30 243 läst ·
68 svar
30k läst
68 svar
Hur enklast hjälpa mamma med bankärenden?
Jag har både min egen och dottern bankid på min telefon så det borde funka. I vårt fall har vi dock inte tillgång till varandras koder. En dag kommer väl hon sköta mina bankaffärer så frågan är intressant.
Ni menar att det kan betraktas som urkundsförfalskning om någon annan sköter ärenden via bankid utan att ha fixat papper på detta?
Jag känner flera i min omgivning som fått tillgång till annans bankid nu i coronatider - speciellt då för äldre som inte är datorkunniga.
Ni menar att det kan betraktas som urkundsförfalskning om någon annan sköter ärenden via bankid utan att ha fixat papper på detta?
Jag känner flera i min omgivning som fått tillgång till annans bankid nu i coronatider - speciellt då för äldre som inte är datorkunniga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Ja, visst är det olagligt att utge sig för någon annan än man är. Sen är det förstås skillnad mellan teori och praktik, det är ju inte som om det springer omkring poliser och åklagare och kontrollerar saken.
Men om man har en snårig relation till (andra) framtida arvingar eller av andra skäl tror att det man gör skulle kunna ifrågasättas i efterhand skulle jag välja en formellare väg än att ta över någons digitala identitet.
Men om man har en snårig relation till (andra) framtida arvingar eller av andra skäl tror att det man gör skulle kunna ifrågasättas i efterhand skulle jag välja en formellare väg än att ta över någons digitala identitet.
Du bryter mot regelverket som banken har, du får inte dela med dig av din kod står tydligt. Du får inte låtsas att du är någon annan. Hoppas det blev mindre Off Topic så.D Donald-Duck skrev:Nej, jag vet. Och det är därför som jag redan i inlägg #3 skrev ”Men jag vet inte ifall man begår ett lagbrott eller bryter mot något användarvillkor ifall man gör så”.
Det här är Juridik forumet och inte Off Topic forumet. Här ska vi ju diskutera fram vad som är den juridiskt riktiga lösningen på problemen och inte bara vad som är lösningen rent praktiskt.
Jag har löst det med min mor genom att använda hennes internet bank men hon gör identifieringen hos sig vid inloggning. Kunde inte använda bankappen på samma sätt då Nordea appen vill använda bank-id på den enheten man startat appen på.
Gjorde detta med min mamma som kört den gamla metoden med betalordrar via post. Jag skaffade fullmakt för att skriva under sådana ordrar själv åt henne. Efter ett tag behövde jag tillgång till hennes bankkonton och det löstes genom att jag skaffade internetbank hos mammas bank samt även skaffade samma till henne. Därefter kopplades mammas konto till mitt med fullmakt. I och med detta kunde jag sköta allt inklusive värdepapper åt henne med mitt eget bank-ID. Något som tyvärr bara behövdes i 9 månader.
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Samma lika på många sätt. Lika olagligt också.Nissens skrev:
(Och för att vara övertydlig: nej, jag bryr mig fortfarande inte, men det kan sätta TS i en problematisk framtida situation, främst vid arvsskifte.)
Visst, men så länge ts inte har några onda avsikter så lär det inte ställa till med något.Nötegårdsgubben skrev:
Ok, om nu Mobilt Bank-ID är enklare så finns det ju inget problem. För bankdosan är ju superenkel. Ts behöver ju bara låna hennes bankdosa och få koden. Klart.Logad skrev:
Enklare ja, men inte tillåtet.Nissens skrev:
Kanske hade varit enklare och sätta mig i bilen och köra totalt 60 mil för att hämta dosan och sedan ytterligare 60 mil för att lämna tillbaka den. En gång i månden.