P
Coco748 Coco748 skrev:
Besiktningsmannen sa att alla som skriver här är troll. Jag fattar att vissa inte vet allt om vad dom har åsikter om. Men alla kan ju inte hitta på, om allt är påhitt, varför hålla på… man vet ju inte vad man ska tro på av någonting. Det enda jag vet helt säkert är att Ha**e är en manipulativ ashole som ljuger om att han kan sitt yrke. Jag får hoppas på någon poetisk rättvisa. Om någon har någon idé på att rättvisan kan hjälpas så kan ni skriva p.m
Jag tycker verkligen det är helt fel att byggbranschen får vara på det här sättet. Helt sjukt att det kan vara lagligt.
Att alla på ett forum skulle vara troll säger nog mer om besiktningsmannen själv..

jag hade sett till att få en besiktningsman som kan den här typen av falsade plåttak och den där stollen du hade där känns tyvärr som han inte är helt kunnig på ämnet och att han bara försöker "medla" på plats säger ju också att han kanske låter bli att göra sitt jobb som det borde göras..

Varken besiktningsmannen eller klåparfirman hade fått en spänn av mig innan en seriös kunnig besiktningsman har besiktat taket och det görs inte med nån gaphals till firmaägare närvarande i första läget som ev påverkar resultatet med hot och annat.. Nån som kan falsade plåttak

• Gilla
plåtrickard och 4 till
  • Laddar…
Nu har man följt denna tråd ett tag, kände att jag behövde kommentera uttalandet från besiktningsmannen. Kan nämnas att jag själv jobbar som besiktningsman men också att jag inte är någon expert på just plåttak.

Det jag reagerar på är att han fortfarande tveksam på vissa delar vilket borde göra att helheten inte bör godkännas. Det gäller även estetiska brister, han på pekar att funktionen anses vara okej nu. Men då även utseendet ligger under "fackmannamässigt utförande" så ska även det bedömas som icke godkännt om det ser hämskt ut. Ta ett exepel i ett badrum med kakel, plattorna sitter ojämt, snett och fogarna har ojämn tjocklek. Funktionen funkar absolut men det är inte godkänt då det inte är estetiskt okej.

På ditt tak finns det ju uppenbart otätheter? dessa borde ju absolut inte godkännas?

Som sagt är inte exper på just plåttak men jag kan iallfall bedömma om ett tak är tätt och är estetisk fackmanamässigt utfört.

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Ibland så undrar jag om besiktningsmannen är lika rädd för takläggarna som jag är… gud vilket skitjobb besiktningsman är.
Jag hade en besiktningsman för en totalrenovering som kände till firman sen tidigare och var väldigt nervös, för att det "alltid blev drama" på besiktningar med dem. 😕

En ombesiktning ska ju den som utfört arbetet stå för, eller...?

Coco748
Rohax Rohax skrev:
Nu har man följt denna tråd ett tag, kände att jag behövde kommentera uttalandet från besiktningsmannen. Kan nämnas att jag själv jobbar som besiktningsman men också att jag inte är någon expert på just plåttak.

Det jag reagerar på är att han fortfarande tveksam på vissa delar vilket borde göra att helheten inte bör godkännas. Det gäller även estetiska brister, han på pekar att funktionen anses vara okej nu. Men då även utseendet ligger under "fackmannamässigt utförande" så ska även det bedömas som icke godkännt om det ser hämskt ut. Ta ett exepel i ett badrum med kakel, plattorna sitter ojämt, snett och fogarna har ojämn tjocklek. Funktionen funkar absolut men det är inte godkänt då det inte är estetiskt okej.

På ditt tak finns det ju uppenbart otätheter? dessa borde ju absolut inte godkännas?

Som sagt är inte exper på just plåttak men jag kan iallfall bedömma om ett tak är tätt och är estetisk
Rohax Rohax skrev:

Som sagt är inte exper på just plåttak men jag kan iallfall bedömma om ett tak är tätt och är estetisk fackmanamässigt utfört.
Jag fick fakturan av besiktningsmannen skickad till mig. Jag skrev tillbaka att ha sagt att jog och plåtslagaren skulle dela på kostnaden, varför får jag nu denna faktura också. Då fick jag detta svaret.
”Hej,
Som jag sa kostnader för besiktningen dras av från deras faktura och redovisa den som avdrag från deras totala summa.
Alltså
Jag fakturerar er som beställare för jobbet ni drar av kostnaden från deras summa. Därav har de stått för en besiktning och ni för en.

Mvh

Xxxxxxx

Av RISE certifierad besiktningsman
Av RISE certifierad byggprojektledare”

• Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Jag fick fakturan av besiktningsmannen skickad till mig. Jag skrev tillbaka att ha sagt att jog och plåtslagaren skulle dela på kostnaden, varför får jag nu denna faktura också. Då fick jag detta svaret.
”Hej,
Som jag sa kostnader för besiktningen dras av från deras faktura och redovisa den som avdrag från deras totala summa.
Alltså
Jag fakturerar er som beställare för jobbet ni drar av kostnaden från deras summa. Därav har de stått för en besiktning och ni för en.

Mvh

Xxxxxxx

Besiktningsmän verkar vara livrädda för att inte få betalt (av korrupta hantverkare). I mitt fall fick de typ 5 dagar på sig att betala och annars skulle fakturan för ombesiktningen gå till mig och så skulle jag vara tvungen att lösa det med firman.

J Jansson69 skrev:
Nu hittade jag en detalj som visar hur en ståndfalls ska göras och vikas ner vid bandtäckning..
Det känns som TS tak har blivit bedömt under dom billigare och enklare klicktaken.

[länk] vid fotplat.pdf[bild]
[bild]
Det är en variant av många som man kan använda.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Din bild visar "den snygga" sidan, här är den andra sidan.

[bild]
Inte samma som ovan..
Den där kallas zinkknytning..
Ovan är det omkullslaget

• Gilla
CB87 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
På plant lagd plåt 👍
Är det plant så ska du inte lägga plåt alls.. 4 grader krävs..

• Gilla
leifherlin och 1 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Alltså det är någon special som är typ gummiduk som dom lägger under. Men hallå, smälta, vem är du?
Nä... gummiduk ska det inte var.. vet du vad produkten dom använt heter?

J jawen skrev:
Ett problem i besiktningsmannens åsikt här, är att din takpapp som ligger under plåten kommer smälta totalt när solen legat på ett par dagar nästa sommar.
Efter 30plus år som plåtslagare har jag ännu inte sett detta under något gammalt tak...
Men håller med om att han är ute på tunn is med att det inte är plåten som är tätskikt..
För då skulle det rinna rakt igenom på dom k-märkta enkelfalsade hus utan papp som jag gjort..

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
”Hej,
Alltså

Mvh

Xxxxxxx

DEn enda faktura jag anser att du ska betala är den vid första besiktnigen. Kostnader för besiktning efter det är det firman som utfört jobbet som ska ha, då det nu ligger på dem att bevisa att arbetet är utfört korrekt.

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Takpappen skyddar ju hela huset från regn och snö under hela byggtiden & fram tills den permanenta takbeläggningen är installerad, så den är ju fortfarande viktig oavsett.

Varför tycker du att det låter orimligt att pappen smälter sommartid när solen är stark?
Pappen kan ju inte kyla sig överhuvudtaget under ett plåttak, så endast råsponten kan hjälpa till lite att avleda värmen, men det räcker inte.
Om det endast handlar om att skydda taket under byggtiden vore det mer ekonomiskt att skydda med presenning eller tält och sedan lägga plåten när det inte är nederbörd.

I ett annat inlägg nämndes att pappen ska fånga upp kondens men det bygger ju då också på att pappen inte smält sönder under plåten

• Gilla
Kortealboga
  • Laddar…
Coco748
Rohax Rohax skrev:
DEn enda faktura jag anser att du ska betala är den vid första besiktnigen. Kostnader för besiktning efter det är det firman som utfört jobbet som ska ha, då det nu ligger på dem att bevisa att arbetet är utfört korrekt.
Ja jag vet inte hur jag ska göra nu faktiskt. En sak är säker och det är att jag aldrig kommer att anlita en hantverkare eller en besiktningsman igen.

• Ledsen
AMR74
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
[länk]
Den är iallafall helt rätt för ändamålet..
Och inte gjord av gummi..👍

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.