Hej
Vi har ägt vårt hus i 8 månader nu och det är verkligen så mycket man behöver lära sig.
Jag behöver råd från er vana personer angående avtal med snickare.
Vi ska byta tak på garaget och en carport som sitter ihop med det.
Snickaren var ute förra hösten och tittade och sa att han gör jobbet.
Det är en seriös snickare från trakten jag hört mycket gott om.
Han skickade sedan på messenger och specade upp Vad han skulle göra och kostnad sa han då.

MEN snälla hjälp mig nu så det inte kommer hända något jag kommer ångra att jag inte gjorde.

Hur ska jag skriva ett avtal gör man det själv eller gör snickaren det? Hur säkerställer jag att det inte blir missförstånd med något tekniskt som jag inte har kunskap om som han kanske ska göra men som inte finns medskrivet.

Hur gör man angående kostnaden för virkesspriser osv varierar ju kan man skriva att det ska vara en fast kostnad ocj även om något visar sig bli dyrare så ingår det?

Är det något annat praktiskt kring arbetet jag ska tänka på innan tex måste man skaffa en container?
Taket har läckt in och vi vet inte hur mkt som behöver bytas av konstruktionen men han sa att det såg ganska bra ut.
Inne i garaget har taket möglat av fukten.(isolerat garaget med innertak av skivor)
Garaget är 90 kvadratmeter väldigt högt i tak.

Hur gör man mot banken är det något renoveringslån man tar då?
Vi har ju inte hunnit betala av huset så mycket som detta kommer kosta på de här månaderna vi ägt huset så vi kan ju inte låna direkt på huset.
Hur gör man?

Tack på förhand

BirgitS
Hantverkaravtalet är en bra grund för att få det juridiska på plats. Till det bifogar man den där specen från snickaren samt allt annat ni kommer överens om när det gäller vad som ska göras.

Fråga om risken för att det tillkommer arbete/material som inte redan är listat.

Container, virkespriser och annat liknande får du komma överens med snickaren om.

Prata med banken om ev. lånemöjligheter.

• Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.