Tydligen dags för något test med mina batterier.

• Bild av en appnotifikation som informerar om test av Homevolt-batteri mellan 23:00-00:00 med slott och ikoner för batteri och måne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dizzy00 och 1 till
  • Laddar…
Upplever ni som jag att Tibber verkar missa dyraste timmen med en timme när det kommer till urladdning?
Just nu är mina bevis endast mitt minne, så jag ska samla på mig lite screenshots...
Vore "lustigt" om dom missat sommartid :P

W wimpyfudge skrev:
Upplever ni som jag att Tibber verkar missa dyraste timmen med en timme när det kommer till urladdning?
Just nu är mina bevis endast mitt minne, så jag ska samla på mig lite screenshots...
Vore "lustigt" om dom missat sommartid :p
De har väl låtit en AI skriva koden...

W wimpyfudge skrev:
Upplever det som att min följer den högsta timmen.

N N3rox skrev:
Tydligen dags för något test med mina batterier.
Spännande! Ifall det är möjligt att logga på webGUI så hade det varit intressant med en screenshot vad de petar in för schema / arbetsläge / etc. :)

W wimpyfudge skrev:
Hmm, nej inget jag märkt hos mig... (1xHV 13,3)

W wimpyfudge skrev:
Du får tänka på att det snabbaste de kan ladda ur ett fullladdat 13 kWh batteri är två timmar. Så mitt brukar ladda ur dyraste timmen och den efterföljande timmen.

Så här blev det idag;
Planen: Graf över batteriaktivitet visar energiproduktion från solceller och förbrukning, med elprisfluktuationer och prognos för ingen aktivitet mellan 17:00-18:00.
Skapa konto

Utfallet: Diagram över batteriaktivitet och elpriser för 16 juni, inklusive solel och konsumtion i hemmet, med elkostnad vid 50,4 öre/kWh.
Skapa konto
Diagram över batteriaktivitet och elpris för solenergi, hemmet och elnätet den 17 juni. Visar förbrukning och produktion i kWh och öre/kWh.
Skapa konto

Och hur mycket jag har kvar... Homevolt uppdatering visar 0 % batteri och urladdning på grund av höga elpriser, smart styrning aktiverad, laddat 9,50 kWh idag.
Skapa konto

Blir nog till att öppna ett case med supporten

Idag laddade inte batteriet fullt, så det är inte en typisk dag, men ganska talande.
Normalt sett så har batteriet hunnit ladda ur minst timmen innan peak så den laddar typ ur högsta timme -2 och -1 så att säga.

W wimpyfudge skrev:
Så här blev det idag;
Planen: [bild]
Utfallet: [bild][bild]

Och hur mycket jag har kvar... [bild]

Blir nog till att öppna ett case med supporten
Kan du dubbelkolla hur förbrukningen ser ut de timmarna? (Har allt gått till hem, kan ses i vanliga pulse). Det kan se ut så här om ct klämma är felkopplade/inställd.

Så här såg schemat ut inför testet

• Schemaläggning av laddning, viloläge och urladdning med tidsintervaller och effekt på 12056 W, visad på en enhetsskärm.
    Skapa konto
  • Schemaläggning för test med statusar: Idle, Charging, Discharging, och tidsintervall, samt Power Graph för effekt på 12056 W.
    Skapa konto
B buffyin skrev:
Kan du dubbelkolla hur förbrukningen ser ut de timmarna? (Har allt gått till hem, kan ses i vanliga pulse). Det kan se ut så här om ct klämma är felkopplade/inställd.
Förbrukningen är aldrig så hög och pulse registrerar att jag snarare säljer el. Det kan nog vara att klämmorna sitter fel då.
Chattade med deras support AI precis och blev kopplad till mänsklig supportagent, väntetid 4 dagar (ja, det är midsommar osv men lite roligt är det) Undra om man behöver ha chat fönstret uppe tills på måndag? 😉
Edit, tog bara några minuter att få tag på en person. Snyggt!

Enligt Tibber var CT klämmorna fel konfigurerade så dom justerade det, får nu se hur det går.
Nice catch @buffyin !

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
N N3rox skrev:
Så här såg schemat ut inför testet
Vilket "zigzag" test!!!

Laddar in på full effekt (6x2 = 12kW) med båda dina HV, pausar, laddar ur, pausar, laddar in.
Allt inom samma timme.

Undrar om de vill testa hur responsiva dubbla HV om de ska hoppa mellan in- och urladdning flera ggr under samma timme. Kan tänka mig att batterierna blir ganska varma av detta! XD

Kruxet är att jag ställt ner importengränsen för att inte sätta för höga effekttoppar

• Appskärm visar elpris 11 öre kl 16-17 samt meddelande om att Homevolt-batteri lånas för ett test kl 23:00-00:00.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.