G gmogmo skrev:
Bara min Homevolt som verkar ha sommartid idag?
Började ladda ur för "höga elpriser" redan en timme innan de började stiga 05:45...
Det viktiga här är nog först att avgöra om det är batteriet som har fel klocka, eller det är Tibber's AI som skickat ett icke-optimalt schema.

Börja med att kontrollera HV's interna klocka genom att logga på webgui.
Sedan in på "logs" och kolla tiden på nya poster som trillar in... de brukar trilla in frekvent, så ofta inget man behöver vänta jättelänge på.

Skärmbild från Homevolt webgui som visar loggar med tidstämplar markerade i rött. Menyalternativ syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Nu är min effekttariff igång i 5 månader, gäller att ha koll så inte HV eller Elbilsladdningen drar igång mellan 07-20 Vardagar

M Mangadang skrev:
Nu är min effekttariff igång i 5 månader, gäller att ha koll så inte HV eller Elbilsladdningen drar igång mellan 07-20 Vardagar
Hade jag varit dig hade jag gått in i bilens egna mjukvara / schema och blockerat dessa timmar. Nu är såklart såna här möjligheter olika från bilmärke till bilmärke, men jag gissar att såna här grejer är så basic att det finns på alla.

Givetvis hoppas man på att Tibber sköter allt från sin sida och inte ens FÖRSÖKER ladda dessa tider. Men med tanke på hur hårt straff din nätleverantör ger, så hade jag kört både livrem och hängslen 😆 och lagt in blockeringsschema i bilens mjukvara. Särskilt senhöst och vinter, då de flesta inte har solproduktion nog för att matcha laddeffekten.

Detta tar såklart bort möjligheten till GridRewards mitt på dagen, men jag gissar att de småintäkterna ändå är lägre än straffavgiften från din nätleverantör?!?

• Gilla
Mangadang
  • Laddar…
Ja, avgiften är mycket högre än vad jag får i GR. Har ökat prisskillnaden på HV till 100 öre för att ladda och sälja el, även satt laddstopp kl 07 vardagar. Sen ha koll på schemat annars sätta på basic läge eller för egenlagning

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
D
Hade Transtema hemma för att kika på en av mina pulsar, tyvärr gick det dåligt, lämnade allt utan att det funkade. Har nu själv fått tillbaks pulsarna men den ena, solklämman, beter sig konstigt.

Om jag klickar på själva pulsen så ser jag att den läser värden men i Batteri-vyn så finns de inte, dvs den använder inte värdet, det står noll där.

Någon som haft samma problem?

Funderar på att göra unpair och para in den igen, någon som gjort detta, någon anledning att inte göra det?

Jag gjorde omparning, när jag bytte batterier. Funkade fint

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
M Mangadang skrev:
Jag gjorde omparning, när jag bytte batterier. Funkade fint
Du gjorde alltså unpair i web-guit?

Nu verkar ett nytt blad vara på G. Äntligen. Sedan får vi se hur fort dem lyckas installera det och vad som strular denna gången :)

• Gilla
Dizzy00 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du gjorde alltså unpair i web-guit?
Exakt, Ja gjorde det själv i Web-guit

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
M Mangadang skrev:
Exakt, Ja gjorde det själv i Web-guit
Tack, fick faktiskt hjälp av Tibber, de ändrade något i konfigurationen remote, funkar nu!

• Gilla
Dizzy00 och 1 till
  • Laddar…
Nytt blad är levererat och installation bokad på torsdag. Får se hur det går

• Gilla
Mangadang och 1 till
  • Laddar…
Blad utbytt, får se när jag kommer hem om dem tog med sig det gamla bladet. Det gjorde dem inte sist, så antar att dem inte gjort det denna gången heller.

D
N N3rox skrev:
Blad utbytt, får se när jag kommer hem om dem tog med sig det gamla bladet. Det gjorde dem inte sist, så antar att dem inte gjort det denna gången heller.
Hmm, du får skaka liv i dem och köpa ett chassi till..

Det hintades på FB om att riktig GR skulle driftas nu i dagarna, vi får väl se hur det blir.

• Gilla
wimpyfudge och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hmm, du får skaka liv i dem och köpa ett chassi till..
Batteriet är kvar, men hämtas på måndag.

• Ledsen
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.