74 023 läst ·
636 svar
74k läst
636 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Jadå, är medveten om att Polarium, likt elbilstillverkarna, har kapat bort några procent redan i BMS'en.B buffyin skrev:
I Homevolts fall ca 8%
Så min begränsning klipper bort ytterligare en bit, men det är ju för att NMC-batterier mår bättre desto lägre DoD man kan hålla sig till. Så det blir ju en övervägning.
Som jag skrev i förra inlägget, så låter jag elpriset och vollan styra detta. Under perioder av dålig betalning, så prioriterar jag att förlänga livslängden på batteriet.
Under dyra och volatila tider kommer jag släppa begränsningen, samt hoppa över till optimering för intjäning. Bättre att "bränna av" batteriet när man får bra betalt.
En annan viktig faktor för NMC-batteriernas livslängd är ju arbetstemperatur.
Har gjort en loggfunktion som bygger upp grafer över batteriets arbetstemperatur för varje dag.
Just nu bygger jag bara data / skådar på avstånd... Men ifall man ser att den går över 25' C allt för ofta, så kanske man ska fundera på en automatisk, nätverksstyrd kyllösning som steppar in. Även dra ner effekten på invertern (finns konsollkommandon för detta) temporärt, tills tempen sjunkit tillbaks.
JAAA, JAG VET, overkill detta! XD Men det är ju kul.
Jag har sett olika resonemang på hur slitaget ska värderas.
Ett förslag har varit:
Inköpspris / Antal cykler på garantin / Lagringskapacitet
För någon som köpt det för 67 000 skulle det ge:
67 000 / 6000 / 12,2 = ca 91 öre
Jag tycker dock detta värdet är för högt. Det är ju inte så att batteriet är helt obrukbart efter 6000 cykler (sannolikt inte iaf)
En gissning är nog att batteriet rullar på med 70-80% kapacitet.
Tibber verkar ha satt standardvärdet till 20 öre (iaf hos mig)
Visst, tar vi de 91 örena och räknar med att endast 20-25% kapacitet försvinner, så blir det ju runt 20 öre i slitagekostnad.
Det tycker jag å andra sidan är lite för lågt. Det finns ju även en kalendereffekt som Gmogmo säger. Och en ev. risk att andra delar lägger av.
Jag landar i att jag petar in ett mellanting på 50 öre.
Någon som har en annorlunda take på det hela?
Ett förslag har varit:
Inköpspris / Antal cykler på garantin / Lagringskapacitet
För någon som köpt det för 67 000 skulle det ge:
67 000 / 6000 / 12,2 = ca 91 öre
Jag tycker dock detta värdet är för högt. Det är ju inte så att batteriet är helt obrukbart efter 6000 cykler (sannolikt inte iaf)
En gissning är nog att batteriet rullar på med 70-80% kapacitet.
Tibber verkar ha satt standardvärdet till 20 öre (iaf hos mig)
Visst, tar vi de 91 örena och räknar med att endast 20-25% kapacitet försvinner, så blir det ju runt 20 öre i slitagekostnad.
Det tycker jag å andra sidan är lite för lågt. Det finns ju även en kalendereffekt som Gmogmo säger. Och en ev. risk att andra delar lägger av.
Jag landar i att jag petar in ett mellanting på 50 öre.
Någon som har en annorlunda take på det hela?
Ur ett optimeringsperspektiv skall väl bara den rörliga kostnaden räknas?Dizzy00 skrev:
Annars får du ju den bakvända effekten att du "sparar" på ett batteri med begränsad livslängd.
När du tvärtom vill trycka igenom så många "lönsamma" (= med positivt täckningsbidrag) cykler som möjligt innan batteriet dör av ålder.
Ja, det är ju en balansgång. Om jag inte missförstår ditt inlägg, så borde väl balansgången lyda typ så här:C cpalm skrev:Ur ett optimeringsperspektiv skall väl bara den rörliga kostnaden räknas?
Annars får du ju den bakvända effekten att du "sparar" på ett batteri med begränsad livslängd.
När du tvärtom vill trycka igenom så många "lönsamma" (= med positivt täckningsbidrag) cykler som möjligt innan batteriet dör av ålder.
Sätter man FÖR LÅGT värde på slitaget, så finns risken att batteriet kör dumma extracykler "swing trades" när det är små diffar i spotpriset = aktiviteten i batteriet blir onödigt hög = batteriet tar stryk av överaktivitet.
Sätter man FÖR HÖGT värde på slitaget, så finns risken att batteriet är för passivt. Du sparar cykler, vilket ju är bra. Men å andra sidan tickar tiden på, så du förlorar i andra ändan -- dvs via kalendereffekten.
Eller missförstod jag?
Varför? Vi har 60öringen nu och kan inte se att algoritmen uppdatera när den väll försvinner, inte innan.D djac skrev:
För övrigt - det är i sammanhanget förmodligen också relevant att fundera på vad som definierar batteriets livslängd. Kommer det att "dö" pga antalet cykler eller av ålder?Dizzy00 skrev:
6 000 cykler är ändå > 16 år med 365 cykler per år. Gissar att det i slutänden troligen lönar sig att hoppa på varje tillfälle att tjäna några kronor. Den stora osäkerhetsfaktorn är ändå hur marknaden kommer att se ut i framtiden. Jämför med ett åkeri som köper en ny lastbil. Inte låter man den stå för att spara på slitaget inför eventuella lönsammare körningar i framtiden.
Eller lönar sig och lönar sig - är det överhuvudtaget realistiskt att nå netto lönsamhet?
Kanske snarare minimera förlusten?
Onekligen. Det är ju fram tills 60-öringen försvinner som den största chansen för intjänande finns.C cpalm skrev:För övrigt - det är i sammanhanget förmodligen också relevant att fundera på vad som definierar batteriets livslängd. Kommer det att "dö" pga antalet cykler eller av ålder?
6 000 cykler är ändå > 16 år med 365 cykler per år. Gissar att det i slutänden troligen lönar sig att hoppa på varje tillfälle att tjäna några kronor. Den stora osäkerhetsfaktorn är ändå hur marknaden kommer att se ut i framtiden. Jämför med ett åkeri som köper en ny lastbil. Inte låter man den stå för att spara på slitaget inför eventuella lönsammare körningar i framtiden.
Eller lönar sig och lönar sig - är det överhuvudtaget realistiskt att nå netto lönsamhet?
Kanske snarare minimera förlusten?
Sen tror jag iofs att skatten på el kommer fortsätta att gå upp.
På sikt kommer vinsten från batteriet komma från effektreducering, omfördelning av elkostnad över dygnet inkl solelslagring.
Möjligheten att sälja el kommer nog sakta ätas upp av skatter.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 067 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 067 inlägg
Räknade för skojs skull på mitt förbrukningsmönster senaste 12 mån; om jag laddar 7.7kWh den billigaste timmen varje dygn och sen laddar ut för egenanvändning de dyraste timmarna tills batteriet är tomt. Det gav 50-250kr/mån som förtjänst.
Finns det 10kWh batterier för 15.000kr så kanske man skall överväga ge en halv kvm av garaget till ett...
Finns det 10kWh batterier för 15.000kr så kanske man skall överväga ge en halv kvm av garaget till ett...
Bra poänger!C cpalm skrev:För övrigt - det är i sammanhanget förmodligen också relevant att fundera på vad som definierar batteriets livslängd. Kommer det att "dö" pga antalet cykler eller av ålder?
6 000 cykler är ändå > 16 år med 365 cykler per år. Gissar att det i slutänden troligen lönar sig att hoppa på varje tillfälle att tjäna några kronor. Den stora osäkerhetsfaktorn är ändå hur marknaden kommer att se ut i framtiden.