9 264 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Hur avtal med snickare?
Det är nog få om ens några kunder som går in med idén om att vi ska försöka ”tjäna en hacka” på hantverkaren. Förhandlat timpriset men går inte in på några detaljer kring materialet och helt plötsligt finns allt på plats och det gick inte att tjäna procent i påslag, har det scenariot någonsin hänt dig? Det omvända är ju dock mer eller mindre standard. Uppfattningen bland de jag kallar skojare verkar ju vara att var kunden dum nog att inte förhandla om priset på material innan är det fair game att försöka blåsa dem med grossisters listpriset eller dylikt, istället för att följa lagen och jobba för det bästa för sin klient.ACME skrev:
Det kunden vill ha är transparens och gott resultat. Sägs det ta 4 veckor kan man planera för det. Säger hantverkaren att det kan gå på 3 veckor om allt går smärtfritt men om vi stöter på X eller Y när vi öppnat golvet och ser status på reglarna så kommer det ta tre veckor längre och bli dubbelt så dyrt, ja då vet man det från börja och kanske väljer att planera för det vid en annan tidpunkt eller säkerställer att man kan betala detta utan lån osv. Den som aldrig byggt något själv kan inte veta vad som kan gå fel.
Jag jobbar inte arslet av mig varje timme på mitt jobb och jag förväntar mig inte heller att någon som jobbar åt mig gör det så länge allt går enligt plan. Det jag förväntar mig är respekten för min tid och mina pengar så att arbetet planeras så det inte blir massa onödiga resor till byggvaruhus/grossisten, personer som inte dyker upp på flera dagar och ingen säger varför. Arbetet försenas utan förklaring och någon kommer och petar på en pinne ena dagen sedan går det tre dagar utan att någon är på plats osv.
Det vi önskar utöver ett bra resultat är ärlighet. Vet man inte hur lång tid det kommer att ta så säg det, vad är det som gör att ni inte vet? Kan vi undersöka det först? Har kunden inte frågat vad blandaren kommer att kosta gör en sammanställning med styckpriset på materialet innan så det inte blir en överraskning sen.
Fulspel och rena blåsningar från kunder är inte speciellt ovanligt, tyvärr.T TypRätt skrev:
En skojare är en skojare oavsett om han klär sig i blåbyxor eller kostym.
Inte mig. Jag snickrar och väljer Bauhaus framför Beijer pga Beijers upplägg. Elektrikerna råkar däremot ofta ut för det.T TypRätt skrev:
Ganska signifikativ inställning bland en del av Byggahus medlemmar; är man hantverkare så är man med största sannolikhet också ohederlig.T TypRätt skrev:Det omvända är ju dock mer eller mindre standard. Uppfattningen bland de jag kallar skojare verkar ju vara att var kunden dum nog att inte förhandla om priset på material innan är det fair game att försöka blåsa dem med grossisters listpriset eller dylikt, istället för att följa lagen och jobba för det bästa för sin klient.
Såklart. Som alla andra, inklusive vi hantverkare, och jag tror fortfarande att det är grundinställningen hos de allra flesta att det är så man vill leverera sin tjänst.T TypRätt skrev:Det kunden vill ha är transparens och gott resultat. Sägs det ta 4 veckor kan man planera för det. Säger hantverkaren att det kan gå på 3 veckor om allt går smärtfritt men om vi stöter på X eller Y när vi öppnat golvet och ser status på reglarna så kommer det ta tre veckor längre och bli dubbelt så dyrt, ja då vet man det från börja och kanske väljer att planera för det vid en annan tidpunkt eller säkerställer att man kan betala detta utan lån osv. Den som aldrig byggt något själv kan inte veta vad som kan gå fel.
Jag jobbar inte arslet av mig varje timme på mitt jobb och jag förväntar mig inte heller att någon som jobbar åt mig gör det så länge allt går enligt plan. Det jag förväntar mig är respekten för min tid och mina pengar så att arbetet planeras så det inte blir massa onödiga resor till byggvaruhus/grossisten, personer som inte dyker upp på flera dagar och ingen säger varför. Arbetet försenas utan förklaring och någon kommer och petar på en pinne ena dagen sedan går det tre dagar utan att någon är på plats osv.
Det vi önskar utöver ett bra resultat är ärlighet. Vet man inte hur lång tid det kommer att ta så säg det, vad är det som gör att ni inte vet? Kan vi undersöka det först? Har kunden inte frågat vad blandaren kommer att kosta gör en sammanställning med styckpriset på materialet innan så det inte blir en överraskning sen.
Rötägg finns alltid, men de hade varit rötägg även om de jobbade på Konsumentverket.
Det är väl helt enkelt ett otacksamt yrke 
Man kanske borde leta efter hantverkare som har mästarbrev igen. Men det är väl inte mycket konstigare än att leta efter någon som är med i säker vatten.
Tror det hade räckt långt med om det fanns ett standardförfarande som alla behövde följa vid ”upphandling”. Tex att en offert måste innehålla timpriset på arbetare, om någon går som lärling ska detta meddelas och dennes timpris framgå, priser på relevanta artiklar, alt att lagen var tydlig att om inget skriftligen godkänts så gäller lägsta tillgängliga pris på nätet + 15%.
Helt enkelt lite trögare i starten men färre överraskningar.
Man kanske borde leta efter hantverkare som har mästarbrev igen. Men det är väl inte mycket konstigare än att leta efter någon som är med i säker vatten.
Tror det hade räckt långt med om det fanns ett standardförfarande som alla behövde följa vid ”upphandling”. Tex att en offert måste innehålla timpriset på arbetare, om någon går som lärling ska detta meddelas och dennes timpris framgå, priser på relevanta artiklar, alt att lagen var tydlig att om inget skriftligen godkänts så gäller lägsta tillgängliga pris på nätet + 15%.
Ja, på så vis att vi måste spendera flera dagar på plats. Alla tycker att bilmekanikern är dyr, men han behöver bra några timmar per service. Hade det tagit ett par dagar så hade det nog funnits ett MekaBil.se också.T TypRätt skrev:
Här håller jag med. Det vore fint med en branschorganisation som faktiskt säkerställde skickligheten hos hantverkare, både i ekonomi, juridik och utförandet. Det finns olika som påstår sig kvalitetssäkra sina hantverkare (läs bl.a. Offerta) men ingen hittills tittar på det faktiska kunnandet.T TypRätt skrev:
Jag har aldrig fått frågan om jag har ett yrkesbevis under de ca trettio åren som jag har haft det. Idag är det dessutom enkelt att kolla upp på BYN’s hemsida med QR-koder och en app.
Man vill att taxichauffören ska ha körkort (vilket iofs oftast kan ifrågasättas) och läkaren sin legitimation, men när det kommer till renovering tar man bara killen med blåa byxor och lägsta anbudet. Man gör mer efterforskningar när man ska köpa en ny mobiltelefon än när man väljer hantverkare. Detta trots att köksrenoveringen är ett av de top 5 dyraste människor köper under sitt liv.
Jag skickar ett dokument till alla mina blivande kunder med all info om hur jag fakturerar och hur jag debiterar tid, tillsammans med info om ångerrätt vid distansavtal.T TypRätt skrev:Tror det hade räckt långt med om det fanns ett standardförfarande som alla behövde följa vid ”upphandling”. Tex att en offert måste innehålla timpriset på arbetare, om någon går som lärling ska detta meddelas och dennes timpris framgå, priser på relevanta artiklar, alt att lagen var tydlig att om inget skriftligen godkänts så gäller lägsta tillgängliga pris på nätet + 15%.
Det skyddar skyddar och klargör för alla inblandade.
Klicka här för att svara