Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Har själv inte SSO, men har förstått att de kan bli rejält varma.
Så jag killgissar (OBS!!!) att sensorerna känner av komponenternas värme och inte luften. 50 grader i ett förråd låter orimligt högt, även om det bara är vid pikar.

Dina HV sensorer säger ju 35-38 C.
Högt det med, men inte alarmerande för batterihälsan.

[bild]

HV kör dessutom bara på 0,5 C-rate, så 15-45 grader borde va lugnt, även om 15-35 är optimalt.
Blir varmt i förrådet med 😀

Men antar att HV larmar om det blir för varmt för batterierna eller stryper effekten för att inte ska dem.

• Diagram visar temperatur i förråd, når 38,7°C den 20 juli 2025 klockan 14:40.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg nu i Tibbers Store att man kan köpa fler batteriblad. Det är ju något att fundera på.

Det är ju bara om man köpte det lilla.

S
Hur fungerar Homevolt med Grid rewards nu? Är det bra betalt?

Jag är Tibberkund och tycker att det funkar bra med GR till bilen. Vi har lite pengar att investera så funderar lite på Homevolt nu när 60-öringen är på väg bort.

N N3rox skrev:
Såg nu i Tibbers Store att man kan köpa fler batteriblad. Det är ju något att fundera på.
Jag har med det lilla batteriet! Jag har en känsla att det räcker för oss med tanke storleken på solcellerna samt förbrukningen men kan man tjäna eller minska sina elkostnader med 2000kr på år så är de betalda på ca 10 års sikt…

S sinuslinus skrev:

Jag är Tibberkund och tycker att det funkar bra med GR till bilen. Vi har lite pengar att investera så funderar lite på Homevolt nu när 60-öringen är på väg bort.
Det är ju fortfarande på schablonstadiet även fast det sägs att det snart ska gå igång på riktigt. Hittills 2025 ser det ut så här.
Diagram som visar intjänade belöningar 2025 uppdelat i elbil och husbatteri. Total intjäning: 4 440,04 kr.
Skapa konto

• Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju bara om man köpte det lilla.
Yes, vilket jag har och kanske fler. Var lite orolig att dem inte skulle släppa dem lösa bladen finns dem.

S sinuslinus skrev:

Maj avviker då jag hade ett trasigt HV. Jag kör dubbla HV men med bara ett batteriblad i varje.

• Diagram över intäkter per månad för elbil och husbatteri år 2025, totalt 7 070,63 kr inklusive skatt.
    Skapa konto
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Hur fungerar det när man laddar från elnätet med dubbla HV? Kör bägge för fullt? Tänker på effektskatten.

Stefan N Stefan N skrev:
Hur fungerar det när man laddar från elnätet med dubbla HV? Kör bägge för fullt? Tänker på effektskatten.
Har har ställt in maximport till 4300W, så blir cirka 4,5kW/h. Har lite svårt att ligga under 5kW som effekttopp. Dem laddar jämnt i och jämnt ur.

Hoppades att det skulle gå att köpa till modul från 6 till 13kwh, bra att det har kommit ut. Känns viktigare att ha mer lagring nu när effektavgiften och 60 öringen försvinner. Jag kommer köpa till, har idag bara en 6kwh Homevolt

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Nytt test för GR, är ju på tiden att det kommer igång nu.
Illustration av ett slott med hästar och vagnar framför, samt ett meddelande om ett kommande Homevolt-test för batteriet.
Skapa konto

• Gilla
N3rox och 1 till
  • Laddar…
Fick den jag med, nu närmar det sig

• Miniatyrhus med bilar och träd, text om Homevolt-test.
    Skapa konto
  • Gilla
N3rox
  • Laddar…
Frågan är hur det påverkas av att jag strypt laddningen från nätet till max 4,5kW. Fick nämligen också detta meddelande.

N N3rox skrev:
Frågan är hur det påverkas av att jag strypt laddningen från nätet till max 4,5kW. Fick nämligen också detta meddelande.
Strypt via HomeAssistant?

Min gissning är att om morgondagens test involverar effekt över 4,5kW, så kommer din HV att "faila testet" och flaggas som olämplig för den sorts stödtjänster som prövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.