Hej
Vi ska göra ett stort renoveringsjobb där snickaren ska byta taket på vårt 90 kvadrat stora garage byta isoleringen och innertak m.m.

Hur ska vi tänka i det här läget för att vara proaktiva?

Snickaren pratar om löpande faktura.
Garaget har fuktangrepp och det finns risk att mer saker tillkommer än vad vi sett hittills.

Hittills har han gett ungefärligt pris på messenger bara där han ibland angivit tex 110-120 000 alltså ett spann mellan två siffror.

Men totalt ska det när jag räknar ihop det högsta angivna kosta 275 000kr.

Jag har läst någonstans att de får lägga på 15% på rörligt belopp?!

Råd tas tacksamt emot hur vi i ett tidigt skede ska tänka för att detta ska gå bra.

Personligen strävar jag efter att anlita hantverkare på löpande räkning. MEN det förutsätter att man får tag på hantverkare med väldigt goda (äkta) referenser. Lite inte på omdömen som finns på omdömes sidor som trustpikot, reco osv. Där är det väldigt vanligt att framförallt de sämre firmorna skriver in egna "omdömen". Kolla med kolleger, grannar, släktingar osv. De riktigt bra hantverkarna har lång kö, de tjänar mer på att ha så gott rykte att de fyller sin tid, än vad de kan trjäna på att blåsa kunder. De har inget intresse av att maska till sig fler timmar, det ger bara problem med att de är sena till nästa kund. Men omdömena går i båda riktningar. Du behöver bli rekommenderad av en tidigare kund, annars finns risken att kön hos hantverkaren är "väääldigt" lång.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Personligen strävar jag efter att anlita hantverkare på löpande räkning. MEN det förutsätter att man får tag på hantverkare med väldigt goda (äkta) referenser. Lite inte på omdömen som finns på omdömes sidor som trustpikot, reco osv. Där är det väldigt vanligt att framförallt de sämre firmorna skriver in egna "omdömen". Kolla med kolleger, grannar, släktingar osv. De riktigt bra hantverkarna har lång kö, de tjänar mer på att ha så gott rykte att de fyller sin tid, än vad de kan trjäna på att blåsa kunder. De har inget intresse av att maska till sig fler timmar, det ger bara problem med att de är sena till nästa kund. Men omdömena går i båda riktningar. Du behöver bli rekommenderad av en tidigare kund, annars finns risken att kön hos hantverkaren är "väääldigt" lång.
Hej
Jag har blivit rekommenderad denna snickaren av kollegor och han har gott rykte.
Så jag vet att det är en seriös snickare i alla fall.
Låter ju bra.

Men hade du skrivit ett avtal och hur hade du utformat det?

H hempularen skrev:
Är det en stor risk man tar om man har löpande räkning och de hittar något mer större fel? Hur brukar man göra då?

D Drömmensomblevsann skrev:
Är det en stor risk man tar om man har löpande räkning och de hittar något mer större fel? Hur brukar man göra då?
Du riskerar egentligen mer vid fast pris. Hantverkare är duktiga på beräkna egentligt pris. Du vet inte hur lång tid saker och ting tar. Du vet därför inte om hantverkaren gör väldigt stora påslag. Han måste ocks göra en del påslag för oförutsedda saker. Naturligtvis händer det att de oförutsedda utgifterna är större än beräknat, vilket kan göra att du sparar några kronor. Men om det rör sig om stora summor kan som regel hantverkaren hävda att det inte gick att förutse.
Så, så länge man vet att hantverkaren inte maskar, utan verkligen jobbar på, så är löpande ofta att föredra.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Men hade du skrivit ett avtal och hur hade du utformat det?
Hantverkarformuläret är en bra början.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det skulle jag inte säga, ett större fel som hantverkaren inte kunnat förutse gör även med fast pris att ni ”åker på” att betala det. Vill man ha fast pris så kommer byggaren ge ett pris som denne är säker på att han inte går back på. Det är därför i normalfallet mer fördelaktigt att ha löpande pris - men det förutsätter att de är effektiva och det säkerställer man via referenser som man oavsett ska ta.

Du kan avtala bort de där 15% så han inte får gå över utan att informera er innan.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om du vet att det kommer tillkomma saker under bygget pga fuktangrepp osv så är det bättre att ta det på löpande.

Snickaren kommer ju ändå att ha med friskrivningar i sitt avtal att saker utöver offert inte ingår tex att fixa en fuktskada som inte är helt frilagd vid offerttillfället.

Han kommer säkra upp sin offert mot alla tänkbara överraskningar.

Även om ni skulle avtala om fast pris och der uppstår diskussion om något uppkommer ingår eller inte så kan ni ju blk ovänner och snickaren lämnar bygget och då blir allt tråkigt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Om du vet att det kommer tillkomma saker under bygget pga fuktangrepp osv så är det bättre att ta det på löpande.

Snickaren kommer ju ändå att ha med friskrivningar i sitt avtal att saker utöver offert inte ingår tex att fixa en fuktskada som inte är helt frilagd vid offerttillfället.

Han kommer säkra upp sin offert mot alla tänkbara överraskningar.

Även om ni skulle avtala om fast pris och der uppstår diskussion om något uppkommer ingår eller inte så kan ni ju blk ovänner och snickaren lämnar bygget och då blir allt tråkigt.
Men ni tycker man ska skriva någon typ av avtal i alla fall? Är det jag eller han som håller i det? Och vad ska det innehålla?

Fast pris om du är duktigare på att estimera tid och oförutsedda saker. Rörligt om hantverkaren är bättre på det.

Hantverkaren ska altid vara bättre på det... annars har du valt fel hantverkare :)

Med det sagt har jag valt fast på småsaker, det kan vara värt tryggheten i att veta att det blir rimligt dyrt

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har aldrig skrivit något avtal och tagit allt på löpande. Är det större jobb brukar jag fråga vad det går på mellan tummen och pekfingret så man vet om det är görbart eller inte.
Finns väl inte så mycket att avtala om när ni kör löpande, förutom timpris och materialpåslag.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Självklart skriver man avtal om det rör ett större jobb. Allt annat är dumdristigt.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Självklart skriver man avtal om det rör ett större jobb. Allt annat är dumdristigt.
Vad ska man avtala? Du får reda på timpris och materialpåslag, man betalar i efterskott. Finns inte mycket att avtala om?

Tex när arbetet ska starta, när det ska vara slut, hur ändringar och tillägg ska hanteras, eventuellt rot-avdrag mm mm.

Det är inte för inte som konsumentvägledare rekommenderar att man skriver avtal. Hantverkaravtalet tar inte många minuter att fylla i.

Där finns också allmänna bestämmelser som bland annat stipulerar hantverkarens rätt till tidsförlängning.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.