H he-peter skrev:
Skatt och överföringsavgift är ju samma på rörigt (månadspris) och timpris. Så skillnad är i ditt exempel 2kr vs 1,5kr = 0,5kr. Om en matlagning går på 2kWh blir det 1 sek per omgång, eller 30 sek per månad.

Kan det stämma?
Ja det kan nog stämma men det är effekttopparna som är dyra då jag har mina toppar där, och 2kWh kostar mig ca 300kr per månad i effektavgift. Vi betalar nästan 150kr per kWh i effektavgift och det räknas på två toppar mellan kl 07-19 på vardagar.

Så jag ett 16kw batteri är bättre tycker jag och det är modulärt så man kan bygga på med en extra modul framtiden ifall man behöver mer eller täcka upp för degrading av batteriet.

C Crank skrev:
Sen jag bytte till vattenburen värme med luft vatten värmepump så har jag inte så stora effekttoppar längre då den pausar värme när den gör varmvatten för att hålla effektutaget på jämn nivå, Så jag har strax under 3kWh som medel på mina toppar så jag har inte så mycket att kapa av. Det mesta är mellan ca kl 16 och 19 när alla kommer hem och lagar mat annars är det ganska jämn förbrukning.

Så för mig är det bästa med ett batteri som konstant under 12 timmar levererar 1kw =12kWh för att kapa grundförbrukningen och sedan 2~3 kWh under tupparna mellan 16-19. Är batteriet mindre så tjänar jag inget på det.

Har även räknat på timpris och det är svårt att tjäna på det också eller snarare omöjligt inte minst med tex Tibber eller Svea solars fasta avgifter som tillkommer på ca 69kr. Visst många jämför med dagens högsta pris, men man ska jämföra med månades medelpris istället. Riktigt jobbigt med timpris då man knappt kan laga mat då det ofta är svindyrt under dessa tidpunkter, med månadspris slipper man bry sig om dom extrema topparna. Kollar man topp priserna så kan dom ofta vara run 2kr plus nätavgifterna skatt moms mm precis när kommer hem och ska laga mat då kanske med allt ca 4kr per kW, i stället för kanske 1.5 kr månads pris ,

Efter att ha räknat på alla sätt med och utan timpris och med städtjänster eller inte så är det bästa för mig ett sigenergy batteri på 16kWh med gratis AI som laddar det på natten när det inte fins sol dagen efter och med månadspris på elen samt inga fasta avgifter för tjänster so sköter laddning under vissa tider,
Det låter som du kommer gå med 16kwh.
Men tibbers är fortfarande 49kr o Homevolt är 5% rabatt. Men tror kapa 1kwh lång top för endast 150kr/månad låter inte som optimala användning av ett batteri. Speciellt endast för de kalla månaderna.

Det framgår inte om du har elbil, men vi tjänade ca 10% med den jämfört med månads.
Du tjänar också mer teoretisk om du använder batteriet vid pristopparna (detta är guld värt, att slippa oroasig vid pristopparna) om man kör timpris iaf

Så här ser en normal vårdag ut iaf.
Skärmbild av batteriaktivitet och elpris över en dag, med grafer för solenergi och användning i hemmet. Visar energifördelning och laddningstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över energiförbrukning på 30 kWh, där 12% kommer från elnätet och 88% från solceller. Visar en ökning runt 12:00-14:00.
Skapa konto
Energiproduktion den 26 maj med 41 kWh totalt, 37% till elnätet och 63% till hemmet, visas som stapeldiagram över dagen.
Skapa konto

Ställt frågan i en annan HV tråd tidigare men den verkar ha dött så tar om det i denna tråden.

Någon som har haft HV utomhus nu i vintras och har lite info om hur kapacitet och effekt påverkas av kylan? Förstår det som att HV har uppvärmda batterier för att klara kyla, men det lär ju dra lite det också.

A Anaii skrev:
Ställt frågan i en annan HV tråd tidigare men den verkar ha dött så tar om det i denna tråden.

Någon som har haft HV utomhus nu i vintras och har lite info om hur kapacitet och effekt påverkas av kylan? Förstår det som att HV har uppvärmda batterier för att klara kyla, men det lär ju dra lite det också.
Jag installera min i oktober 2024 utomhus. Det har funkat bra och inget jag har tänkt på.

Men antar att lite siffror efterfrågas, så kollade lite snabbt i januari så hade den laddats 10.7-11.7kwh vid en snabb koll. Runt 12,3 kWh laddas denna veckan som jämförelse på mitt 13,3kwh.

R Robert-san01 skrev:
Verkar som att Homevolt läggs ner. (Tyvärr låst artikel)

[länk]
Låter snarare som att Polarium ska expandera.
Var först rädd att de skulle likvideras / hade kursat när du skrev "läggs ner", men så är tack och lov inte fallet.

Någon med DI som kan sammanfatta själva innehållet? Min DI pren. har löpt ut.

W wimpyfudge skrev:
Finns en artikel på BreakIT också, verkar som Polarium köper loss mjukvaran
[länk]

"Nu har Polarium köpt loss mjukvaran från det gemensamma bolaget och gör därmed slut med Tibber, även om samarbetet fortsätter genom att Tibber säljer Polariums batterier."
Det som är oroväckande är väl att Polarium gör rätt stora förluster. Hur djupa fickor har Mixx?

G gmogmo skrev:
Det som är oroväckande är väl att Polarium gör rätt stora förluster. Hur djupa fickor har Mixx?
Som en av landets mest framgångsrika riskkapitalister, tror jag inte Harald Mix kommer få slut på kapital. :)

Däremot undrar jag hur smartstyrningen kommer fungera framöver för Tibber/Homevolt-kunder.
Artikeln nämner att Tibber kommer fortsätta att sälja HV, så det BORDE innebära att Polarium inte rycker mjukvaran. Annars skulle Tibber inte ha något intresse av att sälja dem.

Men vi får väl höra vad Tibber säger. De borde skicka ut något pressmeddelande, mejl eller dylikt. Nog många som undrar vad som kommer hända.

En lugnande tanke är dock att man alltid kan ta över batteriet via HomeAssistant eller dylikt i värsta fall. men än en gång, det borde inte krävas tycker man.

Tibber behöver väl egentligen ha nått med själva batteriets mjukvara att göra, så länge det finns APIer som Tibber kan använda för att styra batteriet och hämta information ifrån.
Om nu Tibber inte behöver hålla på med batteri firmware så kanske dom kan fokusera mer på styrningen av batteriet för GridRewards mm istället

S
R Robert-san01 skrev:
Verkar som att Homevolt läggs ner. (Tyvärr låst artikel)

[länk]
Var står det att Homevolt läggs ner?

S sinuslinus skrev:
Var står det att Homevolt läggs ner?
Det är vad en av distributörerna som skulle jobba med Tibber och Homevolt svarade på rak fråga om Polarium och Tibber slutar med Homevolt.

S
R Robert-san01 skrev:
Det är vad en av distributörerna som skulle jobba med Tibber och Homevolt svarade på rak fråga om Polarium och Tibber slutar med Homevolt.
Okej, låter rätt dumt att lägga ner en bra produkt när de nu lyckats sälja in den och fått till många leveranser.

Så, nu har dem varit på plats idag och bytt batterblad. Var inte hemma men det gick hyfsat fort. Dock blandade han ihop vilken som var master-slav så han parade ihop pulsen med fel enhet. Som tur var kollade jag så han fick åka tillbaka och fixa det. För det fanns inget felmeddelande i Tibber-appen. Men nu lirar det.

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Okej, låter rätt dumt att lägga ner en bra produkt när de nu lyckats sälja in den och fått till många leveranser.
Känns lite konstigt nu när även Senergia ska börja sälja dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.