106 798 läst ·
214 svar
107k läst
214 svar
Hur är det möjligt - kostnad renovering badrum
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
På kommande badrumsprojekt jag drar igång på måndag så kan jag nämna att jag offererat följande:
BYGGMATERIAL - 6856kr exkl. moms
8st Plywood 15mm
4st Golvspånskivor
10st Gipsskivor
8st Reglar 45x70
Diverse skruv
Material för ändring och ombyggnad av tröskel
PLATTSÄTTNINGSMATERIAL - 13078kr exkl. moms
1st Primer
4st Armeringsnät
10st Flytspackel
1st Komplett foliebaserat tätskiktssystem
5st Fix
2st Fog
3st Silikon
Engångspenslar och rollers
Önskar en förklaring från dig NyfikenVit hur jag ska gå tillväga för att göra en materialvinst på 15000kr när jag säljer material till kunden för 19934kr... jag är mycket Nyfiken och önskar gärna få tips som gör mig till miljonär.
BYGGMATERIAL - 6856kr exkl. moms
8st Plywood 15mm
4st Golvspånskivor
10st Gipsskivor
8st Reglar 45x70
Diverse skruv
Material för ändring och ombyggnad av tröskel
PLATTSÄTTNINGSMATERIAL - 13078kr exkl. moms
1st Primer
4st Armeringsnät
10st Flytspackel
1st Komplett foliebaserat tätskiktssystem
5st Fix
2st Fog
3st Silikon
Engångspenslar och rollers
Önskar en förklaring från dig NyfikenVit hur jag ska gå tillväga för att göra en materialvinst på 15000kr när jag säljer material till kunden för 19934kr... jag är mycket Nyfiken och önskar gärna få tips som gör mig till miljonär.
Det beror ju på hur stor del av materialet som kunden respektive byggaren inhandlar. I vissa fall handlar tex byggaren även kakel, badrumsmöbler, osv.Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom missar du att ta med allt material som rörläggare och elektriker inhandlar.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det blir oftast billigast om man kör på en löpande debitering men då är det under förutsättning att man känner till de som ska utföra arbetet och vet att de är skötsamma men oftast vill folk ha fasta priser för att veta och kunna budgetera kostnaderna lättare och då måste man ta höjd också för vad som kan hända.Satsuki skrev:
Vi har precis gjort badrum, andra våningen där allt revs till bjälklag och byggdes upp igen.
Snickare, VVS, elektriker, plattsättare och rivare var alla involverade. I fakturan specas så klart antal timma för de olika hantverkarna men man kan absolut inte slå ut det på veckor eftersom det ibland är 2 st här samtidigt, ibland 1 etc. Total tid är ju från början till slut, inte det exakta antalet timmar de är på plats…
Vi förde anteckningar om vem som var på plats när, hur många och hur länge. Inkl restid stämde fakturan mycket väl avseende timmar.
Material stämde också väl, och i slutänden stannade fakturan på ungefär den prisuppskattning vi fått innan arbetet, trots att det (som vanligt) i äldre hus tillkom små överraskningar….
Kan säga att vår faktura ligger mycket lägre än TS, trots större badrum och mer omfattande ombyggnad.
Sen har vi nästa aspekt och det är lite hur stor firma man anlitar för det är mycket enklare för en firma med ett antal gubbar att kunna ta sådana jobb med löpande debitering då de har flera jobb igång samtidigt så deras gubbar får i princip alltid ihop fullt debiteringsbara dagar.
Detta är totalt omöjligt för t.ex mig själv som kör ensam och inte kan ha flera projekt igång samtidigt och därför kan det kanske ibland bli lite dyrare då jag måste debitera för 160h eftersom ett badrumsprojekt upptar 4v i min kalender för annars går inte ekonomin ihop.
Skulle vara intressant om du vill dela med dig av hur många timmar de olika yrkeskategorierna var hos dig om det nu var ett normalt standardbadrum.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I vissa fall kan det mycket väl vara så men för den sakens skull kan man ju inte ta för givet att det alltid är så och skulle det vara så kan du ju försöka förklara hur man blir miljonär på att sälja vidare kakel också.N NyfikenVit skrev:
Snitt 25 kvm i ett badrum á 600kr/kvm = 15000kr inkl. moms
Rabatt på låt säga 30% varav kunden får de 15% gör ett överskott på :
15000 - 30% = 4500kr i rabatter / 2 = 2250 minus momsen på 450kr... totalt överskott till mig på 1800kr
Inte ens om jag behåller alla rabatterna själv blir jag miljonär.
I detta är inte heller fraktkostnaden ut till kund avdragen så i praktiken blir det mycket mindre.
Jag MISSAR inte att ta med material för elektriker och rörläggare för det är ovidkommande då jag redan i inlägg #183 ganska direkt separerade BADRUMSBYGGARE (jag) , RÖRLÄGGARE, ELEKTRIKER, MÅLARE och specificerade MIN DEL i det hela med de 160h som du tydligen inte hängt med på.
Jag nämner också på slutet i det inlägget att det är elektriker och rörläggare som har materialvinster värda att diskutera och inte badrumsbyggaren som sysslar med snickeri och plattsättningsdelen av ett badrumsprojekt.
Man kan inte som du lägga ihop alla yrkeskategoriers arbetstimmar och materialvinster och sen påstå att EN hantverkare tjänar si och så mycket 😱🙃
Absolut har vi det men jag tror inte heller du är i branschen för då borde du ha bättre koll på hur det fungerar i verkligheten.N NyfikenVit skrev:
Du får gärna påpeka vilka antagande som är felaktiga för jag är absolut inte felfri och kan ha missat något också men jag är ganska säker efter 20år med badrumsrenoveringar att jag har ganska bra koll.
Sant, men att helt exkludera materialvinster som du gjorde först är heller inte korrekt.Paul-Staffanstorp skrev:
Sanningen ligger väl någonstans mellan de båda ändpunkterna på den skalan.
Nej, det är inte ovidkommande då vi räknar på totala arbetskostnaden samt totala materialvinster för hela badrumsrenoveringen.Paul-Staffanstorp skrev:
Syftet är att se hur stor den totala vinsten är per år för badrumsrenoveringar, samt hur mycket som kan betalas ut i lön till involverade hantverkare baserat på det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
I det bygget jag nämnde var en och samma person där ungefär 8 timmar om dagen i 4 veckor och 1 dag.N NyfikenVit skrev:Visst, men de kan ju inte "trampa varandra på fötterna" heller. Oftast verkar de vilja arbeta ostört.
Antar att det ofta är lite "luft" i planeringen också för att ha marginaler, så ingen hantverkare alls är där vissa dagar. Man vill ju tex inte boka elektriker att börja en dag innan det är säkert att de kan påbörja sitt jobb. Så dagar med "2 personer samtidigt" vs "ingen person" borde kanske jämna ut sig.
Vidare, om du hade plattsättare där i 4 veckor och 1 dag kanske ditt badrum krävde mer arbete än mitt. Jag hade en del "valfritt" i min offert också som skulle göra att arbetet tog mer än 3.5 veckor, men om jag valde att ta med det ökade också arbetskostnaden i motsvarande grad.
När elektrikern och rörmokaren var där fungerade han nog mycket som assistent åt dem för att snabba upp deras jobb (det underlättar att vara 2 när tunga duschväggar ska upp t.ex.). Så inga timmar som det inte var någon där. Det är betonggolv så det tog ju mer tid att bila upp bort kakel, klinker, gamla avloppsrör och dike för nya än det tar och göra motsv. i ett badrum med uppreglade väggar och golv.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Just därför kan man ju inte slå ihop fyra olika inblandade hantverkares intäkter för att få fram vad badrumsbyggaren (en person) kan ta ut i lön vilket verkar intressera dig väldigt mycket. 😉😱N NyfikenVit skrev:
Jo, hela starten på diskussionen handlade om just det.Paul-Staffanstorp skrev:
Dvs räkna ut total vinst per år för badrumsrenoveringar (inkl intäkter från arbetskostnader, materialvinster, etc), samt baserat på det räkna ut hur mycket lön samtliga involverade hantverkare som utför det kan ta ut i genomsnitt.
Även om det finns olika åsikter angående exakt vilken lönenivå det handlar om, så är det åtminstone uppenbart det handlar om vinstnivåer som ligger betydligt över många andra branscher. Så att just byggbranschen ska behöva skattestöd i form av via ROT-avdrag känns märkligt. Finns många andra branscher som likaväl skulle kunna få skattestöd.
Om byggbranschen inte lyckas få tillräckligt med arbete pga för höga kostnader i förhållande till vad konsumenterna är villiga att betala, så får de helt enkelt sänka kostnaderna via principen om tillgång och efterfrågan, precis som alla andra.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ah, men snälla du... nu får du komma in i matchen min vän. 😱
Du måste ju skilja på de olika inblandade hantverkarna begriper du väl. 🙃
Går inte det hem hos dig så kan vi ju lägga ner diskussionen med omedelbar verkan.
Ett badrumsprojekt innefattar fortfarande oftast 4 olika hantverkare enligt följande med uppskattade antal arbetstimmar per yrkeskategori:
BADRUMSBYGGAREN (160h)
RÖRLÄGGAREN (24h)
ELEKTRIKERN (12h)
MÅLAREN (4h)
Jag gjorde ju en faktabaserad uträkning från verkligheten redan i inlägg #183.
Då kom den genomsnittliga timpengen fram till 560/h ex. moms per arbetad timme i projektet.
Jag som i detta fallet är badrumsbyggare kan ju bara svara för min del och tjänar ju liksom bara pengar på mina 160h och därför är det helt ovidkommande att rörläggare, elektriker, målare drar in 22400kr på sina totalt ca. 40 inblandade timmar.
Likaså är det helt ovidkommande vad dessa tre andra hantverkare tjänar på sitt material för det är inget som kan läggas till vad badrumsbyggaren tjänar på sin del i projektet.
Man måste ju dela upp både intäkter och utgifter på de olika inblandade för att få fram seriösa siffror och jag kan bara svara för min egen del som badrumsbyggare och inte för vad övriga inblandade tjänar.
Är det något som ska läggas till den totala uträkningen i inlägg #183 så är det alltså MINA MATERIALVINSTER som enligt de andra inläggen jag gjorde i så fall blir någonting i stil med:
BYGGMATERIAL: 0kr
PLATTSÄTTNINGSMATERIAL: Undermaterial 1962kr (15%) , Kakel & klinker 1800kr = 3762kr (15%)
Detta ger då vid 10 badrum om året som vi räknade på i inlägg #183, 37620kr i materialvinster om året men rätt ska ju vara rätt så då drar vi först bort transportkostnaderna på 750kr per utkörning (10ggr) vilket resulterar i att vi har 30000kr att lägga till den redan ofantligt höga vinsten vi kom fram till i inlägg #183.
Det ger då följande intäkter för EN hantverkare på ETT badrumsprojekt:
ARBETE: 90000kr
MATERIAL: 3000kr
TOTALT: 93000kr
Detta ger en total intäkt på 930 kkr per år baserat på 10 badrumsprojekt.
100 kkr bort till omkostnader som redan nämnts tidigare
41,5 kkr bort till pensionsavsättningar som också nämndes
Kvar återstår då 788500 kr som det ska betalas egenavgifter på med 28,97%
ÅRSRESULTAT: 560kkr (som sen ska beskattas)
Jag förstår att detta är lite svårt att ta in om man lever i en drömvärld och fantiserar om att man själv skulle bli hantverkare för de tjänar ju så äckligt mycket pengar, men tyvärr är detta den bistra sanningen tagen direkt från verkligheten till skillnad från dina hittepåsiffror.
Sen med detta inte sagt att det är en dålig inkomst men den är långt ifrån överdrivet stor med tanke på hur hårt och tungt jobb det faktiskt är med rivning, snickeri och plattsättning.
Min egen kropp är 55år och inbilla dig inte att jag kommer orka detta mer än ett fåtal år till, och sen då ?
Oavsett så har jag sagt det innan och säger det igen...
För min del får ROT gärna försvinna för att aldrig mer plockas fram igen för jag har personligen inget behov av det utan det medför bara mig en massa extrajobb och arbete har jag nog så det räcker.
PS:
Du får mer än gärna göra en liknande uträkning för rörläggaren, elektrikern och målaren men blanda inte in badrumsbyggaren (mig) i vad de tjänar på sina arbetsinsatser i ett badrumsprojekt eller om året för DET ÄR HELT OVIDKOMMANDE som sagt. ❤️👍
Du måste ju skilja på de olika inblandade hantverkarna begriper du väl. 🙃
Går inte det hem hos dig så kan vi ju lägga ner diskussionen med omedelbar verkan.
Ett badrumsprojekt innefattar fortfarande oftast 4 olika hantverkare enligt följande med uppskattade antal arbetstimmar per yrkeskategori:
BADRUMSBYGGAREN (160h)
RÖRLÄGGAREN (24h)
ELEKTRIKERN (12h)
MÅLAREN (4h)
Jag gjorde ju en faktabaserad uträkning från verkligheten redan i inlägg #183.
Då kom den genomsnittliga timpengen fram till 560/h ex. moms per arbetad timme i projektet.
Jag som i detta fallet är badrumsbyggare kan ju bara svara för min del och tjänar ju liksom bara pengar på mina 160h och därför är det helt ovidkommande att rörläggare, elektriker, målare drar in 22400kr på sina totalt ca. 40 inblandade timmar.
Likaså är det helt ovidkommande vad dessa tre andra hantverkare tjänar på sitt material för det är inget som kan läggas till vad badrumsbyggaren tjänar på sin del i projektet.
Man måste ju dela upp både intäkter och utgifter på de olika inblandade för att få fram seriösa siffror och jag kan bara svara för min egen del som badrumsbyggare och inte för vad övriga inblandade tjänar.
Är det något som ska läggas till den totala uträkningen i inlägg #183 så är det alltså MINA MATERIALVINSTER som enligt de andra inläggen jag gjorde i så fall blir någonting i stil med:
BYGGMATERIAL: 0kr
PLATTSÄTTNINGSMATERIAL: Undermaterial 1962kr (15%) , Kakel & klinker 1800kr = 3762kr (15%)
Detta ger då vid 10 badrum om året som vi räknade på i inlägg #183, 37620kr i materialvinster om året men rätt ska ju vara rätt så då drar vi först bort transportkostnaderna på 750kr per utkörning (10ggr) vilket resulterar i att vi har 30000kr att lägga till den redan ofantligt höga vinsten vi kom fram till i inlägg #183.
Det ger då följande intäkter för EN hantverkare på ETT badrumsprojekt:
ARBETE: 90000kr
MATERIAL: 3000kr
TOTALT: 93000kr
Detta ger en total intäkt på 930 kkr per år baserat på 10 badrumsprojekt.
100 kkr bort till omkostnader som redan nämnts tidigare
41,5 kkr bort till pensionsavsättningar som också nämndes
Kvar återstår då 788500 kr som det ska betalas egenavgifter på med 28,97%
ÅRSRESULTAT: 560kkr (som sen ska beskattas)
Jag förstår att detta är lite svårt att ta in om man lever i en drömvärld och fantiserar om att man själv skulle bli hantverkare för de tjänar ju så äckligt mycket pengar, men tyvärr är detta den bistra sanningen tagen direkt från verkligheten till skillnad från dina hittepåsiffror.
Sen med detta inte sagt att det är en dålig inkomst men den är långt ifrån överdrivet stor med tanke på hur hårt och tungt jobb det faktiskt är med rivning, snickeri och plattsättning.
Min egen kropp är 55år och inbilla dig inte att jag kommer orka detta mer än ett fåtal år till, och sen då ?
Oavsett så har jag sagt det innan och säger det igen...
För min del får ROT gärna försvinna för att aldrig mer plockas fram igen för jag har personligen inget behov av det utan det medför bara mig en massa extrajobb och arbete har jag nog så det räcker.
PS:
Du får mer än gärna göra en liknande uträkning för rörläggaren, elektrikern och målaren men blanda inte in badrumsbyggaren (mig) i vad de tjänar på sina arbetsinsatser i ett badrumsprojekt eller om året för DET ÄR HELT OVIDKOMMANDE som sagt. ❤️👍
Alla prismedvetna kan ju göra en uträkning på vad man kostar själv per Tim på sitt jobb.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag förstår ditt totalt usla svar för det är aldrig enkelt när man målat in sig i ett hörn och inte kan skilja på ärtor och morötter. 😱😉N NyfikenVit skrev:
Är du politiker. 🙄
Önskar dig en fin dag...
Själv är det kontorsarbete som gäller idag vilket inte är debiterbart så idag får man svälta. 😢😇
För konsumenten är det totalkostnaden för en badrumsrenovering som är relevant och många reagerar över att den är väldigt hög nuförtiden. Läs trådstarten.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tillåt mig skratta.... du måste fan vara politiker eftersom du stoppar huvudet i sanden likt dem...N NyfikenVit skrev:
Det var DU som själv drog igång en ny diskussion i tråden med inlägg #180 där DU med dina hittepåsiffror påstår att hantverkaren som bygger badrum drar in 1610 kkr om året och kan plocka ut en saftig lön på detta trots att TS redan fått svar lång tidigare om att just denna offerten var ganska saltad.
Jag ställer då faktiska siffror tagna från verkligheten mot ditt påstående och det visar sig vara 930 kkr och alltså nära nog endast häften av dina hittepåsiffror
Du är alltså helt ute och cyklar...
Du lägger ihop 4 olika hantverkares intäkter och påstår att EN hantverkare tjänar groteska pengar.
Du räknar varken bort omkostnader eller pensionsavsättningar.
FAKTA taget från verkligheten visar att inte hantverkaren tjänar speciellt groteska pengar mer än i din värld.
Stå nu upp för dina påståenden och erkänn att du var ute och turnerade och inte var med i matchen.
TS hade som sagt redan fått många kommentarer gällande just SIN OFFERT och bl.a av mig själv redan i inlägg #114 men framförallt #115 där man ganska enkelt konstaterar att JUST DENNA HANTVERKAREN saltat offerten ordentligt men för den sakens skull innebär det inte att alla gör det vilket många har svårt att fatta härinne.
Så, JA... det finns de som beter sig som svin och tjänar groteska pengar men INTE ALLA och absolut inte den generella hantverkeren för jag vill känna att det är ett ganska lågt procenttal som nyttjar situationen och kör en kort tid och drar in stålar för att sen gå upp i rök medan vi som har hållit på länge och vill kunna fortsätta bedriva vår verksamhet varken kan eller är intresserade av att bedriva ockerverksamhet oavsett vad folk inbillar sig.