73 925 läst ·
633 svar
74k läst
633 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Horribel modell. Men din elnätsleverantör gläds nog att de lyckades få igenom modellen... de lär håva in fina pengar på enskilda misstag.M Mangadang skrev:
Men det är ju tokfel att två hushåll som under samma månad skapar 1 resp 15 peakar, ska drabbas av samma effektavgift.
Vad får du betala per kW?
Fast det är ju inte peakar de mäter utan energiförbrukning per hel timme.Dizzy00 skrev:
Exakt samma förbrukning förskjuten 30 minuter ger halva toppen.
115kr per kWhDizzy00 skrev:
Märkte idag att jag inte fick GR för bilen, misstänkte att det var något på gång och nu så verkar GR vara tillbaka för både bil och batteri
Jodå, förstår.G gmogmo skrev:
Bara lite krångligt att uttrycka det ”korrekt” varje ggn man skriver.
Faktum kvarstår… ett HomeVolt som glitchar för dagen, eller en laddbox som tappar anslutning och bränner på med 12A eller 16A över alla 3 faser i några timmar, så är du körd med ”månadens högsta timme” modellen.
Trots att du resterande 29 dygn sköter dig exemplariskt och inte skapar volatilitet i elnätet.
Och du får samma avgift som grannen som bränner på fullt fräs 20 av 30 dagar.
Här får man ge eloge till Eon som landade i peaktimme varje dygn = ny chans varje dag.
Redigerat:
Så en laddbox som tappar smartstyrning och i en heltimme kör 16A = 16x3x230 = 11kW = 1265 krM Mangadang skrev:
Nästan 1300 kr i ”staffavgift” för en timmes snedsteg 🙈
Ok, ett extremt exempel kanske. Den vanliga hushållsförbrukning lär ju sedan tidigare haft en peaktimme långt över noll, så det blir ju snarare mellanskillnaden mot ens ”normala peak” som blir relevant. Men ändå, ingen schysst modell.
Ja det hände när jag var iväg på utbildning i en annan stad och lämnade bilen hemma och inkopplad, då startade GR igång och laddade bilen 11kwh, sen andra två månaderna drog HV igång med 6kwh. Så jag blev straffad varje månad från GRDizzy00 skrev:
Som sagt, beror mycket på var man bor.M Mangadang skrev:
Mitt batteri installerades i mars, så min januari ser du här.
GR på bilen blir då helt ointressant.