Fairlane
Ett tips till TS, baserat på den andra tråden, ser till att ha klart ekonomin först, oavsett modell. Blancolån på 300' kommer svida.

Sen förstår jag inte vad som menas med 110-120' och 275'. Är det 110-120 för arbetet och 275' totalt med material, ställningar resor etc?

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Vad ska man avtala? Du får reda på timpris och materialpåslag, man betalar i efterskott. Finns inte mycket att avtala om?
Vad som skall göras är ju en bra idé att avtala om.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Att kollegor rekommenderar räcker inte. Det är väldigt få personer som jag känner som skulle kunna rek en hantverkare direkt till ett så pass stort jobb. Du bör verkligen få se på egen hand vad denna har byggt tidigare. Jag hade inte litat blint på vad någon annan säger för man har olika preferenser och förväntningar.

Det kommer bara resultera i flera trådar här inne så småningom.

När jag tog in offerter på takbyte så bad jag att få veta några hus som tidigare gjort för att kunna köra förbi och se själv på resultatet.

Sen vilket pris som är rimligt kommer sekundärt. Blir du inte nöjd kvittar det vad det kostar. Och jag hör sällan någon där man är hundra procent nöjd med en hantverkare.

Pratade senast igår med en vän som gjort en stor renovering. Han skulle få den tredje eller slutfakturan efter avslutat arbete. Och då har han betalat väldigt mycket redan.

Ha inte för bråttom och var inte naiv.
Lycka till.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
Dr Benz Dr Benz skrev:
Att kollegor rekommenderar räcker inte. Det är väldigt få personer som jag känner som skulle kunna rek en hantverkare direkt till ett så pass stort jobb. Du bör verkligen få se på egen hand vad denna har byggt tidigare. Jag hade inte litat blint på vad någon annan säger för man har olika preferenser och förväntningar.

Det kommer bara resultera i flera trådar här inne så småningom.

När jag tog in offerter på takbyte så bad jag att få veta några hus som tidigare gjort för att kunna köra förbi och se själv på resultatet.

Sen vilket pris som är rimligt kommer sekundärt. Blir du inte nöjd kvittar det vad det kostar. Och jag hör sällan någon där man är hundra procent nöjd med en hantverkare.
👆🏼👍🏼
Dr Benz Dr Benz skrev:
Pratade senast igår med en vän som gjort en stor renovering. Han skulle få den tredje eller slutfakturan efter avslutat arbete. Och då har han betalat väldigt
Stor renovering = mycket pengar = fler fakturor om hantverkaren är mån om sin likviditet. Inga konstigheter, framförallt om det är en mindre firma.

Det kan ju vara värt att avtala om hur betalning ska ske, vilka materialpriser som gäller om snickaren ordnar med material. Även om priset går på löpande räkning så kan det ju vara bra att man är överens om att tex betalning sker först när allt är inspekterat och godkänt och inte när snickaren anser sig klar men att då inspektion måste ske senast 14dagar efter avslut annars anses det stå utan anmärkningar, eller något sådant.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
ACME skrev:
Stor renovering = mycket pengar = fler fakturor om hantverkaren är mån om sin likviditet. Inga konstigheter, framförallt om det är en mindre firma.
Jag tror eller ska vara efter i det du citerade, dvs tredje fakturan efter slutfakturan. Det skulle vara anmärkningsvärt. Sen kanske min tolkning är fel.

Här är jag kanske lite dumdristig. Jag brukar faktskt inte skriva avtal med hantverkare. Jag får ett muntligt uppskattat pris. När det har gällt något större så har jag diskuterat med hantverkaren vilka risker som finns, var han ser risk för oförutsedda problem, allt för att bilda mig en uppfattning om vad som kan bli "worst case".

Detta har alltid fungerat, men är kanske lite dumt av mig. EN gång har jag fått betala mer än dte uppskattade priset +15%. Det var en målare som drog över med ca 25%. Men det berodde på en svårighet han kände till men feluppskattade (en tapet var för bred för limmningsmaskinen) . Jag såg ju att han jobbade bra de timmar han var på plats, och tidsredovisningen var bra. Så jag betalade utan att diskutera saken.

Redigerat:
  • Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror eller ska vara efter i det du citerade, dvs tredje fakturan efter slutfakturan. Det skulle vara anmärkningsvärt. Sen kanske min tolkning är fel.
Precis så. Man ”hittar” fler saker som ej blivit debiterat efter att man tidigare kommit överens om att det var färdigfakturerat.

En samordnare som inte har koll alls på vad som gjorts.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H hempularen skrev:
Här är jag kanske lite dumdristig. Jag brukar faktskt inte skriva avtal med hantverkare. Jag får ett muntligt uppskattat pris. När det har gällt något större så har jag diskuterat med hantverkaren vilka risker som finns, var han ser risk för oförutsedda problem, allt för att bilda mig en uppfattning om vad som kan bli "worst case".

Detta har alltid fungerat, men är kanske lite dumt av mig. EN gång har jag fått betala mer än dte uppskattade priset +15%. Det var en målare som drog över med ca 25%. Men det berodde på en svårighet han kände till men feluppskattade (en tapet var för bred för limmningsmaskinen) . Jag såg ju att han jobbade bra de timmar han var på plats, och tidsredovisningen var bra. Så jag betalade utan att diskutera saken.
Det som är bra med Hantverkarformuläret är att det bestämmer vad som ska hända när oönskade saker händer, t.ex. vad gäller om hantverkaren blir sjuk och inte kan jobba, vad gäller om uppdragsgivaren blir inlagd på sjukhus och inte kan öppna dörren, skador, trassel med ROT och andra ovanliga anledningar till att arbetet inte löper på som önskat.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det som är bra med Hantverkarformuläret är att det bestämmer vad som ska hända när oönskade saker händer, t.ex. vad gäller om hantverkaren blir sjuk och inte kan jobba, vad gäller om uppdragsgivaren blir inlagd på sjukhus och inte kan öppna dörren, skador, trassel med ROT och andra ovanliga anledningar till att arbetet inte löper på som önskat.
Ja "min" snickare råkade ut för en olycka (gudskelov inte när han arbetade för mig), en vecka innan han skulle komma för ett litet kompletteringsjobb. Han ringde mig från intensivårdsavdelningen, där han låg totalförlamad, och tyckte att jag skulle anlita någon annan. Vi pratade en stund och han var på gott humör och räknade med att bli återställd, men det skulle ta tid. Så jag föreslog att vi kan väl vänta och se, om du kan och vill börja jobba igen så kanske det här lilla som skall göras kan fungera som arbetsträning. Och så blev det, med några månaders försening, han hade med sig en medhjälpare som fick göra alla lyft. Jag har anlitat honom senare också både för mindre och större jobb.

Jag tyckte att det ar nästan lite väl stor omsorg om kunderna att ringa i det läget för att förvarna om försening.

Jag har fått höra på senare år att då när han ringde så hade kirurgen pratat med honom inför operation "du kommer aldrig att kunna gå igen, men skall se vad jag kan göra", och det blev bättre än kirurgen trodde.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Dr Benz Dr Benz skrev:
Precis så. Man ”hittar” fler saker som ej blivit debiterat efter att man tidigare kommit överens om att det var färdigfakturerat.

En samordnare som inte har koll alls på vad som gjorts.
Det kan också handla om att leverantörer och underentreprenörer har släpat med sin fakturering. Sånt får bli tilläggsfakturor istället för att vänta med en större slutfaktura.

D Drömmensomblevsann skrev:
Hej
Vi ska göra ett stort renoveringsjobb där snickaren ska byta taket på vårt 90 kvadrat stora garage byta isoleringen och innertak m.m.

Hur ska vi tänka i det här läget för att vara proaktiva?

Snickaren pratar om löpande faktura.
Garaget har fuktangrepp och det finns risk att mer saker tillkommer än vad vi sett hittills.

Hittills har han gett ungefärligt pris på messenger bara där han ibland angivit tex 110-120 000 alltså ett spann mellan två siffror.

Men totalt ska det när jag räknar ihop det högsta angivna kosta 275 000kr.

Jag har läst någonstans att de får lägga på 15% på rörligt belopp?!

Råd tas tacksamt emot hur vi i ett tidigt skede ska tänka för att detta ska gå bra.
Varför anlita en snickare som lämnat "offert" på Messenger?

E elotta skrev:
Varför anlita en snickare som lämnat "offert" på Messenger?
Varför inte läsa inlägg #3?

K Kane skrev:
Varför inte läsa inlägg #3?
Gör ingen skillnad i min värld dock

E elotta skrev:
Gör ingen skillnad i min värld dock
Nähä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.