Hur ser förresten eran SoC ut just nu?

Vi har haft en billig natt i hela landet, så HV bör ha försökt att ladda fullt för alla.
Samtidigt är det inte så dyrt idag, så min ligger i dvala tills imorgon då priserna sticker iväg.

Ändå har jag "bara" 94% SoC.
Tidigare idag när solen sken ganska bra här i SE4, så försökte HV ladda in (hade 2000w i överskott) men den lyckades inte, utan fick sälja ut det istället... hoppas inte att kapaciteten på batteriet redan har urholkats :/

Hoppas såklart att det bara beror på temperatur. Batterierna är bara 10' C just nu och det är ju en bra bit under optimal temp för Li-ion / NMC.

Bilden visar statistik över batteristatus för två batterier med laddningsprocent, temperatur, kWh, cykler och ett inverterdiagram med strömdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma här

• Bilden visar ett batteri med 95 % laddning, information om effekt och temperatur, samt en enhetsikon med relaterad statistik.
    Skapa konto
  • Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
Ok bra, då var det inte bara här hemma 😁

D
Första GR med batteriet idag för mig, nu, kan konstatera att eventen inte är märka så att man kan identifiera dem. Nu får vi sa vad detta ger i ersättning, elen är dyr idag så detta tillsammans med överföring betyder att det måste betalas rätt bra.

• Gilla
Dizzy00 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Första GR med batteriet idag för mig, nu, kan konstatera att eventen inte är märka så att man kan identifiera dem. Nu får vi sa vad detta ger i ersättning, elen är dyr idag så detta tillsammans med överföring betyder att det måste betalas rätt bra.
Kom en GR utan bil nu, kan iaf inte klaga på det idag.
Skärmdump från en energihanteringsapp som visar effektdata för Homevolt, solceller och Pulse, samt pris och Grid Rewards-meddelande.
Skapa konto
Diagram över intjänad belöning för november, totalt 341,39 kr, uppdelat i elbil 16,20 kr och husbatteri 325,19 kr.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Snyggt. 👍
Skulle va kul att veta när dom startar upp på SE3?

• Gilla
Mangadang
  • Laddar…
Tycker inte mitt har skött sig speciellt bra nu senaste dagarna. Får se hur den gör nu i natt. Inte laddat något och inte heller under förmiddagen när det var lägre pris än vad som kommer ikväll.

Såg nån på FB som gnällde på schemat inatt men mitt skötte sig.

D
B buffyin skrev:
[bild][bild]
Ja och nej, idag är ju priset högt så elen i batteriet kan värderas till lite mer än 4kr/kWh, mitt är tömt nu och nu får jag köpa för ungefär en femtiolapp, för det fick jag ca 55kr mer GR än igår, med batterikostnad går det jämnt upp.

Sen kanske intäkten justeras ytterligare uppåt, detta är ju första så jag vet inte riktigt hur det räknas?

• Gilla
Mangadang
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Gick precis in och kollade in min app också. Ser likadant ut här med! :)

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja och nej, idag är ju priset högt så elen i batteriet kan värderas till lite mer än 4kr/kWh, mitt är tömt nu och nu får jag köpa för ungefär en femtiolapp, för det fick jag ca 55kr mer GR än igår, med batterikostnad går det jämnt upp.

Sen kanske intäkten justeras ytterligare uppåt, detta är ju första så jag vet inte riktigt hur det räknas?
Kolla nu efter middagen. Ser att batteriet hade laddats upp lite o ladda ut på toppen samt har -10kr som kostnad för idag (ladda även bilen lite i natt. Med sålt så är det -30kr även om solceller producera 600wh totalt.

Diagram över elförbrukning visar 34,15 kWh från elnätet och 0 kWh från solceller idag med kostnad -10 kr; energi förbrukad mest vid midnatt.
Skapa konto

Elförbrukning: 2,31 kWh mellan 18:00-19:00, totalt 36,46 kWh förbrukat idag, 9,19 kWh sålt idag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Jag tycker HV sköter sig rätt bra nu när elpriset stuckit i höjden.
Det laddade upp sig natten mot söndag och laddade ur igår kväll.
Elförbrukningsapp visar aktuell förbrukning på 862W, historik och data för 6 timmar. Dagens förbrukning: 11,09 kWh, kostnad: 18,89 kr.
Skapa konto

Och idag när det ska vara ännu dyrare ser planen rätt bra ut.
Graf över batteriaktivitet och elpris per kWh i en app, visar solenergi, husförbrukning och elnätsanvändning, samt batterinivå i procent.
Skapa konto

• Gilla
N3rox och 3 till
  • Laddar…
Dags för SE3.
Hemsideuppdatering för Homevolt-batterier till SE3 meddelande om övergång till ny VPP-marknad och mFRR-marknad, inklusive Grid Rewards detaljer.
Skapa konto

• Gilla
Dizzy00 och 1 till
  • Laddar…
Jag sade ju att det var på gång i SE3, såg att det låg med i schemat och testades då o då. Sen var det någon här inne som inte fattade

• Diagram över batteriaktivitet för solel, elnät och hemmet under dagen, visar kWh från 00:00 till 20:00. Inkluderar även elpris i öre/kWh.
    Skapa konto
  • Graf som visar effektflöden: inverter: -14W, nät: 11725W, sol: 63W, last: -11775W. Tidpunkt: 04:14. Grid charge på 24150W.
    Skapa konto
D
Mycket GR-aktivitet för mig idag, vet inte hur regionalt det är, kanske varit samma i hela SE4?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.