Claes Sörmland
S slurppe99 skrev:
Eller så har de visat vad de går för. Då de inte har tagit tag i det här på sju år.

Annars har väl vissa bostadrättsföreringar godkänt att den som flyttar in äger 10%.
Nu minns jag inte om det var så men är dödsboet inte skiftat så är det ju en annan juridisk person som visat vad den går för.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu minns jag inte om det var så men är dödsboet inte skiftat så är det ju en annan juridisk person som visat vad den går för.
Varför det? Får de även höjd skatt om de inte skiftar efter tre år?

" Ett exempel på dödsbon där dödsbodelägarna skjuter upp på den slutliga avvecklingen av dödsboet är om de avtalar om något som heter sammanlevnad i oskiftat dödsbo. Ett oskiftat dödsbo kan exempel vara att föredra om dödsboet består av en fastighet och dödsbodelägarna vill förvalta denna gemensamt."
Det var precis vad TS nämnde vid frågeställningen att de ville gemensamt använda fastigheten. .
 
Redigerat:
Men detta är ingen fastighet, utan en lägenhet i en bostadsrättsförening. De allra flesta sådana tillåter inte juridiska personer som ägare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Varför det? Får de även höjd skatt om de inte skiftar efter tre år?

" Ett exempel på dödsbon där dödsbodelägarna skjuter upp på den slutliga avvecklingen av dödsboet är om de avtalar om något som heter sammanlevnad i oskiftat dödsbo. Ett oskiftat dödsbo kan exempel vara att föredra om dödsboet består av en fastighet och dödsbodelägarna vill förvalta denna gemensamt."
Det var precis vad TS nämnde vid frågeställningen att de ville gemensamt använda fastigheten. .
Detta äringen en fastighet utan en bostadsrätt. För fastigheter kan ett dödsbo öga under lång tid. En bostadsrätt som ägs av ett dödsbo blir en juridisk person efter tre år. Detta innebär att det blir högre skatt vid försäljningen av bostadsrätten. De flesta bostadsrättsföreningar tillåter inte juridiska personer som ägare. Det är troligen skälet till att föreningen uppmanat dödsboet att låta ägandet övergå från dödsboet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K klimt skrev:
Detta äringen en fastighet utan en bostadsrätt. För fastigheter kan ett dödsbo öga under lång tid. En bostadsrätt som ägs av ett dödsbo blir en juridisk person efter tre år. Detta innebär att det blir högre skatt vid försäljningen av bostadsrätten. De flesta bostadsrättsföreningar tillåter inte juridiska personer som ägare. Det är troligen skälet till att föreningen uppmanat dödsboet att låta ägandet övergå från dödsboet.
Jag ville med citat belysa att som han skrev att de ville gemensamt utnyttja bostadsrätten. Så de gemensamt har inte gjort något åt det.

Sedan finns det även undantag med fastigheter. Som jordbruksfastighet som ägandet måste övergå efter tre år. Eller om en arvinge är under 18 år.
 
Det blir väl svårare och svårare att få folk att ställa upp i styrelsearbete i föreningarna. Folk vill ha friheten med att äga sin bostad men är inte intresserade av att ta ansvar för skötseln av det gemensamma. Brukar låta så t ex att man inte vill ha gemensam städdag, men sedan klagas det på att avgiften är för hög. Andrahandshyresgäster tenderar fort att glömma bort att det är lägenhetens ägare (som ofta är ”långt bort”) som är hyresvärd och istället vänder man sig till föreningen/styrelsen med diverse önskemål och klagomål.

Därför är det ganska bra att vara väldigt restriktiv med att låta medlemmarna hyra ut.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
C
F fredrik1234 skrev:
Det blir väl svårare och svårare att få folk att ställa upp i styrelsearbete i föreningarna. Folk vill ha friheten med att äga sin bostad men är inte intresserade av att ta ansvar för skötseln av det gemensamma.
Svårt är det, men jag vet inte om det blir svårare och svårare. Många yngre har tack och lov en bättre förståelse för vad kollektiv förvaltning innebär och det är inte bara upptagna karriärister som köper bostadsrätt idag.
Annars håller jag med angående andrahandsuthyrning, de medlemmar som hyr ut ställer aldrig upp. Efter en tid tappar man alla band till föreningen och det blir bara en investering med väldigt bra avkastning.
 
C cpalm skrev:
Svårt är det, men jag vet inte om det blir svårare och svårare. Många yngre har tack och lov en bättre förståelse för vad kollektiv förvaltning innebär och det är inte bara upptagna karriärister som köper bostadsrätt idag.
Annars håller jag med angående andrahandsuthyrning, de medlemmar som hyr ut ställer aldrig upp. Efter en tid tappar man alla band till föreningen och det blir bara en investering med väldigt bra avkastning.
Det är därför underligt att det inte är större intresse för andelslgh/ägarlgh då de flesta tjänster köps in...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är därför underligt att det inte är större intresse för andelslgh/ägarlgh då de flesta tjänster köps in...
Har aldrig förstår hur det i praktiken blir så stor skillnad. Någon måste ju fortfarande ta ansvar för förvaltningen, besluta om vad som ska göras och hur, samt se till att det sker?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är därför underligt att det inte är större intresse för andelslgh/ägarlgh då de flesta tjänster köps in...
Att köpa in alla tjänster är dyrt vilket så klart avspeglar sig i boendekostnaden och gör uppläggen mindre attraktiva. Mycket bättre (ekonomiskt) att åka snålskjuts på en BRF.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att köpa in alla tjänster är dyrt vilket så klart avspeglar sig i boendekostnaden och gör uppläggen mindre attraktiva. Mycket bättre (ekonomiskt) att åka snålskjuts på en BRF.
Samtidigt friare med äganderätt, du får låna/hyra ut till vem du vill. Behöver inte vara orolig för någon påve-wannabe i styrelsen som ställer till det osv...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samtidigt friare med äganderätt, du får låna/hyra ut till vem du vill. Behöver inte vara orolig för någon påve-wannabe i styrelsen som ställer till det osv...
Men om det inte finns någon Påve, vem är det då som bestämmer?
 
Fördelar och nackdelar med ägarlägenhet

FÖRDELAR
  • Större frihet att göra om i bostaden. Dock måste du såklart ta hänsyn till sådant som till exempel bärande väggar och de gemensamma avloppsstammarna om du vill bygga om.
  • Sälj till vem du vill. Vid försäljning av en ägarlägenhet har du stor frihet att välja köpare eftersom det inte finns någon utomstående som kan påverka valet av köpare, som det gör vid försäljning av bostadsrätt då bostadsrättsföreningen kan neka köparen medlemskap under vissa förutsättningar. Något att tänka på vid försäljningen är att säljaren måste ha en giltig energideklaration vid överlåtelsen.
  • Enklare att hyra ut. Eftersom du äger lägenheten har du friheten att hyra ut den när du vill och till vem du vill. Uthyrningen regleras då av Lagen om uthyrning av egen bostad.
  • Du behöver inte ta hänsyn till en bostadsrättsförenings stadgar och regler. Dock kan samfällighetsföreningen sätta upp vissa regler om exempelvis vad som händer om någon av medlemmarna missköter sig.
NACKDELAR
  • Lågt intresse för ägarlägenheter. Det låga intresset för boendeformen gör att det kan bli svårare att sälja en ägarlägenhet än en bostadsrätt.
  • Skötsel av samfällighet och gemensamhetsanläggning. Precis som i alla fastigheter med delade utrymmen så kan ett problem med ägarlägenheter vara att skötseln av de gemensamma anläggningarna och utrymmena blir eftersatt. Är du intresserad av att köpa en ägarlägenhet ska du alltså även kolla de gemensamma utrymmena och hur de är omskötta för att undvika otrevliga överraskningar.
  • Högre kostnader vid köp och inteckning. Köper du en ägarlägenhet kommer du att utöver köpeskillingen behöva betala en stämpelskatt när du ansöker om lagfart för ägarlägenhetsfastigheten. Dessutom måste du betala stämpelskatt om du vill ansöka om en inteckning av lägenheten för att kunna pantsätta den. Ofta tar även bostadsrättsföreningar ut både överlåtelseavgift och pantsättningsavgift men dessa är i regel mycket billigare än stämpelskatten.
 
Återkoppling: Allt är löst nu och alla är glada och nöjda. Stort tack till er alla för vägledning. :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Berätta då hur det löste sig, som tack för hjälpen och hjälp till nästa.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.