73 934 läst ·
633 svar
74k läst
633 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Ok, då är ju den stora frågan ifall Tibber kommer ställa om den på distans.N N3rox skrev:
Ifall de INTE gör det, så blir resultatet det samma, att du riskerar faila testet.
En vän till mig som kör CheckWatt hade logga på sitt batteri och strypt effekt.
När sedan CW gjorde tester, så failade han och fick inte vara med.
Han ringer support och de håller på att klura men kommer inte på varför hans batteri failar. Inte förrän min vän kommer på att han för ett tag sedan strypt effekten via UI, så löser sig problemet.
Så kort och gott, i CW's fall så kunde de INTE ändra strypningen på distans.
Ingen aning hur möjligheterna ser ut för Tibber. Det är ju helt olika system!
Kanske ska ändra till ostryp från kl 14 imorgon 4 septemberDizzy00 skrev:
Ok, då är ju den stora frågan ifall Tibber kommer ställa om den på distans.
Ifall de INTE gör det, så blir resultatet det samma, att du riskerar faila testet.
En vän till mig som kör CheckWatt hade logga på sitt batteri och strypt effekt.
När sedan CW gjorde tester, så failade han och fick inte vara med.
Han ringer support och de håller på att klura men kommer inte på varför hans batteri failar. Inte förrän min vän kommer på att han för ett tag sedan strypt effekten via UI, så löser sig problemet.
Så kort och gott, i CW's fall så kunde de INTE ändra strypningen på distans.
Ingen aning hur möjligheterna ser ut för Tibber. Det är ju helt olika system!
Får ge det ett försök. Korrekt har effekttariff, så skiter det sig pga av testet kan jag fortsätta utifrån det peak som eventuellt skapas.Dizzy00 skrev:
Det här med effekttariff, jag har EON och har ännu inte drabbats men funderat såklart på det, har vi hört något från Tibber om de kommer ha anpassade profiler för de olika näten, alla kommer ju drabbas så det går rimligen inte att ignorera?
De tester som jag varit med om tidigare så har det inte varit nån extrem laddning/urladdning, eller inte tillräckligt för att påverka effekttariffer. Med det sagt svårt att sia om vad det är för sorts test som ska köras den här gången...Dizzy00 skrev:
Ok, då är testet igång!
Jag kollade i webbgränssnittet och detta är första gången jag ser lägena "fcr_d_up" och "fcr_d_down" användas.
Så det är ju nice. Nya grejer på gång, tolkar jag det som!
Sammanställde schemat för att försöka lista ut vad de planerar att göra!
Här är min tolkning:
Fram tills 16:00
Säkertställ 40% SoC -- kan innebära att vissa får forcerad urladdning, vissa får forcerad inladdning, beroende på hur ditt batteri kommer in i processen.
16:30 - 19:30
Första "fcr_d_up" + "fcr_d_down" testet. Tre timmar långt!
19:30 - 20:15
Säkerställ 40% SoC (kan innebära att vissa behöver ladda in, vissa ladda ur, beroende på testets utfall)
21:00 - 00:00
Andra "fcr_d_up" + "fcr_d_down" testet. Tre timmar här med!
00:30 - 01:30
Säkerställ 70% SoC (OBS! inte 40%)
02:00 - 03:10
Tredje testet! Denna gång alltså utifrån 70% SoC istället för 40% SoC som tidigare. Endast dryga timmen!
03:10 - 04:00
Säkerställ 70% SoC
05:00 - 05:20
Snabbt test, endast "fcr_d_up"
06:30 - 06:50
Snabbt test, endast "fcr_d_down"
Jag kollade i webbgränssnittet och detta är första gången jag ser lägena "fcr_d_up" och "fcr_d_down" användas.
Så det är ju nice. Nya grejer på gång, tolkar jag det som!
Sammanställde schemat för att försöka lista ut vad de planerar att göra!
Här är min tolkning:
Fram tills 16:00
Säkertställ 40% SoC -- kan innebära att vissa får forcerad urladdning, vissa får forcerad inladdning, beroende på hur ditt batteri kommer in i processen.
16:30 - 19:30
Första "fcr_d_up" + "fcr_d_down" testet. Tre timmar långt!
19:30 - 20:15
Säkerställ 40% SoC (kan innebära att vissa behöver ladda in, vissa ladda ur, beroende på testets utfall)
21:00 - 00:00
Andra "fcr_d_up" + "fcr_d_down" testet. Tre timmar här med!
00:30 - 01:30
Säkerställ 70% SoC (OBS! inte 40%)
02:00 - 03:10
Tredje testet! Denna gång alltså utifrån 70% SoC istället för 40% SoC som tidigare. Endast dryga timmen!
03:10 - 04:00
Säkerställ 70% SoC
05:00 - 05:20
Snabbt test, endast "fcr_d_up"
06:30 - 06:50
Snabbt test, endast "fcr_d_down"
Redigerat:
tibber-prequals-4sep2025-dual-SE3 läser jag som förkvalificering undra för vem Svenska Kraftnät eller Tibber 🤔Ett av mina batterier är för tillfället trasigt, väntar på att få det utbytt, så hoppas det funkar som det ska i alla fall.
För mig har testfas 1 (åtm hittills) inneburit inladdning på 5000w… gått från 40% i SoC till 50% so far.
Nyfiken på om processen är omvänd för någon annan. Om någon orkar / har möjlighet att kolla så skriva gärna av er.
Nyfiken på om processen är omvänd för någon annan. Om någon orkar / har möjlighet att kolla så skriva gärna av er.