104 791 läst ·
214 svar
105k läst
214 svar
Hur är det möjligt - kostnad renovering badrum
Du har en poäng.N NyfikenVit skrev:
Tack för räkneexemplet. För att nyansera lite kanske man inte ska räkna med att alla hantverkare i byggbranschen har full beläggning och ständigt gör badrumsrenoveringar.
Principiellt är jag emot subventioner och bidrag. ROT brukar motiveras med att det ska få bort svartjobben, men finns det inte bättre sätt att beivra olagligheter?N NyfikenVit skrev:
Hur skulle det gå till?N NyfikenVit skrev:
Jupps. Justerade från 45 till 40 veckor per år nu i mitt föregående inlägg för att beakta det. Så det ändrade arbetskostnaderna från 1820 till 1610 kkr/år. Fortfarande en hel del. Sen tillkommer som sagt vinst från marginalerna på byggmaterial också.P pmd skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ganska intressant att läsa allt hittepå som skrivs härinne. 🙃N NyfikenVit skrev:Du har en poäng. Mer relevant är nog att titta på endast arbetskostnader per badrumsrenovering (och inte inkludera material).
För min del har jag fått in offerter där endast arbetskostnaden uppgår till ca 130-150 kkr (exkl ROT), för ca 3-4 veckors arbete, för ca 3 m2.
Så det blir ca 140 kkr för 3.5 veckors arbete. Räkna med 40 arbetsveckor per år (exklusive semester + helgdagar + lite utbildning + brus). Då blir det 40 / 3.5 = ca 11.5 badrumsrenoveringar per år.
Det blir ca 11.5 x 140 kkr = 1610 kkr / år i arbetskostnader. Det borde man kunna ta ut en riktigt bra lön på (även efter att ha räknat bort avsättning till skatt, pension, osv). Betydligt mer än 400 kkr/år i alla fall.
Så knappast en bransch som behöver stöd i form av ROT. Finns många andra branscher som likaväl kunde ges liknade stöd, så jag förstår inte varför byggbranschen ska specialbehandlas. Om något behöver priserna i byggbranschen pressas ner (utan skattesubventioner), så efterfrågan ökar.
PS. Sen har ju många hantverkare påslag på materialkostnaderna pga deals med byggvaruhusen. Så de fakturerar kunden X, men betalar själva bara X-Y hos byggvaruhusen, och behåller Y som kan vara tex 30% av X eller nått. Lägger man på det ökar vinsten för byggarbetarna ytterligare utöver beräkningen ovan.
Om nu arbetskostnaden för ett badrumsprojekt på 4v framställs som i ert exempel med 130-150 kkr så kan vi ju börja med att slå ner detta till ex. moms pengar så har jag lite lättare att hänga med...
Alltså 104 kkr - 120 kkr...
Jag vet inte riktigt hur man ska kunna förklara det i skrift riktigt men ska göra ett försök.
I arbetskostnaden så ingår det åtminstone i mina offerter badrumsbyggare (snickare/plattsättare), rörläggare, elektriker, målare...
Ganska ofta fördelat och för enkelhetens skull ungefär enligt följande 160+24+12+4 = 200h
Då får vi fram en timdeb. mellan 520-600 ex moms vilket är en ganska vanlig siffra idag.
Detta innebär i sin tur att badrumsbyggaren (totalentreprenören) jobbar 160h med ett badrum och räknar vi då den medelmässiga timdebiteringen så vi slipper jobba med dubbla siffror såå landar vi på att denna personen får in 89600kr för sin arbetsinsats med ett badrumsprojekt under 4v.
90 kkr blir 112,5 kkr inklusive moms och alltså ganska mycket mindre än era 130-150kkr eftersom både rörläggarem, elektrikern och målaren också vill ha en del för sina arbetsinsatser.
Om man då sen kör med ert räkneexempel på 40 debiteringsbara arbetsveckor så innebär det att på ett år så hinner badrumsbyggaren med 10 badrum som drar in 900 kkr till firmans konto.
Företaget har sedan omkostnader som ska täckas upp av denna intäkt och detta har tjatats om till leda i detta forumet men för att bara nämna några så är det maskin & verktygspark som behöver uppdateras med jämna mellanrum, kontorsmaterial/datorer/telefoner etc. , bokföring, försäkringar.
Uppskattar lite enkelt att man lägger 100 kkr på sådant.
(Kostnader för bil är inte inräknat då det måste separeras från arbetskostnaden på offerterna.)
Sen ska det sättas av iaf 5% av de återstående 800 kkr till pension vilket ger 40 kkr i "kostnad".
Kvar återstår då 760 kkr och på detta ska det betalas ca: 30% (28,97%) egenavgifter.
Då är vi nere i ett faktiskt årsresultat på 532 kkr ...FÖRE SKATT !!
Ingen speciellt överdriven årsinkomst i jämförelse med era fantasisiffror tycker jag.
...och materialvinster behöver ni inte ens nämna för ni lever i en riktig drömvärld om ni verkligen inbillar er att småbyggare har 30% materialvinster på byggmaterial för det är till största delen privilegierat Elektriker och Rörläggare för inom snickeri och plattsättning är där inga sådana rabatter.
Man kan ju räkna på många olika sätt men i den verklighet jag lever i så blir jag knappast miljonär på att slita arslet av mig med att renovera folks badrum.
Det är ingen dålig bruttoårslön.Paul-Staffanstorp skrev:
Din beräkning tror jag är den mest realistiska hittills. Det var för att någon som är kunnig i branschen skulle räkna fram något realistiskt som jag skrev inlägg #177.
Tack för beräkningen.
200h är 5 veckor. De offerter jag fått anger ca 3,5 veckor.Paul-Staffanstorp skrev:
Så 5/3,5 => 1,43 => 43% skillnad.
Elektriker och rörläggare ingår väl i badrumsrenoveringen också?Paul-Staffanstorp skrev:
Och någon materialvinst har väl även plattsättare?
Så låt oss estimera 15% i genomsnitt och material för 100 kkr per badrum = 15 kkr materialvinst per badrum.
Det blir 13 badrum/år * 15 kkr/badrum = 195 kkr/år.
Applicera justeringarna ovan:Paul-Staffanstorp skrev:
532 kkr/år * 1,43 = 760 kkr/år
Med materialvinst:
760 kkr/år + 195 kkr/år = 995 kkr/år
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det kan vara 2 personer samtidigt ibland. I vårt senaste badrum var plattsättaren här på heltid i 4 veckor och 1 dag, medan elektriker och rörmokare var här några dagar/timmar vid några tillfällen samtidigt som plattsättaren var här.N NyfikenVit skrev:
Visst, men de kan ju inte "trampa varandra på fötterna" heller. Oftast verkar de vilja arbeta ostört.BirgitS skrev:
Antar att det ofta är lite "luft" i planeringen också för att ha marginaler, så ingen hantverkare alls är där vissa dagar. Man vill ju tex inte boka elektriker att börja en dag innan det är säkert att de kan påbörja sitt jobb. Så dagar med "2 personer samtidigt" vs "ingen person" borde kanske jämna ut sig.
Vidare, om du hade plattsättare där i 4 veckor och 1 dag kanske ditt badrum krävde mer arbete än mitt. Jag hade en del "valfritt" i min offert också som skulle göra att arbetet tog mer än 3.5 veckor, men om jag valde att ta med det ökade också arbetskostnaden i motsvarande grad.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Skönt att någon här förstår hur man räknar.BirgitS skrev:
Det är ju nämligen precis så här det fungerar i verkligheten.
Jag som snickare/plattsättare avsätter i princip alltid 4v till ett badrumsprojekt vilket är 160h.
Rörläggarens, elektrikerns och målarens timmar i mitt exempel ligger ju under samma 4v.
Alltså kan man ju inte slå ihop detta och säga att det tar 5v 🙃
Tror nog dessutom att 9/10 jag känner i branschen räknar med 4v på ett badrum och skulle man kolla här på forumet så är det snarare 4 månader som är det vanligaste. 😱😂
Sen kan det ibland vara så att man är klar i mitten av den 4e veckan men vid något projekt kan det även glida in i 5e veckan, så som småskuttare som bara kan köra ett projekt i taget måste man basera allting på 4v.
Fantasisiffrorna som NyfikenVit nämner om materialvinster för en plattsättare visar bara på att man omöjligt kan vara i branschen så jag orkar inte ens förklara fler gånger för där är knappast materialåtgång för 100k i ett normalt badrum och rent byggmaterial är där bara en dålig rabatt på om man handlar från de dyraste byggvaruhusen som Optimera, Beijer eller liknande och då är de ändå dyrare än t.ex Hornbach.
På fuktskydd och plattsättningsmaterial är där lite rabatter men det är inga stora summor för dessa materialen heller och själv ger jag sen mina kunder hälften av det jag får i rabatt.
...alla jobbar ju olika men jag är alltid på plats när rörläggaren eller elektrikern kommer för bara för att man är på plats samtidigt innebär det absolut inte att man trampar varandra på tårna.
Man hjälps istället åt för att få bästa resultatet.
Jag vill inte ha min rörläggare att kortla till brunnsplatta t.ex och då behöver jag vara där för att hjälpa till med detta och jag som badrumsbyggare är den som har det övergripande ansvaret och den enda som sköter kommunikationen med kunden så jag är på plats för att se till så rörläggare och elektriker gör det jag kommit överens med kunden om så det blir rätt från början.
Den enda luft där i princip är i ett projekt är när flytspackel ska torka eller när golvet är nylagt så man inte kan gå in i badrummet mer den dagen men planerar man sina jobb bra så har man även saker att göra den tiden med förberedelser, inbärning, bortforsling, inköp etc. som kan göras utanför badrummet.
Du missar kostnader för bil / kläder / verktyg osvN NyfikenVit skrev:Du har en poäng. Mer relevant är nog att titta på endast arbetskostnader per badrumsrenovering (och inte inkludera material).
För min del har jag fått in offerter där endast arbetskostnaden uppgår till ca 130-150 kkr (exkl ROT), för ca 3-4 veckors arbete, för ca 3 m2.
Så det blir ca 140 kkr för 3.5 veckors arbete. Räkna med 40 arbetsveckor per år (exklusive semester + helgdagar + lite utbildning + brus). Då blir det 40 / 3.5 = ca 11.5 badrumsrenoveringar per år.
Det blir ca 11.5 x 140 kkr = 1610 kkr / år i arbetskostnader. Det borde man kunna ta ut en riktigt bra lön på (även efter att ha räknat bort avsättning till skatt, pension, osv). Betydligt mer än 400 kkr/år i alla fall.
Så knappast en bransch som behöver stöd i form av ROT. Finns många andra branscher som likaväl kunde ges liknade stöd, så jag förstår inte varför byggbranschen ska specialbehandlas. Om något behöver priserna i byggbranschen pressas ner (utan skattesubventioner), så efterfrågan ökar.
PS. Sen har ju många hantverkare påslag på materialkostnaderna pga deals med byggvaruhusen. Så de fakturerar kunden X, men betalar själva bara X-Y hos byggvaruhusen, och behåller Y som kan vara tex 30% av X eller nått. Lägger man på det ökar vinsten för byggarbetarna ytterligare utöver beräkningen ovan.
Mycket högre än man kan tro faktiskt.
Sen lönemässigt finns ingen anledning att sträva efter låg lön , vi betalar samma ränta på huslån och elpris som alla andra.
Alla yrkesgrupper försöker maxa sin vinst.
Jag är hantverkare , men ingen förespråkare av ROT , då jag belastas med merarbete rent administrativt.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Vi har precis gjort badrum, andra våningen där allt revs till bjälklag och byggdes upp igen.
Snickare, VVS, elektriker, plattsättare och rivare var alla involverade. I fakturan specas så klart antal timma för de olika hantverkarna men man kan absolut inte slå ut det på veckor eftersom det ibland är 2 st här samtidigt, ibland 1 etc. Total tid är ju från början till slut, inte det exakta antalet timmar de är på plats…
Vi förde anteckningar om vem som var på plats när, hur många och hur länge. Inkl restid stämde fakturan mycket väl avseende timmar.
Material stämde också väl, och i slutänden stannade fakturan på ungefär den prisuppskattning vi fått innan arbetet, trots att det (som vanligt) i äldre hus tillkom små överraskningar….
Kan säga att vår faktura ligger mycket lägre än TS, trots större badrum och mer omfattande ombyggnad.
Snickare, VVS, elektriker, plattsättare och rivare var alla involverade. I fakturan specas så klart antal timma för de olika hantverkarna men man kan absolut inte slå ut det på veckor eftersom det ibland är 2 st här samtidigt, ibland 1 etc. Total tid är ju från början till slut, inte det exakta antalet timmar de är på plats…
Vi förde anteckningar om vem som var på plats när, hur många och hur länge. Inkl restid stämde fakturan mycket väl avseende timmar.
Material stämde också väl, och i slutänden stannade fakturan på ungefär den prisuppskattning vi fått innan arbetet, trots att det (som vanligt) i äldre hus tillkom små överraskningar….
Kan säga att vår faktura ligger mycket lägre än TS, trots större badrum och mer omfattande ombyggnad.
Nej, missade inte det för verktyg, etc. Paul-Staffanstorp klumpade ihop det och ett gäng andra saker och tog med det i beräkningen tidigare och drog av 100 kkr/år för det:J Jodenmarck skrev:
Nämnde förvisso förvisso inte just kläder explicit, men tror inte det är en så stor andel av kostnaden.Paul-Staffanstorp skrev:
Företaget har sedan omkostnader som ska täckas upp av denna intäkt och detta har tjatats om till leda i detta forumet men för att bara nämna några så är det maskin & verktygspark som behöver uppdateras med jämna mellanrum, kontorsmaterial/datorer/telefoner etc. , bokföring, försäkringar.
Uppskattar lite enkelt att man lägger 100 kkr på sådant.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Instämmer verkligen... för min del får de gärna plocka bort det för jag har jobb ändå och det är bara en dryg jävla administration om man som småskuttare inte har stora dyra program som sköter det åt en.J Jodenmarck skrev:
Speciellt om man är totalentreprenör som jag oftast är för då ska det specificeras alla UE timmar och kostnader etc. och håller sen kunden på och ska dela rotavdraget mellan varandra i familjen och när det bara var 30% så var det sjukt drygt... med 50% som nu lite enklare men fortfarande tar det en hel del tid.
Dessutom får vi inte ansöka om ROT-pengarna förrän kunderna har betalat fakturan så vi ska även agera bank. 🙃
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Möjligt men nu citerade Jodenmarck ditt inlägg #180 så han har troligen gjort det innan han kom längre ner i konversationen.N NyfikenVit skrev:
Oavsett så är tyvärr dina räkneförsök totalt missvisande då du inte räknar rätt eller har klar insyn i hur det fungerar med rabatter etc.