, med påskrift av vittnen o s v. Sen när det blev jättedåligt, hon kunde inte skriva på kontoutdrag mm, så var det bara att aktivera den. Tyvärr måste man gå in på ett bankkontor för att lämna in den, kan vara svårt att hitta i dessa dagar. Kanske hade gått att skicka rekommenderat. Efter att den blivit godkänd kunde jag hjälpa henne genom att logga in på Internetbanken med mitt eget bank id eftersom hon inte hade nåt, dock funkar det bara med gamla Internetbanken f n, inte heller mobilappen funkar. Kanske är nåt tips?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.