D djac skrev:
Å nej, här pratar vi om Homevolt och delar erfarenheter, kan det inte stanna vid detta?
Hej
Så du menar alltså att det är ointressant för den som tänker köpa batteri om det en dag tillkommer effektavgifter vid användning av batteriet?

På vilket sätt deltar du i, att här på byggahus.se så hjälper vi varandra?

• Gilla
house46
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så du menar alltså att det är ointressant för den som tänker köpa batteri om det en dag tillkommer effektavgifter vid användning av batteriet?

På vilket sätt deltar du i, att här på byggahus.se så hjälper vi varandra?
Här pratar vi om Homevolt, dess funktion och tips och trix, politik och bolagsfinanser kan inte påverkas av denna produkten. Om du har egna Homevolterfarenheter och vill hjälpa andra så är det förstås jättebra men du har inte pratat om detta tidigare?

D djac skrev:
Här pratar vi om Homevolt, dess funktion och tips och trix, politik och bolagsfinanser kan inte påverkas av denna produkten. Om du har egna Homevolterfarenheter och vill hjälpa andra så är det förstås jättebra men du har inte pratat om detta tidigare?
Hej
Det jag talar om är det som elmarknadesinspektionen beskriver att man skall tänka på gällande bland annat batterier och effektavgifter

Istället för att upptäcka att kostnaderna kommer överraskande, så är det bra att man tar med detta i sina kalkyler gällande beslut om satsningar

• Gilla
house46
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det jag talar om är det som elmarknadesinspektionen beskriver att man skall tänka på gällande bland annat batterier och effektavgifter

Istället för att upptäcka att kostnaderna kommer överraskande, så är det bra att man tar med detta i sina kalkyler gällande beslut om satsningar
Det vet jag väldigt väl men här hjälper vi varandra, i det här fallet med Homevolt-frågor, så om du har tips om inställningar, scheman, firmware eller annat Homevolt-relaterat så är det toppen!

D djac skrev:
Det vet jag väldigt väl men här hjälper vi varandra, i det här fallet med Homevolt-frågor, så om du har tips om inställningar, scheman, firmware eller annat Homevolt-relaterat så är det toppen!
Hej
Jag hoppas att du har läst TS inledande inlägg där han frågade ”om man skulle ”sälja” en del av sin lagrade elenergi” från batteriet

Det är just den frågan jag tar upp bl.a. genom att hänvisa till energimarknadsinspektionens hemsida

Försök att delta i arbetet med att hjälpa andra och hindra inte arbetet med att hjälpa varandra

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
house46 och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag hoppas att du har läst TS inledande inlägg där han frågade ”om man skulle ”sälja” en del av sin lagrade elenergi” från batteriet

Det är just den frågan jag tar upp bl.a. genom att hänvisa till energimarknadsinspektionens hemsida

Försök att delta i arbetet med att hjälpa andra och hindra inte arbetet med att hjälpa varandra
Ja, 400 inlägg senare så har diskussionen utvecklats, det är normalt.

Kan vi släppa ovan diskussioner och återgå till HomeVolt från nu?

Hur varmt rapporterar era batterier?

• Bilden visar två batteriindikatorer, den ena på 94% med temperatur 35.6-38.2°C, den andra på 93% med temperatur 34.4-36.9°C. Båda är anslutna.
  • Älska
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
D
N N3rox skrev:
Kan vi släppa ovan diskussioner och återgå till HomeVolt från nu?

Hur varmt rapporterar era batterier?
Mitt sitter inomhus och när de nu är idle så ligger de på 27-28 grader, kan hålla koll hur mycket det skiftar vid i/ur-laddning.

BTW, jag felanmälde styrningen som flera påpekat var "off" ett tag, de bekräftade att de fått spridda påstötningar och att de justerat på sin sida, upplever att det blivit fixat nu, kör "intäkter" och inte haft några konstiga episoder de senaste dagarna iaf.

Temperatur- och SoC-grafer över tre dagar visar temperatursvängningar mellan 25-30°C och SoC-procentuella förändringar i förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma här! Min HV som sitter inne i förråd har pendlat mellan 25 och 30 grader senaste 3 dagarna.

(Nyaste värden till höger i grafen)

Det har blivit mycket bättre styrning nu, va ju alltid en timme fel innan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag har mitt batteri på baksidan av huset i norrläge.

• Skärmdump av strömstatus med ikoner för kraftledning, hus, och batteri; visar batteriets energinivåer och temperatur.
    Skapa konto
Mina sitter i ett oisolerat förråd men med papptak och där inne sitter SSOer och växelriktare så blir rätt varmt. Men har en fläkt där som drar ut luft också. Men funderar om jag kanske behöver öka hastigheten på fläkten. Oavsett så är det inte så varmt så att SSOerna begränsar effekten vad jag kunnat se via Homey. Men dem närmar sig 50 grader. Så det är klart att det blir varmt i utrymmet.

N N3rox skrev:
Mina sitter i ett oisolerat förråd men med papptak och där inne sitter SSOer och växelriktare så blir rätt varmt. Men har en fläkt där som drar ut luft också. Men funderar om jag kanske behöver öka hastigheten på fläkten. Oavsett så är det inte så varmt så att SSOerna begränsar effekten vad jag kunnat se via Homey. Men dem närmar sig 50 grader. Så det är klart att det blir varmt i utrymmet.
SSO = solsträngsoptimerare?

Oj, nämre 50 grader? Syftar du på temperaturen på vissa komponenter? Eller lufttemperatur?

Batterier med Li-ion kemi börjar väl ta stryk runt 35 grader och uppåt.

Dizzy00 Dizzy00 skrev:
SSO = solsträngsoptimerare?

Oj, nämre 50 grader? Syftar du på temperaturen på vissa komponenter? Eller lufttemperatur?

Batterier med Li-ion kemi börjar väl ta stryk runt 35 grader och uppåt.
Kör Ferroamp system, så deras SSOer läser jag in till Homey, men har faktiskt inte verifierat värdet mot Ferroamp. Men här är exempel på kurvan från igår. Var relativt hög solproduktion men med lite molnighet i mellan åt.

• Graf som visar temperaturkurva med en topp på 50,6°C den 20 juli 2025, med fluktuationer under dagen, sannolikt på grund av varierande solproduktion.
    Skapa konto
Har själv inte SSO, men har förstått att de kan bli rejält varma.
Så jag killgissar (OBS!!!) att sensorerna känner av komponenternas värme och inte luften. 50 grader i ett förråd låter orimligt högt, även om det bara är vid pikar.

Dina HV sensorer säger ju 35-38 C.
Högt det med, men inte alarmerande för batterihälsan.

Diagram över battericykellivslängd vid varierande temperaturer och laddningshastigheter (1 C, 2 C, 3 C). Optimal temperatur för cykellivslängd visas.
Skapa konto

HV kör dessutom bara på 0,5 C-rate, så 15-45 grader borde va lugnt, även om 15-35 är optimalt.

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.