Stefan N Stefan N skrev:
Så här ligger jag till i oktober.
[bild]

• Diagram över intäkter per dag i oktober, totalt 399,48 kr. Data för elbil: 14,27 kr och husbatteri: 385,20 kr. Kolumner i lila och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Stefan N Stefan N skrev:
Så här ligger jag till i oktober.
[bild]
Kör batteriet allt mer manuellt så får inte de pengarna längre, styrningen har blivit så dålig att jag bedömer att nät och elkostnad pga dålig styrning överstiger GR med råge :(

• Ledsen
gmogmo
  • Laddar…
Tycker det skött sig bra på sistone.

D
Stefan N Stefan N skrev:
Tycker det skött sig bra på sistone.
Ok, första frågan är hur bra koll du har, jag sitter och kan följa ganska mycket, lätt att missa annars?
Vilket läge kör du ditt batteri i?

Kör intäkter.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Stefan N Stefan N skrev:
Kör intäkter.
Intressant, om jag kör det så blir det Ebberöds bank, konsekvent tömning till nätet och sen får jag köpa perioden efter, men då några ören billigare+skatt och överföring, så blir det dyrare ändå.

Det som missbedöms ständigt för mig är avvägningen egenanvändning/sälja till nätet, där det senare händer för mycket och det är ganska genomgående. Det är ganska sällan som det verkligen är lönt.

Det som funkar hyggligt är planeringen av laddning från solcellerna.

Nu efter årsskiftet då 60 öringen försvinner så kommer jag nog att växla till egenförbrukning, borde också hjälpa att undvika effektavgiften, idag så kör jag med intäkter, funkar bra för mig, klockrent.

D djac skrev:
Intressant, om jag kör det så blir det Ebberöds bank, konsekvent tömning till nätet och sen får jag köpa perioden efter, men då några ören billigare+skatt och överföring, så blir det dyrare ändå.

Det som missbedöms ständigt för mig är avvägningen egenanvändning/sälja till nätet, där det senare händer för mycket och det är ganska genomgående. Det är ganska sällan som det verkligen är lönt.

Det som funkar hyggligt är planeringen av laddning från solcellerna.
Vad har du satt för kostnad per cykel?

D
Stefan N Stefan N skrev:
Vad har du satt för kostnad per cykel?
50 öre och nätavgift Eon standard 30,7öre/kWh

Nu inatt så drog GR igång för första gången sedan jag installerade HV, blev helt ok.

Nu väntar jag på att HV ska börja med riktiga GR och inte bara schablon

• Graf över smartladdning med elpris och Grid Rewards, visar kostnad -6,83 kr, förbrukning 20,38 kWh, effekt 9,84 kW, snittpris -33,5 öre/kWh.
    Skapa konto
  • Diagram med månatliga intäkter från elbil och husbatteri, totalt 301,45 kr i oktober. Visar staplar från 5 till 25 oktober.
    Skapa konto
Min såg liknande ut också, mycket block på laddning över natten.
GR har väl funkat för mig ett par dagar nu och det är mest blockerad laddning än betald laddning.
Håller med, nu väntar man bara på att GR ska starta på HV

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
W wimpyfudge skrev:
Min såg liknande ut också, mycket block på laddning över natten.
GR har väl funkat för mig ett par dagar nu och det är mest blockerad laddning än betald laddning.
Håller med, nu väntar man bara på att GR ska starta på HV
Med blockerad laddning, är det GR också? För när jag läser blockerad så står det att det blockerat för att hålla sig under effekttaket som jag satt.

Sorry om otydlig, blockerad av GR inte effekt eller lastbalansering.
Så ja, det är också GR
Graf över smart laddningskostnad den 22 oktober, med data om nödvändig laddning, grid rewards, elpris och avbrott.
Skapa konto

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Så såg en laddningsperiod ut

• Graf över elpriser och smartladdning, med markerade perioder som blockerad och oplanerad laddning, samt 10 laddningsavbrott.
    Skapa konto
Bara min Homevolt som verkar ha sommartid idag?
Började ladda ur för "höga elpriser" redan en timme innan de började stiga 05:45...
Graf över batteriaktivitet och elprisfluktuationer under en dag, där batteriet började laddas ur klockan 05:45, innan elpriserna steg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.