74 082 läst ·
636 svar
74k läst
636 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Aha, vad tråkigt. Man hade ju hoppats på att den skulle funka, då det ska vara den "officiella" lösningen.N N3rox skrev:
Har dock själv aldrig provat den, då jag ännu inte drabbats av effekttariff (Eon)
Då låter det som att Webgui är "the way to go", åtm tills Tibber fixat så att Pulse lirar ihop med HV.
Min uppfattning är att HV och pulse lirar ihop om man har Ellevios effekttariff. Dock så blir ju toppen högre än det man sätter om man har t ex uppvärmning som går in efter att HV stoppats.Dizzy00 skrev:
Bra att du skriver av dig.G gmogmo skrev:
Här är ju lite problemet med forum... En funktion man förutsätter fungerar, kommer plötsligt någon och säger "nej, den funkar inte"
Man tänker, aha, då får jag ändra uppfattning.
Sen kommer nästa "jodå, den fungerar"
Och så är man tillbaks till rutan man började på! 😆
Jo, såklart! Pulsen kan ju bara "dra i handbromsen" på de grejer den styr över.G gmogmo skrev:
Sätter du en önskad effekt per timme och denna överskrids, så kan ju Pulsen dra i handbromsen på t.ex. laddboxen. Men inte om värmepannan några minuter senare inser att varmvattnet nu föll under ett gränsvärde, och därmed måste köra elpartron.
Det är dock här jag hade önskat att Tibber skulle gå steget längre för de som har HV, och forcera batteriet att börja försörja hemmet (givet där finns SoC kvar).
Fast den intelligensen finns kanske redan? Än en gång, jag står i mörkret här då jag inte behövt slå igång effektbegränsningen än.
Nej, tibbers styrning är rent reaktiv. Tyvärr!Dizzy00 skrev:
Bra att du skriver av dig.
Här är ju lite problemet med forum... En funktion man förutsätter fungerar, kommer plötsligt någon och säger "nej, den funkar inte"
Man tänker, aha, då får jag ändra uppfattning.
Sen kommer nästa "jodå, den fungerar"
Och så är man tillbaks till rutan man började på! 😆
Jo, såklart! Pulsen kan ju bara "dra i handbromsen" på de grejer den styr över.
Sätter du en önskad effekt per timme och denna överskrids, så kan ju Pulsen dra i handbromsen på t.ex. laddboxen. Men inte om värmepannan några minuter senare inser att varmvattnet nu föll under ett gränsvärde, och därmed behöver dra igång elpartronen.
Det är dock här jag hade önskat att Tibber skulle gå steget längre för de som har HV, och forcera batteriet att börja försörja hemmet (givet där finns SoC kvar).
Fast den intelligensen finns kanske redan? Än en gång, jag står i mörkret här då jag inte behövt slå igång effektbegränsningen än.
Fast "reaktiv" hade ju varit gott nog.G gmogmo skrev:
T.o.m. jag som är amatörkodare kan skriva ett script som ser "aha, timmans effekt är uppnådd... kasta nuvarande HV-schema och börja mata hemmet"
Krävs ingen spåkula eller avancerad AI för sånt. Att agera reaktivt / EFTER att problemet uppstått, fungerar väl nog.
Men du kanske menade att Tibbers styrning är OREAKTIV 😆 och skiter i vilket... Att den bara tuffar vidare på ett schemat den planerade för ett halvt dygn sedan, trots att läget har ändrats?
G gmogmo skrev:
Ja, hela effektstyrningen av homevolt är askorkad och jag har tänkt att man borde skriva om den själv. På sätt och vis blev den lite bättre av ren slump i samband med kvartspriserna då de alltid väljer att ladda så snabbt det går när priset är som lägst istället för att smeta ut laddningen över flera tidsperioder med i stort sett samma pris.Dizzy00 skrev:
Fast "reaktiv" hade ju varit gott nog.
T.o.m. jag som är amatörkodare kan skriva ett script som ser "aha, timmans effekt är uppnådd... kasta nuvarande HV-schema och börja mata hemmet"
Krävs ingen spåkula eller avancerad AI för sånt. Att agera reaktivt / EFTER att problemet uppstått, fungerar väl nog.
Men du kanske menade att Tibbers styrning är OREAKTIV 😆 och skiter i vilket... Att den bara tuffar vidare på ett schemat den planerade för ett halvt dygn sedan, trots att läget har ändrats?
Jag tycker det gått i vågor, vi är på en botten nu, förra hösten var kass, sen blev det ok ett tag för att i maj/juni gå ner igen, jag får skifta läge hela tiden för att det ska bli rimligt.G gmogmo skrev:Ja, hela effektstyrningen av homevolt är askorkad och jag har tänkt att man borde skriva om den själv. På sätt och vis blev den lite bättre av ren slump i samband med kvartspriserna då de alltid väljer att ladda så snabbt det går när priset är som lägst istället för att smeta ut laddningen över flera tidsperioder med i stort sett samma pris.
Fick denna info från EON idag (varit med i deras effektkoll).Dizzy00 skrev:
Den 1 september 2026 införs E.ON Energidistributions nya prismodell med effektavgift.
Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten.
Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.
Ja, alltså de gör ju olika saker, om jag vill att det bara ska ladda ur, tex över natten, så är det basic som gäller. Vill jag att det bara ska ladda från solceller så är det egen användning och vill jag ladda från nätet så är det intjäning. Sen har alla också oönskade beteenden och då måste man byta för att undvika tex olönsam urladdning till nätet.G gmogmo skrev:
Varför skriver de mest effekt när de menar mest energi?B buffyin skrev:Fick denna info från EON idag (varit med i deras effektkoll).
Den 1 september 2026 införs E.ON Energidistributions nya prismodell med effektavgift.
Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten.
Fast jag tycker att den inte byter på en gång i alla fall.D djac skrev:Ja, alltså de gör ju olika saker, om jag vill att det bara ska ladda ur, tex över natten, så är det basic som gäller. Vill jag att det bara ska ladda från solceller så är det egen användning och vill jag ladda från nätet så är det intjäning. Sen har alla också oönskade beteenden och då måste man byta för att undvika tex olönsam urladdning till nätet.
Synd att det dröjer enda till Sept 2026... nästan ett helt år dit. 😠B buffyin skrev:Fick denna info från EON idag (varit med i deras effektkoll).
Jag var också med i testgruppen och kunde se vad jag fått betala IFALL effektavgiften hade varit live, och min räkning hade blivit betydligt lägre med nya modellen.
Så framskjutningen = lost cash! Nuvarande schablon är dyrare.
Man jag är iaf grymt glad att de bekräftar att det blir DAGLIG effektavgift, istället för månadens 3 peakar.
3-peakarsmodellen gör ju en extremt sårbar för glitchar (typ ens HV går bananas en dag, ens laddbox tappar kontakt vid 1-2 tillfällen och vrålkör, etc etc). Ett par misstag och hela månaden är f*kked.
Med Eons modell kommer man åtm få en "ny chans" varje dag.