Hej på er!
Har en fråga om renovering av betongtak inomhus. För ett par veckor sedan upptäckte jag hur mitt betongtak, i en gammal ladugård, delvis rasat. Vet någon hur, eller om det ens är möjligt, man renoverar/lagar det? Förstår så mycket att man behöver ta bort allt löst, närmast skadan. Eller är taket förlorat och gör bäst i att riva allt?

Tar tacksamt emot synpunkter!
Mvh Fredrik

• Delvis rasat betongtak inomhus i gammal ladugård; bitar av taket ligger spridda på ett träbord under taket, synligt genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rasat betongtak i en gammal ladugård, med bitar av taket på golvet och en träbänk, synlig skada och sprickor i konstruktionen.
    Skapa konto
  • Skadat betongtak i en gammal ladugård, med synliga sprickor och delvis rasade sektioner av takmaterial.
    Skapa konto
Hej och välkommen till Byggahus!
Menar du puts?

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
Menar du puts?
Tack.

Ja det är nog puts jag menar :) men sett till tjockleken känns det mer som en stor betongkaka. Det finns ingen armering i putsen. I trätaket ovan är det endast spik och halm som det fäster mot. Skulle tippa på att hela ytan är 70-80 m2

Fundera på varför putsen trillat ner och åtgärda det problemet innan du lagar/ bättrar putsen

Det är troligtvis vass och inte halm som använts som underlag för putsen.

• Gilla
fredrik sund och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fundera på varför putsen trillat ner och åtgärda det problemet innan du lagar/ bättrar putsen
Svårt att ta reda på varför det skett. Ladan tillhör vårt sommarhus och används mest på sommaren och ses med jämna mellanrum till under vinterhalvåret. Temperatur samt fukt skiljer sig inte från tidigare år. Ladan är från tidigt 40-tal. Kan det kan vara en orsak till att det börjar att släppa?

Har spiken eller ståltråden som höll vassen rostat av?

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har spiken eller ståltråden som höll vassen rostat av?
Svårt att säga. I de ”kakor” som rasat ned sitter ståltråden, tycker/tror dock att de använt sparsamt med ståltråd. Spiken stter kvar. I kanterna där det har rasat kan jag se att det glipar mellan puts och trätak.

Frågan är egentligen hur jag går vidare efter att jag börjat knacka ned löst material från taket. Kan jag lita på att resten sitter eller kommer allt att följa med allt eftersom jag river?

Om ståltråden/ spiken rostat av måste du åtgärda orsaken till det så att det inte händer igen .

Du kan ju förståss välja att knacka ner putsen och sätta glespanel och gips i taket.

• Gilla
David Korman
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om ståltråden/ spiken rostat av måste du åtgärda orsaken till det så att det inte händer igen .
Finns inget fukt i ladan. Kan det vara så att när man putsar tak att fukten från bruket skapar rost på spik och ståltråd som över tid gör att den brister? Vet inte om spiken var galvad på 40-talet.

Är det isolerat ovanför?
Är utrymmet där putsen trillat ner uppvärmt? Finns ventilation?

F fribygg skrev:
Du kan ju förståss välja att knacka ner putsen och sätta glespanel och gips i taket.
Har funderat på det men vill helst bevara det gamla såvida det inte innebär en fara.

F fribygg skrev:
Är det isolerat ovanför?
Är utrymmet där putsen trillat ner uppvärmt? Finns ventilation?
Lada med självdrag, inte isolerad dock tjocka betongväggar på bottenplan och träpanel på våning två.

F fredrik sund skrev:
Har funderat på det men vill helst bevara det gamla såvida det inte innebär en fara.
Om du inte åtgärdar anledningen till att putsen trillat ner kommer det nog ske igen, kanske det går snabbare eller långsammare än förra gången.
Jag skulle inte chansat på varken reparation eller omputsning av taket utan att åtgärda orsaken till att den gamla putsen trillat ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.