Inställningsskärm för smart styrning av batterioptimering och text om nya möjligheter med Grid Rewards och VPP-marknaden för Homevolt-batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Dizzy00 och 5 till
  • Laddar…
D
Jaha, vad säger vi, det går väl sådär det här va, inte sett ett enda event i schemat och ersättningen därefter, är det ens igång?

D djac skrev:
Jaha, vad säger vi, det går väl sådär det här va, inte sett ett enda event i schemat och ersättningen därefter, är det ens igång?
Det går inte ihop ekonomiskt med effektavgifterna?!
Det blir som ”Ebberöds bank”…

• Gilla
Crank
  • Laddar…
D
AriNie AriNie skrev:
Det går inte ihop ekonomiskt med effektavgifterna?!
Det blir som ”Ebberöds bank”…
Nej, förlåt, borde kanske citerat, jag menar med skiftet i Grid Rewards.

Idag så drog den igång och laddade på dagen, nu så vill den ladda igen. Inte kul när jag har effektavgifter

• Graf som visar batteriaktivitet över ett dygn, med staplar för solenergi, hemmets användning och elnätet. Tidig laddning observerad.
    Skapa konto
D djac skrev:
Samma här! Inga event och kraftigt dalande GR-ersättning sedan skiftet.

Tyvärr inte helt överraskande. Jag har känt mig lite ensam när folk i nästan ett år har pratat om att de ser fram emot att komma bort från schablonersättningen, medans jag gillat den förutsägbara ersättningen. Och när man kollat med vänner som har andra stödtjänster, så har man generellt sett ett dalande mönster, så min tveksamhet har fått ytterligare bränsle.

Men visst, det är tidigt än. Kanske är modellen inte riktigt igång, eller är det väldigt slagiga ersättningar vi får räkna med. Man får väl hålla optimismen uppe och hoppas på att det plötsligt "smäller till" då och då framöver.
Så länge vi i slutändan får minst 400-500 / mån i GR per HV. Annars blir återbetalningskalkylen ännu svårare att räkna hem. (och än svårare för er med effekttariff)

D
Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Samma här! Inga event och kraftigt dalande GR-ersättning sedan skiftet.

Tyvärr inte helt överraskande. Jag har känt mig lite ensam när folk i nästan ett år har pratat om att de ser fram emot att komma bort från schablonersättningen, medans jag gillat den förutsägbara ersättningen. Och när man kollat med vänner som har andra stödtjänster, så har man generellt sett ett dalande mönster, så min tveksamhet har fått ytterligare bränsle.

Men visst, det är tidigt än. Kanske är modellen inte riktigt igång, eller är det väldigt slagiga ersättningar vi får räkna med. Man får väl hålla optimismen uppe och hoppas på att det plötsligt "smäller till" då och då framöver.
Så länge vi i slutändan får minst 400-500 / mån i GR per HV. Annars blir återbetalningskalkylen ännu svårare att räkna hem. (och än svårare för er med effekttariff)
Ja, jag har ju sett exempel från andra och det verkar vara väldigt binärt, ingenting för det mesta och sedan mycket men jag är ändå förvånad att inte ett enda event dykt upp men fortsätter såklart kolla!

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jag har ju sett exempel från andra och det verkar vara väldigt binärt, ingenting för det mesta och sedan mycket men jag är ändå förvånad att inte ett enda event dykt upp men fortsätter såklart kolla!
Blir jättekonstigt när folk tror att GR för balanseringstjänster påverkar deras effekttaxa. Balanseringstjänsterna handlar ju om sekunder eller möjligen några få minuter.
Påverkar typ inte alls effektavgiften som går på antal förbrukade kWh under en timme.

• Gilla
Dizzy00 och 1 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Blir jättekonstigt när folk tror att GR för balanseringstjänster påverkar deras effekttaxa. Balanseringstjänsterna handlar ju om sekunder eller möjligen några få minuter.
Påverkar typ inte alls effektavgiften som går på antal förbrukade kWh under en timme.
Dock kan ju ”återladdning” av batteriet skapa effekttopp då den kan ske över längre tid.

Kollade schemat, ser lite annorlunda ut, (charge grid)kanske testas även i SE3

• Grafisk översikt av laddningsschema (charge grid) med batteristatus, laddningsnivå och tidsplan. Text visar detaljer om strömförbrukning och temperatur.
    Skapa konto
S
Jag har haft mitt installerat i tre veckor nu. Det kom en kille som verkade ha koll så installationen gick bra. Man har ju läst om en del klantiga installationer när de stora installationsbolagen lägger ut uppdragen på andra UE. Fick betala extra för 5 meter kabel och så valde jag att gå upp från 16 till 20 A-abonnemang. Nu slipper vi att Pulse klagar på överbelastning varannan gång man lagar mat..

Efter ett tag så märkte jag dock att det inte stämde för SoC öka utan att det registrerades någon förbrukning.

Skärmbild av batteriaktivitet från app, visar laddningsdata med 0 kWh från/till nätet och sol. Batterinivå graf ökar över tid.
Skapa konto

Skickade ett mejl till Tibber på torsdag kvällen och de sa att det var någon äldre firmware som fastnat i HV men att Polarium skulle kunna lösa det på distans. Det var löst på måndagen och sen dess verkar det funka som det är tänkt.

Graf över batteriaktivitet, elpris och batterinivå på en smartphone, med olika kurvor som visar solel, elnät och hemanvändning.
Skapa konto

GR till bilen dippade dock direkt efter HV blev installerat. Slump?

Graf som visar intjäning i oktober på 86,72 kr, uppdelad mellan elbil och husbatteri, där elbil står för 66,59 kr och husbatteri 20,14 kr.
Skapa konto
Diagram över intjänade belöningar i kronor för november, uppdelat på elbil och husbatteri, totalt 293,71 kr.
Skapa konto

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
D
M Mangadang skrev:
Kollade schemat, ser lite annorlunda ut, (charge grid)kanske testas även i SE3
Jag ser inte det som annorlunda, tidigare var de eventen märkta med FFR?

Jag ser skillnader, vad det kallas och även att setpointen är 24150, ännu tydligare här

• Schemaläggning av laddning med parametrar som inkluderar setpoint 24150, batterinivå 34%, och tidsplan från 2025-11-22 till 2025-11-25.
    Skapa konto
D
M Mangadang skrev:
Jag ser skillnader, vad det kallas och även att setpointen är 24150, ännu tydligare här
Ledsen men jag ser ingen skillnad i din bild heller, att setpoint är högre har väl att göra med totala förbrukningen, dvs billaddning osv, batteriet laddar ändå max 6kW

S sinuslinus skrev:
...de sa att det var någon äldre firmware som fastnat i HV men att Polarium skulle kunna lösa det på distans. Det var löst på måndagen och sen dess verkar det funka som det är tänkt.
Skönt att det bara var en firmware halkat efter!
S sinuslinus skrev:
GR till bilen dippade dock direkt efter HV blev installerat. Slump?
Nej, exakt samma grej här när min HV installerades i Feb.
GR från elbilen minskade, men schablonersättningen från HV lades på.

Sedan försvann iofs även schablonen från HV nu för några dagar sedan i SE4, så just nu ser det knapert ut 😆

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.