85 707 läst ·
789 svar
86k läst
789 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Hur ser förresten eran SoC ut just nu?
Vi har haft en billig natt i hela landet, så HV bör ha försökt att ladda fullt för alla.
Samtidigt är det inte så dyrt idag, så min ligger i dvala tills imorgon då priserna sticker iväg.
Ändå har jag "bara" 94% SoC.
Tidigare idag när solen sken ganska bra här i SE4, så försökte HV ladda in (hade 2000w i överskott) men den lyckades inte, utan fick sälja ut det istället... hoppas inte att kapaciteten på batteriet redan har urholkats :/
Hoppas såklart att det bara beror på temperatur. Batterierna är bara 10' C just nu och det är ju en bra bit under optimal temp för Li-ion / NMC.
Vi har haft en billig natt i hela landet, så HV bör ha försökt att ladda fullt för alla.
Samtidigt är det inte så dyrt idag, så min ligger i dvala tills imorgon då priserna sticker iväg.
Ändå har jag "bara" 94% SoC.
Tidigare idag när solen sken ganska bra här i SE4, så försökte HV ladda in (hade 2000w i överskott) men den lyckades inte, utan fick sälja ut det istället... hoppas inte att kapaciteten på batteriet redan har urholkats :/
Hoppas såklart att det bara beror på temperatur. Batterierna är bara 10' C just nu och det är ju en bra bit under optimal temp för Li-ion / NMC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första GR med batteriet idag för mig, nu, kan konstatera att eventen inte är märka så att man kan identifiera dem. Nu får vi sa vad detta ger i ersättning, elen är dyr idag så detta tillsammans med överföring betyder att det måste betalas rätt bra.
Ja och nej, idag är ju priset högt så elen i batteriet kan värderas till lite mer än 4kr/kWh, mitt är tömt nu och nu får jag köpa för ungefär en femtiolapp, för det fick jag ca 55kr mer GR än igår, med batterikostnad går det jämnt upp.B buffyin skrev:
Sen kanske intäkten justeras ytterligare uppåt, detta är ju första så jag vet inte riktigt hur det räknas?
Kolla nu efter middagen. Ser att batteriet hade laddats upp lite o ladda ut på toppen samt har -10kr som kostnad för idag (ladda även bilen lite i natt. Med sålt så är det -30kr även om solceller producera 600wh totalt.D djac skrev:Ja och nej, idag är ju priset högt så elen i batteriet kan värderas till lite mer än 4kr/kWh, mitt är tömt nu och nu får jag köpa för ungefär en femtiolapp, för det fick jag ca 55kr mer GR än igår, med batterikostnad går det jämnt upp.
Sen kanske intäkten justeras ytterligare uppåt, detta är ju första så jag vet inte riktigt hur det räknas?
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Jag tycker HV sköter sig rätt bra nu när elpriset stuckit i höjden.
Det laddade upp sig natten mot söndag och laddade ur igår kväll.
Och idag när det ska vara ännu dyrare ser planen rätt bra ut.
Det laddade upp sig natten mot söndag och laddade ur igår kväll.
Logga in
Skapa konto
Och idag när det ska vara ännu dyrare ser planen rätt bra ut.
Logga in
Skapa konto
Jag sade ju att det var på gång i SE3, såg att det låg med i schemat och testades då o då. Sen var det någon här inne som inte fattade