73 954 läst ·
633 svar
74k läst
633 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
C cpalm skrev:För övrigt - det är i sammanhanget förmodligen också relevant att fundera på vad som definierar batteriets livslängd. Kommer det att "dö" pga antalet cykler eller av ålder?
6 000 cykler är ändå > 16 år med 365 cykler per år. Gissar att det i slutänden troligen lönar sig att hoppa på varje tillfälle att tjäna några kronor. Den stora osäkerhetsfaktorn är ändå hur marknaden kommer att se ut i framtiden. Jämför med ett åkeri som köper en ny lastbil. Inte låter man den stå för att spara på slitaget inför eventuella lönsammare körningar i framtiden.
Eller lönar sig och lönar sig - är det överhuvudtaget realistiskt att nå netto lönsamhet?
Kanske snarare minimera förlusten?
Jag är inne på samma spår, jag tror att i framtiden är det egen användning som gäller då de politiska lappkasten är oförutsägbara?!G gmogmo skrev:Onekligen. Det är ju fram tills 60-öringen försvinner som den största chansen för intjänande finns.
Sen tror jag iofs att skatten på el kommer fortsätta att gå upp.
På sikt kommer vinsten från batteriet komma från effektreducering, omfördelning av elkostnad över dygnet inkl solelslagring.
Möjligheten att sälja el kommer nog sakta ätas upp av skatter.
Det enda man med säkerhet vet, är om någon tjänar pengar så kommer staten för eller senare beskatta detta…
60-öringen är villkorad och man får det bara för lika många kWh som man köper, sen jag fick batteri så köper jag mindre än jag exporterar och kommer därför inte få denna för allt.B buffyin skrev:
När då batteriet kalkylerar med 60öre högre intäkt än i verkligheten så går man ofta med förlust vid försäljning till nätet.
men batteriet förflyttar bara solen, iofs har det producerats mer nu jämfört med föra året. Om ej gjort andra förändringar på din förbrukning.D djac skrev:60-öringen är villkorad och man får det bara för lika många kWh som man köper, sen jag fick batteri så köper jag mindre än jag exporterar och kommer därför inte få denna för allt.
När då batteriet kalkylerar med 60öre högre intäkt än i verkligheten så går man ofta med förlust vid försäljning till nätet.
Tibber har väll fullt upp med GR, effekt kontroll nya billsddare samt nu ladda med sol el. Denna hamnar nog längst ner på listan då system måste kalibreras om 2026 för alla och ej glöms
Jag förstår inte hur det kan vara så. Då måste du ha ändrat något annat också! (effektiviserat/minska hemmets förbrukning ELLER installerat fler paneler)D djac skrev:
Som buffyin säger, ett batteri flyttar ju bara solproduktionen till timmar som passar dig bättre.
Om vi tänker såhär...
Vi tar ett exempel med ett hushåll som för enkelhetens skull förbrukar 10,000 kWh per år, samtidigt som de har solceller som producerar lika mkt.
Första året har de inget batteri, så "matchningen" är ganska dålig. Dvs, när solen producerar som mest, drar hemmet inte så mycket. Därför säljs det mesta ut. Vilket också betyder att det kommer köpas friskt när solen gått ner.
Vi säger att över helåret så landar egenförbrukningen på 20%
Slutresultat: 8,000 kWh säljs till nätet det året, 8,000 köps. De får 60-öringen på allt! (De sista 2,000 består av energi som gått direkt från panelerna till hemmet och därmed inte "syns" i elnätet)
Nästa år skaffar hushållet ett batteri.
Hemmet har fortfarande ett behov av 10,000 kWh. Och solcellerna producerar 10,000 kWh.
Skillnaden är att batteriet ser till att sluka det mesta som inte matchar hemmets precisa behov vid varje given tidpunkt. T.ex. eftermiddagar.
Hemmet får nu en 75% "matchning av soltimmar" / egenförbrukning sett över hela året
Dvs, av panelernas 10,000 producerade kWh används nu 7,500 själv (tack vare batteriet). Endast 2,500 säljs.
Men då hemmets behov är täckt vid 75% av tiden, kommer bara 2,500 behöva köpas via nätet.
Resultat: 2,500 köps. 2,500 säljs. Än en gång är de berättigade till 60-öringen för allt.
Ditt exempel stämmer såklart matematiskt men som du säger så händer ju andra saker samtidigt, både tekniskt och beteendemässigt, så för mig blir det sammantaget en avsevärd minskning av köpt el.Dizzy00 skrev:
Jag förstår inte hur det kan vara så. Då måste du ha ändrat något annat också! (effektiviserat/minska hemmets förbrukning ELLER installerat fler paneler)
Som buffyin säger, ett batteri flyttar ju bara solproduktionen till timmar som passar dig bättre.
Om vi tänker såhär...
Vi tar ett exempel med ett hushåll som för enkelhetens skull förbrukar 10,000 kWh per år, samtidigt som de har solceller som producerar lika mkt.
Första året har de inget batteri, så "matchningen" är ganska dålig. Dvs, när solen producerar som mest, drar hemmet inte så mycket. Därför säljs det mesta ut. Vilket också betyder att det kommer köpas friskt när solen gått ner.
Vi säger att över helåret så landar egenförbrukningen på 20%
Slutresultat: 8,000 kWh säljs till nätet det året, 8,000 köps. De får 60-öringen på allt! (De sista 2,000 består av energi som gått direkt från panelerna till hemmet och därmed inte "syns" i elnätet)
Nästa år skaffar hushållet ett batteri.
Hemmet har fortfarande ett behov av 10,000 kWh. Och solcellerna producerar 10,000 kWh.
Skillnaden är att batteriet ser till att sluka det mesta som inte matchar hemmets precisa behov vid varje given tidpunkt. T.ex. eftermiddagar.
Hemmet får nu en 75% "matchning av soltimmar" / egenförbrukning sett över hela året
Dvs, av panelernas 10,000 producerade kWh används nu 7,500 själv (tack vare batteriet). Endast 2,500 säljs.
Men då hemmets behov är täckt vid 75% av tiden, kommer bara 2,500 behöva köpas via nätet.
Resultat: 2,500 köps. 2,500 säljs. Än en gång är de berättigade till 60-öringen för allt.
Detta gäller hela samhället btw, vår elförbrukning har varit ganska konstant i över 30år, detta trots att befolkningen vuxit, elbilar tillkommit, oljepannor ersatts, osv.
Så här ser det ut för mig iaf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 066 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 066 inlägg
Ett 7kWh batteri som gör en cykel per dag skulle spara mig 2000kr/år. Tråkigt att det inte går att räkna hem investeringen.
https://github.com/sander-visser/py-playground/commit/2c856c13a5537b85427a89ad5f5d9c36a8004c5b
https://github.com/sander-visser/py-playground/commit/2c856c13a5537b85427a89ad5f5d9c36a8004c5b
Ser bara ut som att scriptet spottat ut arbitrageintäkter.Attitudeswe skrev:
Men oavsett, din slutsats är ju troligtvis rätt. Man skaffar inte hembatteri primärt för att få högsta möjliga Return on Investment.
En rättvisare siffra vore att summera intäkter från stödtjänster + arbitrage (dock liten andel, särskilt fr.o.m. 2026) + egenförbrukning av lagrad sol + peakshaving / insparning på effekttariff + hedge mot osäkerheten hur vollan i elpriser kommer se ut framöver.
Alla dessa faktorer är omöjliga att veta på förhand då det ständigt ändras.
Men siffran hamnar åtm högre än 2000kr/år.
Ni som har HomeVolt 13kW batteri vad är ert netto uttag för jag gissar att ni inte kör det till 0% och laddar till 100%. Jag var intresserad men antar att det bara är ca 9kWh man kan använda netto och då räcker det inte att driva huset med 1KWh per timme mellan kl07 och 19 på vardagar för att minska effektavgiften på 150kr per kWh som vi har, inget över för topparna mellan kl 17 och kl 19 heller då.
Jag är mer intresserad av ett sigenergy 16kWh batteri som skulle klara det bättre, det är lite dyrare men fördelen är att man kan bygga på med flera moduler i framtiden samt en 22kW laddare till bilen modul så det känns mer framtidssäkert, dessutom slipper man en fast månadsavgift på ca 69kr per månad. Så man räknar hem denna extra kostnad och får ett större batteri snabbare.
Jag är mer intresserad av ett sigenergy 16kWh batteri som skulle klara det bättre, det är lite dyrare men fördelen är att man kan bygga på med flera moduler i framtiden samt en 22kW laddare till bilen modul så det känns mer framtidssäkert, dessutom slipper man en fast månadsavgift på ca 69kr per månad. Så man räknar hem denna extra kostnad och får ett större batteri snabbare.
Jo faktiskt, när jag låter Tibber styra batteriet fritt så kör det i princip full DoD (av de 12,2 kWh man får använda) varje dag.C Crank skrev:Ni som har HomeVolt 13kW batteri vad är ert netto uttag för jag gissar att ni inte kör det till 0% och laddar till 100%. Jag var intresserad men antar att det bara är ca 9kWh man kan använda netto och då räcker det inte att driva huset med 1KWh per timme mellan kl07 och 19 på vardagar för att minska effektavgiften på 150kr per kWh som vi har, inget över för topparna mellan kl 17 och kl 19 heller då.
(Sen har jag valt att "bromsa" batteriet något via egna scirpt, men det är ju en annan femma)
Sen håller jag med att det vore trevligt med ett mer modulärt system som vissa andra tillverkare har valt.
Men jag får nog ändå säga att även om HV erbjudit detta, hade jag nog ändå tvekat att köpa mer lagringskapacitet i dagsläget... Jag hoppas snarare på att Vehicle To Home blir en verklighet inom fåtal år. Har man 1 eller 2 elbilar med vars 80 kWh får man BETYDLIGT mer kapacitet / krona än något annat hembatterisystem kan ge.
Nu är allas behov olika, men för min del räcker en HV 13 (12,2) under sommarhalvåret.
Under dagen täcks hemmets behovet av solpanelerna, och under kväll+natt+tidig morgon täcker HV upp.
Lustigt nog har detta även indirekt lett till peak shaving, trots att funktionen inte är implementerad specifikt. Bara att batteriet i princip alltid har "juice" kvar, så blir det inga större, långvariga uttag från elnätet.
Förutsättningarna kommer såklart ändras i vinter. Men en vinterdag förbrukar jag 50-60 kWh och har nästan ingen solproduktion. Känns inte rimligt att täcka detta med hembatteri.
Har använts 11,6 till 12,6 kWh senaste två dagarna. Att använda batteriet för endast peakshava 1kwh schablon låter som en dyr lösning oavsett batteri. Bättre ta bort de riktiga peakarna och kolla om huset.C Crank skrev:Ni som har HomeVolt 13kW batteri vad är ert netto uttag för jag gissar att ni inte kör det till 0% och laddar till 100%. Jag var intresserad men antar att det bara är ca 9kWh man kan använda netto och då räcker det inte att driva huset med 1KWh per timme mellan kl07 och 19 på vardagar för att minska effektavgiften på 150kr per kWh som vi har, inget över för topparna mellan kl 17 och kl 19 heller då.
Ladda med Sol kommer nu till Tibbers integrerade laddare, om man redan har en sådan. Samt är väll 49kr för Tibber?
Sen jag bytte till vattenburen värme med luft vatten värmepump så har jag inte så stora effekttoppar längre då den pausar värme när den gör varmvatten för att hålla effektutaget på jämn nivå, Så jag har strax under 3kWh som medel på mina toppar så jag har inte så mycket att kapa av. Det mesta är mellan ca kl 16 och 19 när alla kommer hem och lagar mat annars är det ganska jämn förbrukning.B buffyin skrev:Ta GensHar använts 11,6 till 12,6 kWh senaste två dagarna. Att använda batteriet för endast peakshava 1kwh schablon låter som en dyr lösning oavsett batteri. Bättre ta bort de riktiga peakarna och kolla om huset.
Ladda med Sol kommer nu till Tibbers integrerade laddare, om man redan har en sådan. Samt är väll 49kr för Tibber?
Så för mig är det bästa med ett batteri som konstant under 12 timmar levererar 1kw =12kWh för att kapa grundförbrukningen och sedan 2~3 kWh under tupparna mellan 16-19. Är batteriet mindre så tjänar jag inget på det.
Har även räknat på timpris och det är svårt att tjäna på det också eller snarare omöjligt inte minst med tex Tibber eller Svea solars fasta avgifter som tillkommer på ca 69kr. Visst många jämför med dagens högsta pris, men man ska jämföra med månades medelpris istället. Riktigt jobbigt med timpris då man knappt kan laga mat då det ofta är svindyrt under dessa tidpunkter, med månadspris slipper man bry sig om dom extrema topparna. Kollar man topp priserna så kan dom ofta vara run 2kr plus nätavgifterna skatt moms mm precis när kommer hem och ska laga mat då kanske med allt ca 4kr per kW, i stället för kanske 1.5 kr månads pris ,
Efter att ha räknat på alla sätt med och utan timpris och med städtjänster eller inte så är det bästa för mig ett sigenergy batteri på 16kWh med gratis AI som laddar det på natten när det inte fins sol dagen efter och med månadspris på elen samt inga fasta avgifter för tjänster so sköter laddning under vissa tider,
Skatt och överföringsavgift är ju samma på rörigt (månadspris) och timpris. Så skillnad är i ditt exempel 2kr vs 1,5kr = 0,5kr. Om en matlagning går på 2kWh blir det 1 sek per omgång, eller 30 sek per månad.C Crank skrev:
Kan det stämma?