9 266 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Hur avtal med snickare?
Du verkar ha fina referenser så löpande är ju bra. Däremot skulle jag reglera i offert starttid, takpris vid enklaste förutsättningar, dvs Inger dyker upp som inte är väntat. Hur ni går vidare med oförutsett så ni är medvetna om kostnaden samt hur det ska betalas. Tex; total väntade kost 110 000, 40 000 vid projektets början ( täcker inköp)D Drömmensomblevsann skrev:Hej
Vi ska göra ett stort renoveringsjobb där snickaren ska byta taket på vårt 90 kvadrat stora garage byta isoleringen och innertak m.m.
Hur ska vi tänka i det här läget för att vara proaktiva?
Snickaren pratar om löpande faktura.
Garaget har fuktangrepp och det finns risk att mer saker tillkommer än vad vi sett hittills.
Hittills har han gett ungefärligt pris på messenger bara där han ibland angivit tex 110-120 000 alltså ett spann mellan två siffror.
Men totalt ska det när jag räknar ihop det högsta angivna kosta 275 000kr.
Jag har läst någonstans att de får lägga på 15% på rörligt belopp?!
Råd tas tacksamt emot hur vi i ett tidigt skede ska tänka för att detta ska gå bra.
40 000 när bygget hunnit till en vidd punkt ( ex ny respons samt isolering på plats) resterande 30 000 vid godkänd slutbesiktning.
Anledningen till att vänta till efter slutbesiktning är att dom då vill ha det klart och inte drar ut på det sista som hängrännor och annat.
Är det reglerat innan vet alla spelreglerna men det finns utrymme för det oförutsedda.
Jag är inte rätt person att ge råd om vilken typ av avtal du skall ha med hantverkaren. Men, jag kan inte låta bli att förvånas lite över responsen på - eller snarare bristen på respons - den citerade frågan. Någon har lite i förbigående nämnt de här 15 procenten men ingen har givit ett tydlig förklaring på frågan. Så jag tänkte att jag gör ett försök. 🙂 Med det sagt; jag vet inte om jag har rätt! Men om jag skriver något som är fel är jag övertygad om att någon mer kunnig kommer rätta mig, med all rätt! 😄D Drömmensomblevsann skrev:
Fast pris är fast pris. Det avtalade jobbet ska kosta det avtalade priset. Men om hantverkaren upptäcker något oväntat som behöver åtgärdas och kan orsaka en ökad kostnad (eller minskad, men allvarligt... 😉) så ska hantverkaren kontakta kunden och be denne godkänna en ÄTA.
Löpande kan bli vad som helst egentligen, men hantverkaren får inte fakturera något oskäligt. Tycker man att hantverkaren saltat räkningen kan man få detta prövat och rättat.
Uppskattat pris är något mellanting där man får ett hyfsat fast pris som - om det är skäligt - får överskridas med de där 15 procenten.
Oavsett vald form ska man ju i förväg vara tydlig med vad som ska göras och vad som ska ingå och så vidare.
Typ så! Någon som vill rätta eller lägga till något?
Och gäller det rivningsarbeten, markarbeten och undersökningar får det överskridas med max 25%, enl Hantverkarformuläret och ABS.T ToRy skrev:Fast pris är fast pris. Det avtalade jobbet ska kosta det avtalade priset. Men om hantverkaren upptäcker något oväntat som behöver åtgärdas och kan orsaka en ökad kostnad (eller minskad, men allvarligt... 😉) så ska hantverkaren kontakta kunden och be denne godkänna en ÄTA.
Löpande kan bli vad som helst egentligen, men hantverkaren får inte fakturera något oskäligt. Tycker man att hantverkaren saltat räkningen kan man få detta prövat och rättat.
Uppskattat pris är något mellanting där man får ett hyfsat fast pris som - om det är skäligt - får överskridas med de där 15 procenten.
Löpande räkning med takpris som nämns i posten ovan din är ytterligare en variant, men den anser jag vara fullständigt ointressant att arbeta mot som entreprenör. Då sitter byggaren på hela risken utan möjlighet till vinst, och det leder bara till att takpriset blir så högt att det blir ointressant.
Om du nu verkligen skulle ha ett "större problem" - tycker du då att det vore OK att en hantverkare då får stå för pastejen?D Drömmensomblevsann skrev:
Om man är väldigt osäker/har misstanke så får man väl göra en större förundersökning för att minska risken. Kostar säker lite det med...
Dra upp och diskutera ett antal scenario med personen så kommer ni söker överens om något bra - eller så får du åtminstone reda på vad utfallet kan bli...
//
"Utan möjlighet till vinst"??ACME skrev:Och gäller det rivningsarbeten, markarbeten och undersökningar får det överskridas med max 25%, enl Hantverkarformuläret och ABS.
Löpande räkning med takpris som nämns i posten ovan din är ytterligare en variant, men den anser jag vara fullständigt ointressant att arbeta mot som entreprenör. Då sitter byggaren på hela risken utan möjlighet till vinst, och det leder bara till att takpriset blir så högt att det blir ointressant.
Hur tänker du här?
Tanken är väl att du sätter ett timpris som ger dig vinst även när du ger ett 100% korrekt estimat. Dvs även om du drar över 15% så går du med vinst fast med mindre.ACME skrev:
Det är klart att det finns en viss marginal i timdebiteringen. Det är en förutsättning för att kunna jobba med detta, men effekten blir ju densamma även om jag inte hade det.T TypRätt skrev:
Tar det längre tid än beräknat så får jag vara med och bekosta kundens renovering.
Frågan är varför ska man ta en risk om det inte finns möjlighet till avkastning, när man istället kan gå vidare och ta ett anbudsjobb eller gå på löpande räkning?
Det är ofta samma människor som vill ha takpris som också vill ha med vite i en mindre renovering.
Ja men anledningen är ju att det är 75% chans att du möter på en skojare. Med det menar jag inte personer som direkt är ute efter att bedra dig men helt enkelt inte är seriösa och tar ett ordentligt ansvar för sitt jobb. Jag gjorde en badrum + tvättstugerenovering. Arbetet skulle påbörjas i början av november och enligt utsago så kanske det skulle vara klart redan innan Jul men färdigdatum var satt till typ 14/1. De var klara i slutet av mars! Utan vite har man inget att trycka på med. Utöver detta va det ett allmänt horribelt genomförande, där jag själv tvingades lär mig precis allt för att kontrollera arbetet efter varje dag för att hitta felen innan de byggdes in.ACME skrev:Det är klart att det finns en viss marginal i timdebiteringen. Det är en förutsättning för att kunna jobba med detta, men effekten blir ju densamma även om jag inte hade det.
Tar det längre tid än beräknat så får jag vara med och bekosta kundens renovering.
Frågan är varför ska man ta en risk om det inte finns möjlighet till avkastning, när man istället kan gå vidare och ta ett anbudsjobb eller gå på löpande räkning?
Det är ofta samma människor som vill ha takpris som också vill ha med vite i en mindre renovering.
Du menar att 75% av branschen är skojare?T TypRätt skrev:Ja men anledningen är ju att det är 75% chans att du möter på en skojare. Med det menar jag inte personer som direkt är ute efter att bedra dig men helt enkelt inte är seriösa och tar ett ordentligt ansvar för sitt jobb. Jag gjorde en badrum + tvättstugerenovering. Arbetet skulle påbörjas i början av november och enligt utsago så kanske det skulle vara klart redan innan Jul men färdigdatum var satt till typ 14/1. De var klara i slutet av mars! Utan vite har man inget att trycka på med. Utöver detta va det ett allmänt horribelt genomförande, där jag själv tvingades lär mig precis allt för att kontrollera arbetet efter varje dag för att hitta felen innan de byggdes in.
Jag vill påstå att det är det motsatta förhållandet. Minst.
Om man har 5k i vite per påbörjad vecka, är man då också beredd att betala 5k per påbörjad vecka när projektet blir klart före utsatt tid?
De pengarna får du ju i alla fall genom att du kan göra andra jobb den veckan. (Under goda tider när det finns massor av jobb att göra i alla fall). Det är ju enbart ni som hantverkare som kan både uppskatta hur lång tid det får ta samt kan påverka hur fort arbetet går. Sedan är ju detta ett konkurensverktyg precis som pris, du kan ju allltid sätta färdigdatum med god marginal så du vet att du hinner. Men om du säger att jobbet ska ta dig 6 veckor och någon annan 4, så är ju risken att någon annan får det.ACME skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Jo om man inkderar inkompetenta i begreppet, så tror jag att siffran kan stämma skapligt när det gäller firmor som jobbar mot privatpersoner. Den totala byggmarknaden tror jag är bättre. På stora byggen kommer inte dessa skojare in så ofta.ACME skrev:
Här i grannskapet håller man på och byter VA och avlopp från ett hus ut till gatan, skapligt lång sträcka, kanske 40m. Där har ett gäng på 4 - 5 man arbetat i 3 veckor med detta nu 1 grävmaskin och under en period en minidumper på plats. Arbetet är fortfarande inte helt färdigt, men jag ser ingen aktvitet sedan ett par dagar.
Jag gör en haltande jämförelse med vårt "liknade" projekt, där grävde vi visserligen bara upp ungefär 2 meter av våra ledningar, men oerhört komplicerad grävning, tele, fiber, el VA, dränering, flera dagvattenledningar låg alla på vägen ned till avloppet på samma ställe, 3m djupt. Det tog totalt 4h för en man med grävmaskin (och jag hjälpte till med lite handgrävning nere i gropen). Av det gick nog ca 1h åt för av och pålastning av maskinen, lite diskussioner om var massorna kunde läggas osv.
Eller på landet där vi nyligen fått kommunalt VA. Grävning på vår tomt från den nya anslutningspunkten till huset, ca 25m. Lägga ned LTA pumpbrunn, vattenmätarbrunn, spolbrunn, gräva bort 3 kammarbrunn, en septitank. Grävningen fick gå på känn för att undvika och runda bergklackar. Total kostnad ca 60 000 inkl. material.
Jag har väldigt svårt att se hur man kan sysselsätta 4 -5 gubbar med en grävmaskin i drygt 3 veckor på på att gräva ett dike på en villatomt.
Nej, jag får det jag jobbar för. Vite är böter, extra betalt vore eventuellt ett incitament för att göra det klart tidigare än beräknat. Vite, precis som takpris, gynnar bara den ena parten.T TypRätt skrev:
Jag tänker att om en försening gör att kunden lider ekonomisk skada så borde väl ett snabbare avslut också gynna kunden ekonomiskt, och därmed vara värt en slant eller?
I många fall kan vi ju inte påverka förseningar. Prova att få ett armbrott på plattsättaren att läka fortare, eller få köksfabriken att göra ett avbrott i produktionen för att tillverka en extra täcksida åt dig eftersom just du har så bråttom.T TypRätt skrev:
Någonstans har en annan kund också precis lika bråttom, eller kommer med konstanta ändringar, och uppehåller därför elektrikern som egentligen skulle ha varit hos dig. Leveransproblem hos leverantören pga krig i Ukraina eller barkborre som röjer runt i Kanada och fuckar upp leveranserna av träskivor till Europa, osv, osv..
Vi ska alltid arbeta bra, billigt och fort, men ni får bara välja två alternativ..T TypRätt skrev:
Jag köper inte det. Däremot är det ju så att skit flyter. Det som kommer upp till ytan är 99 gånger av 100 det negativa. Hur många trådar har startats här på Byggahus där TS bara vill prisa en byggare?H hempularen skrev:
Jag är av precis motsatt åsikt. Jag väljer en servicesnickare framför en storbyggesdito alla dagar i veckan. Servicekillen som jobbar hemma hos folk har större press på sig att prestera kvalitet och finish, och arbetar mer mångsidigt. På storbyggen går grabbarna i lag och gör samma repetitiva sak om och om igen. Månader av att bara sätta passbitar och takanslutningar och liknande, ofta på ackord. Man kan inte stressa fram kvalitet.H hempularen skrev: