D
S sinuslinus skrev:
Jo, tex i Linköping kan man välja mellan två olika effekttariffsmodeller.
Aha, ja men det måste vara ovanligt och heller inget problem i sammanhanget anser jag.

D djac skrev:
Aha, ja men det måste vara ovanligt och heller inget problem i sammanhanget anser jag.
Vi får väl se vad det slutar med när alla "testat" klart och EU/EI sagt sitt om hur det implementerats. Det talas redan om att tarifferna inte ger önskat resultat.

• Wow
Dizzy00
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vi får väl se vad det slutar med när alla "testat" klart och EU/EI sagt sitt om hur det implementerats. Det talas redan om att tarifferna inte ger önskat resultat.
No shit.
Kopplingen till effekt är ju minst sagt svag.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Ja, jo men det är ju en annan fråga, HV såldes med argumentet, ett av flera, att det skulle kapa topparna och anpassa förbrukningen efter effekttaxan.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jo men det är ju en annan fråga, HV såldes med argumentet, ett av flera, att det skulle kapa topparna och anpassa förbrukningen efter effekttaxan.
Det är många som sålt in batterier med dessa argument.

Känns som många säljare "glömde" förklara hur det funkar i verkligheten, efter du kapat alla toppar. Dvs återladdning, laddning av elbilar, värma huset mm och sedan effekt taxan på det. För att inte glömma hur mycket intäkter du skulle få från div stödtjänster mot nätet, samtidigt som det gör allt detta.

Redigerat:
Lite märkligt verkar det va när man får GR för att ladda bilen samtidigt som man får GR för att inte ladda HV.
App som visar en elbil under laddning. Batterinivå 58%, enfasladdning, schema för laddning nästa dag 09:00, knappar för smartladdning och historik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm med app för energiövervakning, visar batteriet på 87 % och inställt på viloläge. Visar sparade belopp och funktion för smart styrning av elnätet.
Skapa konto

• Haha
Dizzy00
  • Laddar…
Ja lite konstigt, min beter normalt

• En vit elbil på en appskärm med text om att tjäna Grid Rewards genom smart laddning.
    Skapa konto
  • Gränssnittsbild för app med Homevolt-laddning, batteristatus 91 %, effekt på 414 W, med fokus på Grid Rewards och smart styrning.
    Skapa konto
Verkar va en stökig dag i elnätet då det är GR lite nu och då under hela dagen.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Jag skulle fått ett till HV installerat i Fredags, men elektrikern ställde in pga. Sjukdom. Hade suttit fint att testa nu i helgen med dubbla HV

S
Killgissar att solcellsparkerna gav lite solel som ingen räknat med. Jag fick också GR till bilen samtidigt som HV pausade. Lite senare så laddade både bilen och HV från nätet pga GR.

Tjena gänget! Jag har följt tråden ett bra tag och varit sugen på batteri ännu längre 😊 Är det bra läge att slå till nu och är det Tibber "man ska ha"? Jag kör i övrigt Tibber men mest pga. elbilen.. Annars använder jag Home Assistant för styrning av diverse.

Är egentligen mest ute efter avkastning, men sen är det mycket roligare med batteri än andra metoder 😉

MastrUsr MastrUsr skrev:
Tjena gänget! Jag har följt tråden ett bra tag och varit sugen på batteri ännu längre 😊 Är det bra läge att slå till nu och är det Tibber "man ska ha"? Jag kör i övrigt Tibber men mest pga. elbilen.. Annars använder jag Home Assistant för styrning av diverse.

Är egentligen mest ute efter avkastning, men sen är det mycket roligare med batteri än andra metoder 😉
Tjena, skoj att du följt tråden.
Gissar att svaren lär skilja helt från person till person beroende på hur de fått erfara sitt HV jobba. Vissa är mycket nöjda, vissa inte alls. Så jag får ju såklart svara utifrån MINA erfarenheter.

Det korta svaret från mig blir:
Nej! Om du primärt är ute efter avkastning, lägg pengarna i 1-3 indexfonder på Avanza / Nordnet / Montrose / "the platform of you choice" istället.

Det långa svaret:
Är du tekniknörd, tycker det är kul att mecka med prylar/sensorer/etc (antar svaret är JA på denna mtp Home Assistant) så KAN det vara en OK alternativavkastning.
För ett HV13,3 tycker jag att en realistisk (pessimistisk?!) förväntad årlig avkastning hamnar runt 6k - 9k.
Inte de 18k som Tibber använder baserat på historiska siffror.

Nu kastas såklart förusättningarna ständigt runt av politiker, och jag ska tillägga att jag som SE4- och EON-kund inte har drabbats av effekttariffer än.
När de väl kommer igång, så kanske besparingen ökar i mitt fall (något jag räknar med)... eller rentutav minskar!?! (många Ellevio-kunder verkar mindre nöjda)

HV's styrka tycker jag är den smarta styrningen, som för mig fungerar mkt bra för det mesta.
Nackdelen är att batteribladen bygger på äldre NMC-teknik och inte LiFePO4, dvs batteriernas hållbarhet är troligtvis en bra bit kortare än modernare batterier, vilket också försvårar återbetalningskalkylen.

Men samtidigt, får vi en elsäsong á la 2022 igen med supervolatila priser och enorma pikar, så kan plötsligt flera års återbetalning tuggas igen i ett nafs.
Och ingen vet hur behoven för mFRR, m.m. kommer se ut kommande år.

Som sagt, var beredd på en stor portion gambling gällande lönsamhet/återbetalningskalkyl.
Någon annan får svara på ifall det idag vore smartare att välja ett annat märke, för det har jag dålig koll på.

• Gilla
MastrUsr
  • Laddar…
Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Gissar att svaren lär skilja helt från person till person beroende på hur de fått erfara sitt HV jobba. Vissa är mycket nöjda, vissa inte alls. Så jag får ju såklart svara utifrån MINA erfarenheter.

Nej! Om du primärt är ute efter avkastning, lägg pengarna i 1-3 indexfonder på Avanza / Nordnet / Montrose / "the platform of you choice" istället.

Det långa svaret:
Är du tekniknörd, tycker det är kul att mecka med prylar/sensorer/etc (antar svaret är JA på denna mtp Home Assistant) så KAN det vara en OK alternativavkastning.
För ett HV13,3 tycker jag att en realistisk (pessimistisk?!) förväntad årlig avkastning hamnar runt 6k - 9k.

Nu kastas såklart förusättningarna ständigt runt av politiker, och jag ska tillägga att jag som SE4- och EON-kund inte har drabbats av effekttariffer än.
När de väl kommer igång, så kanske besparingen ökar i mitt fall (något jag räknar med)... eller rentutav minskar!?! (många Ellevio-kunder verkar mindre nöjda)

HV's styrka tycker jag är den smarta styrningen, som för mig fungerar mkt bra för det mesta.
Nackdelen är att batteribladen bygger på äldre NMC-teknik och inte LiFePO4, dvs batteriernas hållbarhet är troligtvis en bra bit kortare än modernare batterier, vilket också försvårar återbetalningskalkylen.

Men samtidigt, får vi en elsäsong á la 2022 igen med supervolatila priser och enorma pikar, så kan plötsligt flera års återbetalning tuggas igen i ett nafs.

Som sagt, var beredd på en stor portion gambling varesig en investering blir lönsam eller ej.
Någon annan får svara på ifall det idag vore smartare att välja ett annat märke, för det har jag dålig koll på.
Fonder hamnar i kategorin "tråkigt" 😅 Tack för det långa svaret :) Bor också i SE4+eon, med 12.5 kW solceller. Blir som du säger intressant att se hur det blir med effekttarifferna.. Borde finans en del att spara där genom att skala av topparna och använda lite mer själva. 2025 producerade vi 13 MWH och sålde knappt 8 MWh. Nu när 60-öringen försvinner borde det kunna "generera" några tusen..

Kanske "Tibber Bridge" skulle vara något, med lfp-batterier.. Jag är "orolig" för att vänta för länge och inte ta del av bidraget, men vill inte göra av med pengarna bara för att..

MastrUsr MastrUsr skrev:
Fonder hamnar i kategorin "tråkigt" 😅
Definitivt! Men tråkigt är bra... ibland åtm :)

MastrUsr MastrUsr skrev:
Bor också i SE4+eon, med 12.5 kW solceller. Blir som du säger intressant att se hur det blir med effekttarifferna..
Ok, då har du bättre förutsättningar än mig. Jag har bara 7kW solpaneler, men tack vare HV gick min egenförbrukning under sommarmånaderna från 45-50% till 75-80%
Med slopad 60-öring blir det ännu viktigare att konsumera egen produktion som du säger.
Och lägg till att EONs planerade effekttariff ser betydligt bättre ut än vissa mardrömsalternativ, så kan man blåsa på så det glöder i kopparn under nätterna ifall man t.ex. behöver panikladda både elbil och hembatteri.
Med "garanterat fullt" batteri varje natt, blir det lättare att hyvla toppar under tarifftimmarna. Som sagt, jag räknar med att min näträkning kommer att minska efter införd tariff.

Vad har du för årlig förbrukning btw? Själv ligger jag runt 12-13 MWh inkl Tesla.

MastrUsr MastrUsr skrev:
Kanske "Tibber Bridge" skulle vara något, med lfp-batterier.. Jag är "orolig" för att vänta för länge och inte ta del av bidraget, men vill inte göra av med pengarna bara för att..
Man borde ju få en förvarning ifall gröna avdraget slopas för hembatteri, tycker man. (Eller tänker jag för gott om politiker nu? 😆 )

Btw. Ett tips ang inköp... ifall ditt val skulle falla på HV, håll utkik efter kampanjer som de kör då och då.
Jag knep mitt för 61k istället för ordinarie 67k

• Gilla
MastrUsr
  • Laddar…
Dizzy00 Dizzy00 skrev:

Det långa svaret:

Som sagt, var beredd på en stor portion gambling gällande lönsamhet/återbetalningskalkyl.
Jag håller med föregående talare; jag har satsat på HV och hoppas att när Tibbers styrning börjar fungera till 100% att man kan kapa toppar och ladda bilen lite billigare…
Tyvärr så är felen många och det finns många företag i branschen vilka är oseriösa!
För närvarande har jag ett batteri som inte fungerar, den ena cellen styr det andra men företaget SveaSolar har inte tid eller vilja att komma och byta den (jag har den nya i källaren levererad av HV på garantin).

Om du vill investera i batteri se till att kolla aktuella företaget i sömmarna!

• Gilla
MastrUsr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.