Hej på er!
Har en fråga om renovering av betongtak inomhus. För ett par veckor sedan upptäckte jag hur mitt betongtak, i en gammal ladugård, delvis rasat. Vet någon hur, eller om det ens är möjligt, man renoverar/lagar det? Förstår så mycket att man behöver ta bort allt löst, närmast skadan. Eller är taket förlorat och gör bäst i att riva allt?
Tar tacksamt emot synpunkter!
Mvh Fredrik
Har en fråga om renovering av betongtak inomhus. För ett par veckor sedan upptäckte jag hur mitt betongtak, i en gammal ladugård, delvis rasat. Vet någon hur, eller om det ens är möjligt, man renoverar/lagar det? Förstår så mycket att man behöver ta bort allt löst, närmast skadan. Eller är taket förlorat och gör bäst i att riva allt?
Tar tacksamt emot synpunkter!
Mvh Fredrik
Tack.F fribygg skrev:
Ja det är nog puts jag menar
Svårt att ta reda på varför det skett. Ladan tillhör vårt sommarhus och används mest på sommaren och ses med jämna mellanrum till under vinterhalvåret. Temperatur samt fukt skiljer sig inte från tidigare år. Ladan är från tidigt 40-tal. Kan det kan vara en orsak till att det börjar att släppa?F fribygg skrev:
Svårt att säga. I de ”kakor” som rasat ned sitter ståltråden, tycker/tror dock att de använt sparsamt med ståltråd. Spiken stter kvar. I kanterna där det har rasat kan jag se att det glipar mellan puts och trätak.F fribygg skrev:
Frågan är egentligen hur jag går vidare efter att jag börjat knacka ned löst material från taket. Kan jag lita på att resten sitter eller kommer allt att följa med allt eftersom jag river?
Finns inget fukt i ladan. Kan det vara så att när man putsar tak att fukten från bruket skapar rost på spik och ståltråd som över tid gör att den brister? Vet inte om spiken var galvad på 40-talet.F fribygg skrev:
Om du inte åtgärdar anledningen till att putsen trillat ner kommer det nog ske igen, kanske det går snabbare eller långsammare än förra gången.F fredrik sund skrev:
Jag skulle inte chansat på varken reparation eller omputsning av taket utan att åtgärda orsaken till att den gamla putsen trillat ner.