En annan fråga. När tror ni 50 grönt avdrag försvinner eller minskas? Hur länge gäller det 50% avdraget som finns nu på batterier?

C Crank skrev:
Snart kommer effektavgifter till alla och dessutom med 15min pris, har Tibber och Svea Solar någon fix för det när det gäller GR. Problemet som jag sagt tidigare är att GR motverkar peak shaving då GR går in o laddar ibland= eventuell effekt topp. Har redan hög effektavgift så jag kunde inte skaffa ett HomeVolt batteri och använda GR, men i våras sa både Tibber och Svea Solar att dom hade uppdatering på gång för det, typ att avaktivera GR när effektavgiften var hög. Så jag undrar om dom fixat det nu, säljarna var väldigt på att sälja batteri ringde mig flera gånger efteråt och lovade att det skulle fixas inom någon månad.

Edit: med 15minuters pris så räcker det med att köra igång vattenkokaren på ca2.4kw vid fel tillfälle för att det ska märkas på effektavgiften.
Är skillnad på elpris som sätts per 15 min och effekttariff. Än har jag inte läst om att någon ska införa effekttariff på kvartsnivå, men det kommer säkert längre fram. Men än har inte alla elnätsägare inför effekttariff. 2.4 kW i fem minuter ger ett utslag på 0.2 kWh med Ellevio blir det strax över 16kr. Man får ställa sig frågan vad man har för grundeffektuttag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Jag har inställt på Intäkter, men jag fick många höga effektavgifter på vintern p.g.a. batteriet.
Så lösningen blev att stänga av GR eller köra på egen förbrukning.

Där jag bor så är det effektavgift på vinterhalvåret

• Gilla
Crank
  • Laddar…
M Mangadang skrev:
Jag har inställt på Intäkter, men jag fick många höga effektavgifter på vintern p.g.a. batteriet.
Så lösningen blev att stänga av GR eller köra på egen förbrukning.

Där jag bor så är det effektavgift på vinterhalvåret
Jag valde att begränsa laddeffekten via webguiet. Då jag ändå ligger på 5-6kW i effekttariff så valde jag att begränsa import till 4,5kW

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
D
Stefan N Stefan N skrev:
Fler som tycker schemat är stolpe ut numera? Ikväll tömmer mitt batteri sig timman innan det högsta priset är och så håller det på nästan varje dag.
[bild]
Min styrning har blivit avsevärt sämre nu och jag ser att många upplever samma sak, rapportera till Tibber, jag har gjort det.

De spelar fortfarande ovetande men erfarenheten säger mig att de kommer fixa i bakgrunden.

N N3rox skrev:
Är skillnad på elpris som sätts per 15 min och effekttariff. Än har jag inte läst om att någon ska införa effekttariff på kvartsnivå, men det kommer säkert längre fram. Men än har inte alla elnätsägare inför effekttariff. 2.4 kW i fem minuter ger ett utslag på 0.2 kWh med Ellevio blir det strax över 16kr. Man får ställa sig frågan vad man har för grundeffektuttag.
Frågade min elleverantör och dom sa att reglerna för effektavgifter är luddiga och kravet är bara att dom måste ha det, därför har elbolagen olika lösningar i dag, vissa bara dagtid med jättehög avgift andra lite lägre på dagen medans dom även har avgiften på natten med typ halva priset.

Men dom sa att man borde ta höjd för att effektavgiften hos vissa elleverantörer även kommer att räknas på 15minuters delar även om ingen infört det idag eller planerar att göra det i år.

Väldigt luddigt och jag är övertygad om att GR är dött när alla har fått effektavgifter.

Kommer satsa på ett 24kW batteri för egenanvändnig istället, kan ladda med sol när det är typ är gratis och ladda ur när timpriset är mer än 1kr pris annars spara på batteriet. På vintern ladda när elpriset är lågt och ladda ur mellan 07-19 när vi har effektavgifter.

Jag kör på med minst 24kW nu när staten betalar halva.

Sen så är det svårt att räkna på ROI men med inflation så borde det gå plus inom 8 år. Och så är det lite hobby också och skoj bli nästan helt självförsörjande på el från början på mars till oktober.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hos mig är det effektavgift från Nov-April på vardagar under dagtid 07-20, med 112kr/kw. Så dyrt om man råkar få effekttopp.Om jag ser till att Homwvolt inte laddar under dagtid och istället används för att huset ska ta el från batteriet under dagtid så minskar ju effektavgiften istället

Har fått lite högre toppar några dagar nu. Någon som sett något liknande?

• Diagram över daglig intjäning juli, med staplar för elbil och husbatteri. Noterbara toppar i intäkter runt 5-15 juli. Total intäkt 464,81 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är samma för alla.

Tror dem börjar testa med riktig GR på batterierna smått, därför intäkterna har varierat och ökat lite

Då borde ju inte alla se exakt lika ut väl? GR är ju väldigt olika runt om.
Stapeldiagram som visar varierande data i juli med olika höjder och färger på staplarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För er som har effekttariff, är det NÅGON som får betala för toppar i SÅLD el?

Jag har utgått från att tariffen bara gällde för toppar i ens förbrukning.
Samtidigt blir jag ju tveksam när jag aldrig hör någon "försvara" mot de som säger att stödtjänster blir värdelösa vid effekttariff. Man kan väl fortfaranade pumpa ut effekt på nätet utan att "straffas"?

Dizzy00 Dizzy00 skrev:

Samtidigt blir jag ju tveksam när jag aldrig hör någon "försvara" mot de som säger att stödtjänster blir värdelösa vid effekttariff. Man kan väl fortfaranade pumpa ut effekt på nätet utan att "straffas"?
Vad jag förstår gäller det bara köpt el (Ellevio)
Vänligen rätta mig om jag har fel…

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
Dizzy00 Dizzy00 skrev:

Hej

Så här skriver energimarknadsinspektionen på sin hemsida

”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift.

Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el.

Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”

Det är de enskilda elnätsbolagen som övervakade av energimarknadsinspektionen avgör hur de sätter effektavgifter

Vet inte ännu hur olika elnätsbolag har tillämpat avgifter på inmatning

Någon som läser detta som vet?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
house46 och 4 till
  • Laddar…
D
Å nej, här pratar vi om Homevolt och delar erfarenheter, kan det inte stanna vid detta?

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.