85 133 läst ·
789 svar
85k läst
789 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Jag skulle idag ej tagit en Homevolt, utan kört Solis med stack100 med Tibber bridge. Skulle kunna få dubbel så mycket batteri för samma peng.MastrUsr skrev:
Fonder hamnar i kategorin "tråkigt" 😅 Tack för det långa svaretBor också i SE4+eon, med 12.5 kW solceller. Blir som du säger intressant att se hur det blir med effekttarifferna.. Borde finans en del att spara där genom att skala av topparna och använda lite mer själva. 2025 producerade vi 13 MWH och sålde knappt 8 MWh. Nu när 60-öringen försvinner borde det kunna "generera" några tusen..
Kanske "Tibber Bridge" skulle vara något, med lfp-batterier.. Jag är "orolig" för att vänta för länge och inte ta del av bidraget, men vill inte göra av med pengarna bara för att..
Min besparing (smart batteri o GR) blev 12 384kr för 2025. Det är lite bättre än Tibber kalkylator om man går på 2024 och inte medel (som de har som standard).
För ett år sedan var jag riktigt sugen på HomeVolt och det var väldigt nära att jag tryckte på köpknappen. Men började tänka på det där med effektavgift som mitt nätbolag infört sedan länge, frågade både Tibber och Svea Solars säljare och båda så att det skulle finnas en lösning för att hantera effektavgift i början på förra sommaren. Ställde lite mer frågor och fick den där säljar snack känslan att dom bara ville kränga batterier så jag avvaktade. Och jösses vad dom ringde varje vecka, jag frågade om status på mjukvaru fixen för effektavgiften och dom sa vi är snart klara säkert innan midsommar typ.MastrUsr skrev:
Tjena gänget! Jag har följt tråden ett bra tag och varit sugen på batteri ännu längre 😊 Är det bra läge att slå till nu och är det Tibber "man ska ha"? Jag kör i övrigt Tibber men mest pga. elbilen.. Annars använder jag Home Assistant för styrning av diverse.
Är egentligen mest ute efter avkastning, men sen är det mycket roligare med batteri än andra metoder 😉
Blev till slut ett sigenergy batteri som jag fi k riktigt bra pris på så det blev typ dubbel batterikapacitet för 10.000kr extra, och i sigenergy appen kan man själv lägga in taxa och schema för effektavgiften lätt och smidigt. Har satt på 1.5kWh och klarat den max gränsen lätt hela vintern hitlis, så jag tjänar mycket på det då min effektavgift är nästan 150kr kWh.
Dizzy00 skrev:
Definitivt! Men tråkigt är bra... ibland åtm
Ok, då har du bättre förutsättningar än mig. Jag har bara 7kW solpaneler, men tack vare HV gick min egenförbrukning under sommarmånaderna från 45-50% till 75-80%
Med slopad 60-öring blir det ännu viktigare att konsumera egen produktion som du säger.
Och lägg till att EONs planerade effekttariff ser betydligt bättre ut än vissa mardrömsalternativ, så kan man blåsa på så det glöder i kopparn under nätterna ifall man t.ex. behöver panikladda både elbil och hembatteri.
Vad har du för årlig förbrukning btw? Själv ligger jag runt 12-13 MWh inkl Tesla.
Man borde ju få en förvarning ifall gröna avdraget slopas för hembatteri, tycker man. (Eller tänker jag för gott om politiker nu? 😆 )
Btw. Ett tips ang inköp... ifall ditt val skulle falla på HV, håll utkik efter kampanjer som de kör då och då.
Jag knep mitt för 61k istället för ordinarie 67k
Vår förbrukning låg 23, 24 och 25 på 15.3, 17.8, och 16 MWh. Vi är två vuxna, två tonåringar, har en elbil som rullar 2500~ mil/år, spabad och luft-luftvärmepump i 1.5-plansvilla.Dizzy00 skrev:
Definitivt! Men tråkigt är bra... ibland åtm
Ok, då har du bättre förutsättningar än mig. Jag har bara 7kW solpaneler, men tack vare HV gick min egenförbrukning under sommarmånaderna från 45-50% till 75-80%
Med slopad 60-öring blir det ännu viktigare att konsumera egen produktion som du säger.
Och lägg till att EONs planerade effekttariff ser betydligt bättre ut än vissa mardrömsalternativ, så kan man blåsa på så det glöder i kopparn under nätterna ifall man t.ex. behöver panikladda både elbil och hembatteri.
Med "garanterat fullt" batteri varje natt, blir det lättare att hyvla toppar under tarifftimmarna. Som sagt, jag räknar med att min näträkning kommer att minska efter införd tariff.
Vad har du för årlig förbrukning btw? Själv ligger jag runt 12-13 MWh inkl Tesla.
Man borde ju få en förvarning ifall gröna avdraget slopas för hembatteri, tycker man. (Eller tänker jag för gott om politiker nu? 😆 )
Btw. Ett tips ang inköp... ifall ditt val skulle falla på HV, håll utkik efter kampanjer som de kör då och då.
Jag knep mitt för 61k istället för ordinarie 67k
+ på den, jag gjorde exakt samma resa. Velade länge mellan HomeVolt, Pixii (Greenelys variant av HomeVolt) samt SigenStor. Valde till slut SigenStor och är otroligt glad jag gick åt det hållet. Känns som de har en väldigt flexibel lösning för justera för egna förutsättningar. Dessutom coolt med V2G/V2H, ödrift, mmC Crank skrev:För ett år sedan var jag riktigt sugen på HomeVolt och det var väldigt nära att jag tryckte på köpknappen. Men började tänka på det där med effektavgift som mitt nätbolag infört sedan länge, frågade både Tibber och Svea Solars säljare och båda så att det skulle finnas en lösning för att hantera effektavgift i början på förra sommaren. Ställde lite mer frågor och fick den där säljar snack känslan att dom bara ville kränga batterier så jag avvaktade. Och jösses vad dom ringde varje vecka, jag frågade om status på mjukvaru fixen för effektavgiften och dom sa vi är snart klara säkert innan midsommar typ.
Blev till slut ett sigenergy batteri som jag fi k riktigt bra pris på så det blev typ dubbel batterikapacitet för 10.000kr extra, och i sigenergy appen kan man själv lägga in taxa och schema för effektavgiften lätt och smidigt. Har satt på 1.5kWh och klarat den max gränsen lätt hela vintern hitlis, så jag tjänar mycket på det då min effektavgift är nästan 150kr kWh.
Det kan nog bli en sådan lösning då. Hört mer gott om deZevv skrev:
+ på den, jag gjorde exakt samma resa. Velade länge mellan HomeVolt, Pixii (Greenelys variant av HomeVolt) samt SigenStor. Valde till slut SigenStor och är otroligt glad jag gick åt det hållet. Känns som de har en väldigt flexibel lösning för justera för egna förutsättningar. Dessutom coolt med V2G/V2H, ödrift, mm
Var köpte du och vad fick du betala?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Jag köpte Homevolt av Tibber i höstas när det var 10% rabatt så 13,3 kWh kostade 60000kr.
Man kunde säkert få 20 kWh för 50000kr av någon annan men Tibbers smartladdning och GR till bilentill den har alltid funkat bra så resonerade att det är ett bekymmersfritt val med Homevolt.
Tibber bridge med andra batterier verkar inte funka lika bekymmersfritt än men det kommer väl. Och GR får man väl fortfarande bara till HV?
GR har senaste 2-3 månaderna gett 400-500kr/ månad.
Man kunde säkert få 20 kWh för 50000kr av någon annan men Tibbers smartladdning och GR till bilentill den har alltid funkat bra så resonerade att det är ett bekymmersfritt val med Homevolt.
Tibber bridge med andra batterier verkar inte funka lika bekymmersfritt än men det kommer väl. Och GR får man väl fortfarande bara till HV?
GR har senaste 2-3 månaderna gett 400-500kr/ månad.
Det som stör mig är att varken Tibber eller Svea Solar har infört en enkel shema funktion för att lägga in tider när det är effektavgift. Dom båda lovade mig för ca ett år sedan att det skulle vara klar runt midsommar förra året. Och det är verkligen en superenkel sak för en programmerare att lägga till det, men dom båda har vägrat införa det av någon anledning. Det är en superenkel fix att lägga in ett schema så det finns inget att skylla på direkt, i värsta fall kan chat gtp fixa det på nolltid.
Jag frågade båda deras säljare hur dom skulle hantera kombinationen av grid reward med effektavgift och fick tydliga svar att det skulle fixas snabbt typ innan förra midsommar. Jag fattade att dom inte talade sanning eller inte hade koll…
Den stora frågan är varför båda leverantörerna ljög och förhalade det … och varför ingen av dessa har infört en enkel shema funktion där användaren kan lägga in tider och kostnader för effektavgiften.
Jag frågade båda deras säljare hur dom skulle hantera kombinationen av grid reward med effektavgift och fick tydliga svar att det skulle fixas snabbt typ innan förra midsommar. Jag fattade att dom inte talade sanning eller inte hade koll…
Den stora frågan är varför båda leverantörerna ljög och förhalade det … och varför ingen av dessa har infört en enkel shema funktion där användaren kan lägga in tider och kostnader för effektavgiften.
Snabb fråga för er som loggar på HVs webbinterface ibland.
Under "Params", är era uppdateringar av BG95-M3 modemet också avstängda?
Misstänker att detta är korrekt då "default" ställer den till false.
Men vill bara dubbelkolla så jag inte råkat ändra den av misstag vid ngt tillfälle.
BTW. Ser att HV spelar ping-pong med nätet idag. 😆 Växlar mellan att stötta genom inladdning, urladdning, inladdning... Får hoppas det hela landar i en bra GridRewards-dag.
Under "Params", är era uppdateringar av BG95-M3 modemet också avstängda?
- Id 62 - ota_enable_bg95_m3: FALSE
Misstänker att detta är korrekt då "default" ställer den till false.
Men vill bara dubbelkolla så jag inte råkat ändra den av misstag vid ngt tillfälle.
BTW. Ser att HV spelar ping-pong med nätet idag. 😆 Växlar mellan att stötta genom inladdning, urladdning, inladdning... Får hoppas det hela landar i en bra GridRewards-dag.
Misstänkte det. Kommunikationen fungerar ju som den ska. Dessutom kör jag Wifi ändå.Stefan N skrev:
I loggen kommer det iofs upp röda varningar ibland att uppdatering av modemet misslyckades, men återigen, jag antar att det bara är att ignorera enligt devisen "if it ain't broken, don't fix it"