30 243 läst ·
68 svar
30k läst
68 svar
Hur enklast hjälpa mamma med bankärenden?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Jag vet inte hur exempelvis TS eventuella syskonrelationer ser ut, men jag kan tänka mig en lång rad situationer där det kan bli problem även utan onda avsikter. Därför är det bra att påpeka att det enklaste inte alltid är det bästa.Nissens skrev:
Generellt utan någon form av legalt tillstånd är det enligt bankernas avtal inte tillåtet att ge andra tillgång till konton via någon form av koder/bankdosa/bankid/etc. Finns beskrivet i alla finstilta texter.
Föräldrar med omyndiga barn kan knyta barns konton via t.ex. eget bankid, men efter myndighetsdagen är det stopp.
Föräldrar med omyndiga barn kan knyta barns konton via t.ex. eget bankid, men efter myndighetsdagen är det stopp.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Samma sak med SHB. Krävs särskilt inloggningskort från banken och dosa för att skapa mobila Bank-ID.Nissens skrev:
Bra med extra säkerhet.
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
ja fast det känns som vi pratar samma sak fast tänker olika.........."bankdosan" är såklart den tingest du stoppar ditt fysiska bankid i om du använder ett sådant. Den "bankdosa" jag tänker på som användes förr är ju den typen där man använde koder och knappade in. Alltså ej kopplat till bankid.MultiMan skrev:
Steg ett hos de flesta är nog att man har ett fysiskt bankid från bank att identifiera sig med innan man kan skapa ett mobilt bankid.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
@Stefan1972 Hos SHB är det samma dosa för allt. Du får ett inloggningskort/BankID som kund och det är knutet till en 6-siffrig pinkod. Det kortet kan du stoppa in i deras dosa för att legitimera dig, med eller utan USB-sladd när du ska göra bankärenden. Med sladd krävs bara den 6-siffriga koden. Utan sladd blir dosan en gammaldags fristående koddosa med koder och motkoder för att legitimera sig.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Hos Nordea är bankdosan kopplad till ditt betalkort (eller kreditkort) så du måste ha fysisk tillgång till någons betalkort plus veta betalkortets kod för att kunna använda bankdosan. Jag vet inte ifall det finns speciella inloggningskort att använda ifall man vill ha internetbank utan att ha något betalkort hos dem.
Som kund får man också en speciell kod för att logga in på internetbanken utan att använda bankdosan eller BankID men då har du en mer begränsad tillgång till internetbanken. Du kan se saldon men inte lägga in betalningar eller föra över pengar.
Som kund får man också en speciell kod för att logga in på internetbanken utan att använda bankdosan eller BankID men då har du en mer begränsad tillgång till internetbanken. Du kan se saldon men inte lägga in betalningar eller föra över pengar.
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Jo det vet jag....tänkte mest på mitt svar i inlägg 24 där man pratade om bankdosa och bankid som två olika saker och det kunde det ju vara tidigare innan bankid. Man stoppar ju såklart bankid kortet i en "bankdosa" men det finns ju även kvar äldre lösningar med "bankdosor" som inte använder bankid och de menade jag är på väg bort helt.MultiMan skrev:
@Stefan1972 Hos SHB är det samma dosa för allt. Du får ett inloggningskort/BankID som kund och det är knutet till en 6-siffrig pinkod. Det kortet kan du stoppa in i deras dosa för att legitimera dig, med eller utan USB-sladd när du ska göra bankärenden. Med sladd krävs bara den 6-siffriga koden. Utan sladd blir dosan en gammaldags fristående koddosa med koder och motkoder för att legitimera sig.
Nu blev det rörigt det här.......
en fördel med nordeas bankdosor är att de är inte låsta till någon person , så om ens egen skull sluta funka kan man låna av någon annan som har nordeas internetbankD Donald-Duck skrev:Hos Nordea är bankdosan kopplad till ditt betalkort (eller kreditkort) så du måste ha fysisk tillgång till någons betalkort plus veta betalkortets kod för att kunna använda bankdosan. Jag vet inte ifall det finns speciella inloggningskort att använda ifall man vill ha internetbank utan att ha något betalkort hos dem.
tyvärr så försvinner nordeas förenklade inloggning nu i sommar
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Fast så är väl alla dosor nuförtiden som det går att använda ett bank-id i? Det är ju kortet som är personligt. Läsaren kan vem som helst använda.T tergo skrev:
Jag vet inte vad du har för bank, men bankdosorna de flesta banker använder idag är väldigt lika varann och man knappar in pinkod och andra koder på dem. De har funnits rätt länge nu. Alla som har internetbank har sådana dosor. Och om ts lånar sin mors bankdosa med pinkod så löser det hans problem.S Stefan1972 skrev:ja fast det känns som vi pratar samma sak fast tänker olika.........."bankdosan" är såklart den tingest du stoppar ditt fysiska bankid i om du använder ett sådant. Den "bankdosa" jag tänker på som användes förr är ju den typen där man använde koder och knappade in. Alltså ej kopplat till bankid.
Steg ett hos de flesta är nog att man har ett fysiskt bankid från bank att identifiera sig med innan man kan skapa ett mobilt bankid.
Du pratar helt i nattmössan. Man stoppar INTE något bank-id i någon bankdosa. Det är två helt skilda system. Har du aldrig använt internetbank?S Stefan1972 skrev:Jo det vet jag....tänkte mest på mitt svar i inlägg 24 där man pratade om bankdosa och bankid som två olika saker och det kunde det ju vara tidigare innan bankid. Man stoppar ju såklart bankid kortet i en "bankdosa" men det finns ju även kvar äldre lösningar med "bankdosor" som inte använder bankid och de menade jag är på väg bort helt.
Nu blev det rörigt det här.......