D
N N3rox skrev:
Har du batterier i också?
Jag har nämligen börjat få varningar för rssi och package loss. Men inget är förändrat. Så börjar fundera på om det är batterierna som börjar bli trötta. Spänningen ser ut att vara 3,08V. Men minns inte vad den var från början.
Jag har samma problem, hade en hygglig signal, runt -65db, men plötsligt för några veckor sedan så försämrades den rejält, tills packet loss och tappad kontakt, verkar ha drabbat flera. Detta är alltså oavsett batteri eller USB, ingenskillnad för mig.

Jag har nu satt på en större antenn, mycket ful, från Kjell och fått något förbättrad signal.

Har ett case med supporten men inget bra svar.

D
N N3rox skrev:
Har du batterier i också?
Jag har nämligen börjat få varningar för rssi och package loss. Men inget är förändrat. Så börjar fundera på om det är batterierna som börjar bli trötta. Spänningen ser ut att vara 3,08V. Men minns inte vad den var från början.
Nej, nu har jag inte batterierna i, minns inte om jag kollade med dessa i.

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har samma problem, hade en hygglig signal, runt -65db, men plötsligt för några veckor sedan så försämrades den rejält, tills packet loss och tappad kontakt, verkar ha drabbat flera. Detta är alltså oavsett batteri eller USB, ingenskillnad för mig.

Jag har nu satt på en större antenn, mycket ful, från Kjell och fått något förbättrad signal.

Har ett case med supporten men inget bra svar.
Ok, tack. Då är jag inte ensam. Min antenn som är ansluten i Homevolt flyttade jag ut från skalet, där den tidigare låg för jag hade mottagning som fungerade. Men när mottagningen blev sämre så flyttade jag ut den. Blev bättre men nu svajar det igen, och då var jag inne på vädret men nu kan jag släppa det helt, om det är fler som har detta problem.

D
N N3rox skrev:
Ok, tack. Då är jag inte ensam. Min antenn som är ansluten i Homevolt flyttade jag ut från skalet, där den tidigare låg för jag hade mottagning som fungerade. Men när mottagningen blev sämre så flyttade jag ut den. Blev bättre men nu svajar det igen, och då var jag inne på vädret men nu kan jag släppa det helt, om det är fler som har detta problem.
Ja, jag fattar faktiskt inte vad som händer, min gissning är att de dragit ner effekten i sändarna men inte kunnat få Tibber att svara på detta?

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Installationen gick bra idag🕺

Hade flyt med en duktig installatör. Monterade extern antenn innan jag ens hann säga till, trafu till båda CT-klämmor och snyggade t.o.m. upp i fasadskåpet/elmätaren då tidigare elinstallatörer (troligtvis vid solpanelsinstallation) hade tagit lite genvägar.

Han borrade även ett hål i fasadskåpets vägg, så att jag kunde dra igenom RJ12-kabeln som användes av gamla Pulse P1/Wifi och sätta den inne i förrådet istället för att sitta i en plåtlåda. Signalstyrkan gick upp märkbart!

• Solenergipanelens batterianläggning installerad på väggen i ett rum med synliga träreglar och lysrörsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad vit enhet med blått ljus, kablar anslutna intill, installation slutförd i ett garage.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Installationen gick bra idag🕺

Hade flyt med en duktig installatör. Monterade extern antenn innan jag ens hann säga till, trafu till båda CT-klämmor och snyggade t.o.m. upp i fasadskåpet/elmätaren då tidigare elinstallatörer (troligtvis vid solpanelsinstallation) hade tagit lite genvägar.

Han borrade även ett hål i fasadskåpets vägg, så att jag kunde dra igenom RJ12-kabeln som användes av gamla Pulse P1/Wifi och sätta den inne i förrådet istället för att sitta i en plåtlåda. Signalstyrkan gick upp märkbart!
Behövdes fibercementskivan när du har gipsvägg? Fick inga gula klistermärken på ”undercentralen”.

N N3rox skrev:
Behövdes fibercementskivan när du har gipsvägg?
Vet inte säkert, jag var mest upptagen med att fråga om han kunde installera HV under SolarEdge invertern (vita boxen uppe t.h. i bild) men HV fick tydligen inte monteras så nära en värmealstrande källa.
Så det fick bli på gipsskivan t.v.

Sen fick jag bara betala symboliska 1 kr för brandskivan (inkl installation) så om den var överflödig eller ej spelar inte så stor roll. :)

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Absolut, kan den ligga på 20kr / dag i flera år framåt, så är jag definitivt också nöjd.
7 000 kr / år bara där.

Ihop med fungerande peakshaving, lagring av solel och lite köp/sälj arbitrage, så blir det bra.
Kanske inte riktigt i nivå med Tibbers säljpitch på 19 200 kr / år, men fullt dugligt.
Hur gör man med intäkterna på skattedeklarnationen? Tar man upp det som inkomst?

H he-peter skrev:
Hur gör man med intäkterna på skattedeklarnationen? Tar man upp det som inkomst?
Intäkterna kommer dig tillgodo via reduktion av din Tibber-faktura. Skulle fakturan rentutav bli negativ, så får du ingen utbetalning utan potten rullar istället över till nästa månad.

M.a.o. får du inga pengar i handen. Jag är inte 100% säker, men jag antar att detta är anledningen till att man slipper deklarera det.

Någon får rätt mig om jag är ute och cyklar!

Fick min andra HV installerad idag (som slave till min första)… i appen ser jag nu HVx2.

En dum fråga: kommer jag få dubbla GR när den är installerad på detta sätt?

Bläddra bak några sidor i tråden så hittar du fler som har 2 x HV.

Men snabba svaret är ja, vill minnas att N3rox får högre GR-ersättning med sina 2 X HV, runt en tusing i månaden.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S stellis81 skrev:
Fick min andra HV installerad idag (som slave till min första)… i appen ser jag nu HVx2.

En dum fråga: kommer jag få dubbla GR när den är installerad på detta sätt?
Värt att notera är att jag från cirka kl21-06 kör batterierna manuellt för att dem ska laddas över fler timmar och därmed undvika effekttopp. Så jag upplever att jag inte får någon GR under natten då.

• Stapeldiagram över intäkter i mars 2024 från elbil (18,08 kr) och husbatteri (549,17 kr) och total intjäning på 567,25 kr inklusive skatt.
    Skapa konto
S
N N3rox skrev:
Värt att notera är att jag från cirka kl21-06 kör batterierna manuellt för att dem ska laddas över fler timmar och därmed undvika effekttopp. Så jag upplever att jag inte får någon GR under natten då.
Det går väl att ställa effekten i i Pulse nuförtiden.
Om du kör manuell styrning så säger det ju sig själv att GR inte funkar.

S sinuslinus skrev:
Det går väl att ställa effekten i i Pulse nuförtiden.
Om du kör manuell styrning så säger det ju sig själv att GR inte funkar.
Om du pratar om effektvaktfunktionen för Pulse, så kan du glömma det. Batteriet kör på ändå. Mina effekttoppar har jag fått av att batteriet laddar fullt mellan pristopparna som varit dem senaste två veckorna. Har ställt effektkontrollen på 6kWh, men har topp uppe på 11 kWh.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
S
N N3rox skrev:
Om du pratar om effektvaktfunktionen för Pulse, så kan du glömma det. Batteriet kör på ändå. Mina effekttoppar har jag fått av att batteriet laddar fullt mellan pristopparna som varit dem senaste två veckorna. Har ställt effektkontrollen på 6kWh, men har topp uppe på 11 kWh.
Okej, dubbelkollade och det verkar bara funka om man har Ellivio som nätägare av någon anledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.