plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det plant så ska du inte lägga plåt alls.. 4 grader krävs..
Nej, det "krävs" inga 4 grader för att plåtbeklädda ett s.k "platt tak"

Finns flera lägen där man av estetiska skäl lägger plåt dubbelfalsad, & både använder 2 & 3 lager kvalité papp under ell PVC-duk/EPDM-gummi.

Bästa svaret

Efter 30plus år som plåtslagare har jag ännu inte sett detta under något gammalt tak..
Så du har inte på 30+ år som plåtslagare sett hopsmälta underlags takpapp under plåttak, som blir smulor när man tar i den & krackelerar som den vore 0,1 mm bakelit?. Vissa delar verkar helt borta & pappen verkar "krypit in" i tåsponten (då den är svart)

Det finns ingen papp som helt klarar värmeutvecklingen 75-80 grader under ett plåttak långsiktigt.
Först trycks områdena under alla fästpunkter/skruv ihop & ofta tappar redan då pappen sin förmåga att "fungera som tätskikt". Sedan när pappen hettats upp & kylts av 10.000 ggr, så har den för länge sedan tappat sin "tätningsförmåga".

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Om det endast handlar om att skydda taket under byggtiden vore det mer ekonomiskt att skydda med presenning eller tält och sedan lägga plåten när det inte är nederbörd.

I ett annat inlägg nämndes att pappen ska fånga upp kondens men det bygger ju då också på att pappen inte smält sönder under plåten
Du kan lägga ett dubbelfalsat plåttak utan takpapp under, för länge sedan var detta "vanligt"
Lägga press ell klä in/tälta byggnaden är dyrare alternativ, som sällan används.

Att pappen "fångar upp" kondens gäller enbart när det är luftrörelse som kan ske under takplåten, för exempel vid TRP plåt eller tegelpannor imiterad takplåt (då luft cirkulerar under dessa)

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
J jawen skrev:
Så du har inte på 30+ år som plåtslagare sett hopsmälta underlags takpapp under plåttak, som blir smulor när man tar i den & krackelerar som den vore 0,1 mm bakelit?. Vissa delar verkar helt borta & pappen verkar "krypit in" i tåsponten (då den är svart)

Det finns ingen papp som helt klarar värmeutvecklingen 75-80 grader under ett plåttak långsiktigt.
Först trycks områdena under alla fästpunkter/skruv ihop & ofta tappar redan då pappen sin förmåga att "fungera som tätskikt". Sedan när pappen hettats upp & kylts av 10.000 ggr, så har den för länge sedan tappat sin "tätningsförmåga".
Fast det där är ju rätt långt ifrån" smälta totalt " som du påstår...

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Ja jag vet inte hur jag ska göra nu faktiskt. En sak är säker och det är att jag aldrig kommer att anlita en hantverkare eller en besiktningsman igen.
Ta kontakt med Tak & vent föreningen, som jag hänvisade dig till förut.
Maila dom & förklara ditt problem kortfattat & bifoga bilderna du visat oss här.
Berätta att du behöver hjälp & skulle behöva komma i kontakt med en besiktningsman som kan plåttak.

Dom kommer hjälpa dig vidare.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nej, det "krävs" inga 4 grader för att plåtbeklädda ett s.k "platt tak"

Finns flera lägen där man av estetiska skäl lägger plåt dubbelfalsad, & både använder 2 & 3 lager kvalité papp under ell PVC-duk/EPDM-gummi.
Branschen och teknikhandboken håller inte med..
Och vad är poängen med papp eller gummi när du ändå skruvar igenom?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Fast det där är ju rätt långt ifrån" smälta totalt " som du påstår..
Men nu blir det hårklyveri !
Antingen bibehåller pappen sin tätskiktsegenskap, eller så gör den det inte.

Smälta totalt var ett visuellt ordval, för att "en lekman" skulle förstå.
Iofs så smälter ju pappen överallt, så ordvalet "totalt" var rätt passande 😉

Branschen och teknikhandboken håller inte med..
Och vad är poängen med papp eller gummi när du ändå skruvar igenom?
Det kräver ju självklart expertis på området, precis som alla kyrktorn mm.
Mest troligt för att öka tätningsegenskapen.

Skruvhålen blir ju inte "sårbara" uppifrån, & använder du fingängade lite längre skruv så ökar tätningsegenskapen även i "skruvhålet"

J jawen skrev:
Ta kontakt med Tak & vent föreningen, som jag hänvisade dig till förut.
Maila dom & förklara ditt problem kortfattat & bifoga bilderna du visat oss här.
Berätta att du behöver hjälp & skulle behöva komma i kontakt med en besiktningsman som kan plåttak.

Dom kommer hjälpa
@pelle plåttak var ju med tidigare i tråden.. några tips på besiktningsman?

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Coco748
@pelle plåttak var ju med tidigare i tråden.. några tips på besiktningsman?
Om jag minns rätt så kände Pelle Plåttak till denna besiktningsman jag använde och sa att han var okej.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Om jag minns rätt så kände Pelle Plåttak till denna besiktningsman jag använde och sa att han var okej.
Stämmer . Har flera av mina beställare som använder honom i stockholmsområdet om det är den du skickade namnet på i PM.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
RoTe
Man måste vara fruktansvärt utsatt som besiktningsman, jag vet ju bara hur anställda på t.ex. skatteverket blir hotade och ibland ännu värre. Inte sällan tvingas dom ha skyddade personuppgifter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Man måste vara fruktansvärt utsatt som besiktningsman, jag vet ju bara hur anställda på t.ex. skatteverket blir hotade och ibland ännu värre. Inte sällan tvingas dom ha skyddade personuppgifter.
Besiktningsmän som vi vet om är ganska hårdhudade, och är absolut inga man skrämmer med ord utan dom bryr sig inte om dumheter..

RoTe
J Jansson69 skrev:
Besiktningsmän som vi vet om är ganska hårdhudade, och är absolut inga man skrämmer med ord utan dom bryr sig inte om dumheter..
Ja det är nog en förutsättning, med tanke på hur mycket skumraskföretag med kriminella element som finns.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Man hör ju på din ljudupptagning att han är allmänt "erfaren" inom bygg, men jag tycker inte det räcker för att bedöma just ett falsat tak, då ett falsat tak är mer komplext & man behöver "förstå" det man ser på ett helt annat sätt än exempelvis ett tak med betongpannor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.