104 791 läst ·
214 svar
105k läst
214 svar
Hur är det möjligt - kostnad renovering badrum
Ja absolut att det höjdes då. Men som många tror nu att Timpriset höjs igen bara för att procenten höjs. Det vill jag ha bevis på!G Ganescha skrev:DN gjorde väl en kartläggning när första ROT avdraget infördes 2009-2010. Då konstaterade man att timpriserna gick upp. Men det va pga. Efterfrågan. Hantverkare kunde helt enkelt höja timpriserna för fler använde sig av avdraget och efterfrågan va högre.
[länk]
Tyvärr är det en låst artikel.
Men den här nämner det samma och hänvisar till DNs;
[länk]
Helt absurt. Jag har behövt renovera badrum i Vasastan i Stockholm där toalett och badrum är separerade där det ska göras om från grunden upp. ~3m2. Alla "stora" firmor på reco m.m. har gett offerter på 200-280K efter avdrag, exklusiv sten, exklusiv inredning... men verkar som att man får ta det dessa dagar.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja det kan låta vansinnigt men det där handlar inte bara om ROT heller utan det är läget som gör att du får betala extra mycket för det är så mycket mer strul när man kommer in i stadskärnorna och framförallt Stockholm kan jag tänka mig.S ShiK skrev:Helt absurt. Jag har behövt renovera badrum i Vasastan i Stockholm där toalett och badrum är separerade där det ska göras om från grunden upp. ~3m2. Alla "stora" firmor på redo m.m. har gett offerter på 200-280K efter avdrag, exklusiv sten, exklusiv inredning... men verkar som att man får ta det dessa dagar.
Parkeringsproblem, problem med BRF, långt att släpa allting som ska in & ut, ofta små trånga hissar, gammalt skit och dra i och ofta putsade väggar, svårt när det ska kapas plattor... totalt sett ett tungt och slitsamt jobb.
Detta är bara några få saker som fördyrar jämfört med en 70-tals villa med egen uppfart i en förort typ.
Själv tar jag inte på mig jobb i lägenheter längre p.g.a. en del av ovan nämna anledningar och skulle jag överhuvudtaget fundera på det ens så skulle jag med ta ordentligt betalt för min kropp tar så pass mycket stryk så det ska kompenseras.
Vill inte hijacka tråden nu men det var intressant att höra! Vad är din erfarenhet av att renovera 2 separat rum: dvs 1 badrum + 1 WC med tätskikt på endast golv? Blir det lite högre arvode pg.a. 2 rivningar eller i princip samma per kvadrat? 🙂Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det kan låta vansinnigt men det där handlar inte bara om ROT heller utan det är läget som gör att du får betala extra mycket för det är så mycket mer strul när man kommer in i stadskärnorna och framförallt Stockholm kan jag tänka mig.
Parkeringsproblem, problem med BRF, långt att släpa allting som ska in & ut, ofta små trånga hissar, gammalt skit och dra i och ofta putsade väggar, svårt när det ska kapas plattor... totalt sett ett tungt och slitsamt jobb.
Detta är bara några få saker som fördyrar jämfört med en 70-tals villa med egen uppfart i en förort typ.
Själv tar jag inte på mig jobb i lägenheter längre p.g.a. en del av ovan nämna anledningar och skulle jag överhuvudtaget fundera på det ens så skulle jag med ta ordentligt betalt för min kropp tar så pass mycket stryk så det ska kompenseras.![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det enda jag kan tänka mig är att det blir mer jobb att skydda i lägenheten om de ligger åtskilda och sen tror många att det är mindre jobb för det är små utrymme men det är faktiskt helt tvärtom då det är mycket jobbigare att arbeta i trånga utrymmen oavsett vad som ska göras.S ShiK skrev:
Samma moment ska ju utföras oavsett om det är 3.5 kvm eller 7 kvm så det blir oftast ingen större merkostnad på själva arbetstiden för det är dubbelt så stort.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det där har jag funderat på. Hur gör proffs vid ex. kakelsättning i en lägenhet med tvättning av verktyg, brukshink osv? Det finns väl ingen möjlighet att hälla ut tvättvattnet någonstans? Hemma häller jag sådant i ett avskiljt hörn på tomten. Jag hjälpte min son med köksrenovering för några år sedan, satte lite kakel över bänken, han hade en liten skogsdunge nästan utanför lägenheten där vi i smyg hällde ut tvättvatten i ett hål efter en rotvälta. På kvällen. Han bodde en halvtrappa upp, så vi kunde langa ut hinken via balkongen.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja, där har du ännu en sak som gör det mer svårarbetat men man får släpa med sig skiten bara.H hempularen skrev:Det där har jag funderat på. Hur gör proffs vid ex. kakelsättning i en lägenhet med tvättning av verktyg, brukshink osv? Det finns väl ingen möjlighet att hälla ut tvättvattnet någonstans? Hemma häller jag sådant i ett avskiljt hörn på tomten. Jag hjälpte min son med köksrenovering för några år sedan, satte lite kakel över bänken, han hade en liten skogsdunge nästan utanför lägenheten där vi i smyg hällde ut tvättvatten i ett hål efter en rotvälta. På kvällen. Han bodde en halvtrappa upp, så vi kunde langa ut hinken via balkongen.
Finns ju inget annat val för man kan ju knappast hälla det i avloppet.
Man offrar några gamla hinkar där man samlar överblivet fix etc. och sen har man en där man rengör verktygen i typ och det smutsvattnet får man sen kasta ut i närliggande rabatt eller något där det inte gör någon skada eller förfular.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Absolut är det så och då får man ju ta det med sig.H hempularen skrev:
Sen är det ju så att man skrapar rent så pass mycket i hinken så de lilla rester av fix där är kommer inte göra någon skada i en gatubrunn heller för där ramlar ner så mycket annat som är 1000 ggr värre i dessa dagligen.
Det är svårt att tro att byggbranschen behöver stöttas med ROT-avdrag. Man kan inte direkt se några tecken på att de skulle ha ont om jobb eller tvingas konkurrera med prissättning. 200K är väl en halv årslön för en byggarbetare?S ShiK skrev:Helt absurt. Jag har behövt renovera badrum i Vasastan i Stockholm där toalett och badrum är separerade där det ska göras om från grunden upp. ~3m2. Alla "stora" firmor på reco m.m. har gett offerter på 200-280K efter avdrag, exklusiv sten, exklusiv inredning... men verkar som att man får ta det dessa dagar.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jo men de får ju säkert behålla det de fakturerar som "lön" 😱😮P perarne123 skrev:
Material, skatter, soc.avgifter, omkostnader, försäkringar, bil, bränsle, parkeringsavgifter existerar ju inte i hantverkarnas värld... det de fakturerar plockar de ut som lön 🙄😱
Hur många badrumsrenoveringar på 3 ㎡ hinner man med på ett år?Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
I inlägg #175 spekulerar perarne123 att 200 kSEK är en halv årslön för en byggarbetare. Det skulle innebära att det räcker med två badrumsrenoveringar à 200 kSEK för att dra in en årslön.Paul-Staffanstorp skrev:
I inlägg påpekar du att det från debiterade priset 200 kSEK måste räknas bort omkostnader innan hantverkaren kan få lön.
Jag undrar därför om man hinner renovera tillräckligt många badrum på ett år för att komma upp i en årslön på 400 kSEK.
Då blir följdfrågan: vad summerar material, skatter, soc.avgifter, omkostnader, försäkringar, bil, bränsle, mm till för en badrumsrenovering?Paul-Staffanstorp skrev:
Du har en poäng. Mer relevant är nog att titta på endast arbetskostnader per badrumsrenovering (och inte inkludera material).P pmd skrev:I inlägg #175 spekulerar perarne123 att 200 kSEK är en halv årslön för en byggarbetare. Det skulle innebära att det räcker med två badrumsrenoveringar à 200 kSEK för att dra in en årslön.
I inlägg påpekar du att det från debiterade priset 200 kSEK måste räknas bort omkostnader innan hantverkaren kan få lön.
Jag undrar därför om man hinner renovera tillräckligt många badrum på ett år för att komma upp i en årslön på 400 kSEK.
Då blir följdfrågan: vad summerar material, skatter, soc.avgifter, omkostnader, försäkringar, bil, bränsle, mm till för en badrumsrenovering?
För min del har jag fått in offerter där endast arbetskostnaden uppgår till ca 130-150 kkr (exkl ROT), för ca 3-4 veckors arbete, för ca 3 m2.
Så det blir ca 140 kkr för 3.5 veckors arbete. Räkna med 40 arbetsveckor per år (exklusive semester + helgdagar + lite utbildning + brus). Då blir det 40 / 3.5 = ca 11.5 badrumsrenoveringar per år.
Det blir ca 11.5 x 140 kkr = 1610 kkr / år i arbetskostnader. Det borde man kunna ta ut en riktigt bra lön på (även efter att ha räknat bort avsättning till skatt, pension, osv). Betydligt mer än 400 kkr/år i alla fall.
Så knappast en bransch som behöver stöd i form av ROT. Finns många andra branscher som likaväl kunde ges liknade stöd, så jag förstår inte varför byggbranschen ska specialbehandlas. Om något behöver priserna i byggbranschen pressas ner (utan skattesubventioner), så efterfrågan ökar.
PS. Sen har ju många hantverkare påslag på materialkostnaderna pga deals med byggvaruhusen. Så de fakturerar kunden X, men betalar själva bara X-Y hos byggvaruhusen, och behåller Y som kan vara tex 30% av X eller nått. Lägger man på det ökar vinsten för byggarbetarna ytterligare utöver beräkningen ovan.
Redigerat: