74 023 läst ·
636 svar
74k läst
636 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Blir varmt i förrådet med 😀Dizzy00 skrev:
Har själv inte SSO, men har förstått att de kan bli rejält varma.
Så jag killgissar (OBS!!!) att sensorerna känner av komponenternas värme och inte luften. 50 grader i ett förråd låter orimligt högt, även om det bara är vid pikar.
Dina HV sensorer säger ju 35-38 C.
Högt det med, men inte alarmerande för batterihälsan.
[bild]
HV kör dessutom bara på 0,5 C-rate, så 15-45 grader borde va lugnt, även om 15-35 är optimalt.
Men antar att HV larmar om det blir för varmt för batterierna eller stryper effekten för att inte ska dem.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 719 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 719 inlägg
Hur fungerar Homevolt med Grid rewards nu? Är det bra betalt?
Jag är Tibberkund och tycker att det funkar bra med GR till bilen. Vi har lite pengar att investera så funderar lite på Homevolt nu när 60-öringen är på väg bort.
Jag är Tibberkund och tycker att det funkar bra med GR till bilen. Vi har lite pengar att investera så funderar lite på Homevolt nu när 60-öringen är på väg bort.
Jag har med det lilla batteriet! Jag har en känsla att det räcker för oss med tanke storleken på solcellerna samt förbrukningen men kan man tjäna eller minska sina elkostnader med 2000kr på år så är de betalda på ca 10 års sikt…N N3rox skrev:
Maj avviker då jag hade ett trasigt HV. Jag kör dubbla HV men med bara ett batteriblad i varje.S sinuslinus skrev:
Hoppades att det skulle gå att köpa till modul från 6 till 13kwh, bra att det har kommit ut. Känns viktigare att ha mer lagring nu när effektavgiften och 60 öringen försvinner. Jag kommer köpa till, har idag bara en 6kwh Homevolt
Strypt via HomeAssistant?N N3rox skrev:
Min gissning är att om morgondagens test involverar effekt över 4,5kW, så kommer din HV att "faila testet" och flaggas som olämplig för den sorts stödtjänster som prövas.