Har letat som en galning men kan inte hitta mer information om denna drycken som fanns en kort tid under 70-talet i Sverige. Hoppas på svar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
När jag läser det där tänker jag: Wow - dom har "uppfunnit" saft !T Tommy17 skrev:
Vet tyvärr inte mer om drycken, men förstås om det var kortlivat då det verkar ha varit en reklamgrej (för vanlig saft fanns ju på 70 talet)
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det ser ju ut som rätt slimmade påsar. Låter lite konstigt att man skulle få plats med tillräckligt mycket vanligt socker för att smaksätta 7 dl vatten med en påse.
Det fanns på 70 talet diverse liknande drycker med olika konstgjorda sötningsmedel, som smakade "kemilabb". Formatet på påse liknar mer något sådant. Just den där kommer jag inte ihåg att jag sett.
Det fanns därtemot en annan intressant påse med alkoholhaltiga drinkar i pulverform. Man hade lyckats binda alkohol till något annat ämne ifast form som löstes upp i vatten så att alkoholen blev "fri". De kom dock aldrig till svenska marknaden. På gymnasiet spånade vi om att man borde kunna importera något ton sådant "Gin och Tonic" pulver och sedan sälja på postorder. Eftersom alkoholen i pulvret är kemiskt bunden till ett annat ämne så är det ju inte alkohol man säljer i så fall... Men risken är kanske att man skulle kunna dömas för hembränning när man tillsätter vatten. Det slog aldrig stort utomlands heller.ö Frågan är kanske också hur giftigt restämnet är efter upplösning i vatten gjorts. Kanske blev Gin o Tonic med cyankalium.
Det fanns på 70 talet diverse liknande drycker med olika konstgjorda sötningsmedel, som smakade "kemilabb". Formatet på påse liknar mer något sådant. Just den där kommer jag inte ihåg att jag sett.
Det fanns därtemot en annan intressant påse med alkoholhaltiga drinkar i pulverform. Man hade lyckats binda alkohol till något annat ämne ifast form som löstes upp i vatten så att alkoholen blev "fri". De kom dock aldrig till svenska marknaden. På gymnasiet spånade vi om att man borde kunna importera något ton sådant "Gin och Tonic" pulver och sedan sälja på postorder. Eftersom alkoholen i pulvret är kemiskt bunden till ett annat ämne så är det ju inte alkohol man säljer i så fall... Men risken är kanske att man skulle kunna dömas för hembränning när man tillsätter vatten. Det slog aldrig stort utomlands heller.ö Frågan är kanske också hur giftigt restämnet är efter upplösning i vatten gjorts. Kanske blev Gin o Tonic med cyankalium.
Ja precis. Denna och en som hette Hej skulle ha kommit ut på marknaden en kort tid under slutet av 60-talet och början av 70talet. Skulle gärna veta vem som lanserade drycken och vilka ställen som sålde den. Nyfikenklaskarlsson skrev:
Tack för ditt svar och information, mycket uppskattat.H hempularen skrev:Det ser ju ut som rätt slimmade påsar. Låter lite konstigt att man skulle få plats med tillräckligt mycket vanligt socker för att smaksätta 7 dl vatten med en påse.
Klicka här för att svara