202 läst ·
4 svar
202 läst
4 svar
Biocube - enskilt avlopp - serviceavtal
Hej,
Jag sitter och funderar över hur kraven kring serviceavtal för minireningsverk egentligen ser ut i praktiken.
Jag har ett minireningsverk i Skåne och har fått en faktura för serviceavtal samtidigt som kostnader för service, resor och förbrukningsmaterial debiteras separat. Det fick mig att fundera på vilken funktion själva serviceavtalet fyller och om det är ett kommunalt krav eller något som främst kommer från leverantören. Förstår verkligen inte vad serviceavtalet fyller för funktion förutom att biocube får in extra pengar.
Hur ser det ut för er?
Har ni serviceavtal?
Är det ett krav från kommunen eller ett krav enligt ert tillstånd?
Har ni fått någon motivering till varför avtalet behövs?
Vad ingår faktiskt i avtalet?
Skulle er anläggning fortfarande vara godkänd om ni sa upp avtalet men fortsatte sköta och dokumentera anläggningen?
Vore intressant att höra hur ni andra resonerar och vilka besked ni fått från era kommuner.
Jag sitter och funderar över hur kraven kring serviceavtal för minireningsverk egentligen ser ut i praktiken.
Jag har ett minireningsverk i Skåne och har fått en faktura för serviceavtal samtidigt som kostnader för service, resor och förbrukningsmaterial debiteras separat. Det fick mig att fundera på vilken funktion själva serviceavtalet fyller och om det är ett kommunalt krav eller något som främst kommer från leverantören. Förstår verkligen inte vad serviceavtalet fyller för funktion förutom att biocube får in extra pengar.
Hur ser det ut för er?
Har ni serviceavtal?
Är det ett krav från kommunen eller ett krav enligt ert tillstånd?
Har ni fått någon motivering till varför avtalet behövs?
Vad ingår faktiskt i avtalet?
Skulle er anläggning fortfarande vara godkänd om ni sa upp avtalet men fortsatte sköta och dokumentera anläggningen?
Vore intressant att höra hur ni andra resonerar och vilka besked ni fått från era kommuner.
Själv har jag minireningsverk men inte krav på service-avtal. - om dessa krav följer med skriftligt för avloppstillståndet eller är något på sidan har jag ingen koll på i det fallet.
---
Grundkravet är att reningsverket skall ombesörjas av tillräckligt kompetent skötsel för att undvika att avlopp släpps ut som kan vara skadliga för människor, djur och natur - det är den övergripande regeln från vatten och havsmyndigheterna.
Det andra är att fastighetsägaren är alltid skyldig att se till att avloppsreningen fungerar och inte släpper ut orenad avlopp och att fellägen upptäcks resonabelt fort och åtgärdas. (sedan att kommunen själva med sina egna reningsverk ibland inte kan upprätta detta vid tex. skyfall är en annan sak). Det är inget som kan lejas bort till ett service-avtal - ansvaret för anläggningen alltså!. Detta gäller också klassiska 3-kammarbrunnar med infiltrering etc. som väldigt många fastighetsägare med dito är väldigt omedvetna om och heller inte bry sig så länge det går att spola utan att det blir någon översvämning i husets nedre delar som golvbrunnar etc.
Tyvärr har en del kommunen fått för sig att använda snuttefilten att tvinga på fastighetsägare att abonnera service-avtal i tron att 1 ggr (ibland 2 ggr för vissa modeller) per års besök av företag gör att minireningsverket fungerar perfekt hela tiden även mellan besöken. Övervakning elektroniskt ger också falsk säkerhet. Det finns inget som ersätter att fastighetsägaren tittar till anläggningen med rekommenderad intervall, förstår hur den fungerar och vet hur den ser ut, luktar etc. när verket fungerar normalt och reagerar när det inte ser ut som förväntat.
En del kommuner tillåter dock att i stället för serviceavtal att fastighetsägaren själv kan underhålla minireningsverket med tillräcklig kompetens som efter utbildning, kurs etc. av tex. minireningsverksleverantören eller installatören med skriven intyg.
Vad som händer när gamla ägare med kompetensintyg försvinner när fastigheten säljs till nya ägare vet jag dock inte. - gissar att det tar väldigt lång tid innan någon på kommunen observerar det.
Tyvärr finns det dombeslut att kommuner kan kräva service-avtal för minireningsverk.
---
Grundkravet är att reningsverket skall ombesörjas av tillräckligt kompetent skötsel för att undvika att avlopp släpps ut som kan vara skadliga för människor, djur och natur - det är den övergripande regeln från vatten och havsmyndigheterna.
Det andra är att fastighetsägaren är alltid skyldig att se till att avloppsreningen fungerar och inte släpper ut orenad avlopp och att fellägen upptäcks resonabelt fort och åtgärdas. (sedan att kommunen själva med sina egna reningsverk ibland inte kan upprätta detta vid tex. skyfall är en annan sak). Det är inget som kan lejas bort till ett service-avtal - ansvaret för anläggningen alltså!. Detta gäller också klassiska 3-kammarbrunnar med infiltrering etc. som väldigt många fastighetsägare med dito är väldigt omedvetna om och heller inte bry sig så länge det går att spola utan att det blir någon översvämning i husets nedre delar som golvbrunnar etc.
Tyvärr har en del kommunen fått för sig att använda snuttefilten att tvinga på fastighetsägare att abonnera service-avtal i tron att 1 ggr (ibland 2 ggr för vissa modeller) per års besök av företag gör att minireningsverket fungerar perfekt hela tiden även mellan besöken. Övervakning elektroniskt ger också falsk säkerhet. Det finns inget som ersätter att fastighetsägaren tittar till anläggningen med rekommenderad intervall, förstår hur den fungerar och vet hur den ser ut, luktar etc. när verket fungerar normalt och reagerar när det inte ser ut som förväntat.
En del kommuner tillåter dock att i stället för serviceavtal att fastighetsägaren själv kan underhålla minireningsverket med tillräcklig kompetens som efter utbildning, kurs etc. av tex. minireningsverksleverantören eller installatören med skriven intyg.
Vad som händer när gamla ägare med kompetensintyg försvinner när fastigheten säljs till nya ägare vet jag dock inte. - gissar att det tar väldigt lång tid innan någon på kommunen observerar det.
Tyvärr finns det dombeslut att kommuner kan kräva service-avtal för minireningsverk.
Det märkliga är att jag fick faktura för service + Serviceavtal.X xxargs skrev:Själv har jag minireningsverk men inte krav på service-avtal. - om dessa krav följer med skriftligt för avloppstillståndet eller är något på sidan har jag ingen koll på i det fallet.
---
Grundkravet är att reningsverket skall ombesörjas av tillräckligt kompetent skötsel för att undvika att avlopp släpps ut som kan vara skadliga för människor, djur och natur - det är den övergripande regeln från vatten och havsmyndigheterna.
Det andra är att fastighetsägaren är alltid skyldig att se till att avloppsreningen fungerar och inte släpper ut orenad avlopp och att fellägen upptäcks resonabelt fort och åtgärdas. (sedan att kommunen själva med sina egna reningsverk ibland inte kan upprätta detta vid tex. skyfall är en annan sak). Det är inget som kan lejas bort till ett service-avtal - ansvaret för anläggningen alltså!. Detta gäller också klassiska 3-kammarbrunnar med infiltrering etc. som väldigt många fastighetsägare med dito är väldigt omedvetna om och heller inte bry sig så länge det går att spola utan att det blir någon översvämning i husets nedre delar som golvbrunnar etc.
Tyvärr har en del kommunen fått för sig att använda snuttefilten att tvinga på fastighetsägare att abonnera service-avtal i tron att 1 ggr (ibland 2 ggr för vissa modeller) per års besök av företag gör att minireningsverket fungerar perfekt hela tiden även mellan besöken. Övervakning elektroniskt ger också falsk säkerhet. Det finns inget som ersätter att fastighetsägaren tittar till anläggningen med rekommenderad intervall, förstår hur den fungerar och vet hur den ser ut, luktar etc. när verket fungerar normalt och reagerar när det inte ser ut som förväntat.
En del kommuner tillåter dock att i stället för serviceavtal att fastighetsägaren själv kan underhålla minireningsverket med tillräcklig kompetens som efter utbildning, kurs etc. av tex. minireningsverksleverantören eller installatören med skriven intyg.
Vad som händer när gamla ägare med kompetensintyg försvinner när fastigheten säljs till nya ägare vet jag dock inte. - gissar att det tar väldigt lång tid innan någon på kommunen observerar det.
Tyvärr finns det dombeslut att kommuner kan kräva service-avtal för minireningsverk.
"Genom att teckna ett serviceavtal för ditt minireningsverk med Biokube får du en trygg och bekväm lösning. Vårt avtal gäller i hela Sverige och innebär att våra certifierade servicetekniker besöker dig en gång per år för att utföra all nödvändig service på ditt minireningsverk."
Tolkar detta som att service ingår i avtalet. Men dom verkar lite förvirrande.
Försökte ringa kommunen idag för att få klarhet i fråga. Men jag kan själv fylla på flock medel 1 gång om året.. dom vanliga service killarna kollar ju inga värde ändå.
Ska tillägga att allt har fungerat superbra sedan installationen för 7 år sen. Det va mest fakturan jag reagerade på
Vad ett serviceavtal innehåller och inte innehåller avgörs helt av avtalet man tecknar. Så det går inte att säga vad det innehåller utan att läsa avtalet.
Men typiskt sett handlar det om att företaget förbinder sig att svara i telefon eller på email och komma ut och genomföra service och inspektion av reningsverket. Och kanske göra ett årligt besök. Med service menas ofta mycket enkla saker som typ rengöring, koll av digital log eller påfyllning av något. Om man upptäcker fel som måste åtgärdas och repareras offereras man vanligen detta separat.
Men typiskt sett handlar det om att företaget förbinder sig att svara i telefon eller på email och komma ut och genomföra service och inspektion av reningsverket. Och kanske göra ett årligt besök. Med service menas ofta mycket enkla saker som typ rengöring, koll av digital log eller påfyllning av något. Om man upptäcker fel som måste åtgärdas och repareras offereras man vanligen detta separat.
Har ett Baga reningsverk i en kommun som inte kräver, men starkt rekommenderar serviceavtal.
Skippar givetvis avtalet. Jag är händig, noggrann och har både bytt pumpar, givare, kablage och annat själv. Och att rengöra/byta filterstrumpa eller mäta pH-värde är ingen raketforskning som man har lust att betala tusentals kronor per år för.
Tyvärr finns det viss kommuner som kräver avtal. Är väl ett sätt för tjänstemän att hålla ryggen fri.
Skippar givetvis avtalet. Jag är händig, noggrann och har både bytt pumpar, givare, kablage och annat själv. Och att rengöra/byta filterstrumpa eller mäta pH-värde är ingen raketforskning som man har lust att betala tusentals kronor per år för.
Tyvärr finns det viss kommuner som kräver avtal. Är väl ett sätt för tjänstemän att hålla ryggen fri.
Klicka här för att svara