R RoAd skrev:
Ok, Vet inte riktigt vad de menar med det. Alla värden dyker som sagt upp på samma gång kl 13. Men jag har en template för att skapa en sensor med alla perioder som jag sedan använder för att skapa grafen och kostnaden i energi-dashboard.

sensor:
- name: Nord Pool SE4 Prices
unique_id: nordpool_se4_prices
icon: mdi:cash
state: >
{% if today_price is mapping %}
{% set data = namespace(prices=[]) %}
{% for state in today_price['SE4'] %}
{% set data.prices = data.prices + [((state.price/1000 )) | round(3, default=0)] %}
{% endfor %}
{{min(data.prices)}}
{% else %}
unavailable
{% endif %}
attributes:
data: >
{% set data.prices = data.prices + [{'start':state.start, 'end':state.end, 'price': ((state.price/1000 )) | round(3, default=0)}] %}
{% endfor %}
{% if tomorrow_price is mapping %}
{% for state in tomorrow_price['SE4'] %}
{% set data.prices = data.prices + [{'start':state.start, 'end':state.end, 'price': ((state.price/1000 )) | round(3, default=0)}] %}
{% endfor %}
{% endif %}
{{data.prices}}
{% else %}
[]
{% endif %}
Det är precis det som menas. Den officiella integrationen har inte hela dygnets priser, utan det hämtas och uppdateras för varje innevarande period (kvart/timme).
Den via HACS plockade hem alla priser och lade det som attribut i en och samma sensor.
Har man den officiella får man göra precis som du gjort, skapa en egen template-sensor och hämta datat själv.

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
R
tveksamt tveksamt skrev:
Det är precis det som menas. Den officiella integrationen har inte hela dygnets priser, utan det hämtas och uppdateras för varje innevarande period (kvart/timme).
Den via HACS plockade hem alla priser och lade det som attribut i en och samma sensor.
Har man den officiella får man göra precis som du gjort, skapa en egen template-sensor och hämta datat själv.
Ok, det är väl en definitionsfråga. Allt hämtas på en gång, men värdena finns inte tillgängliga som attribut innan de mappats från "rådatat".

Jag uppfattade påståendet som att det inte gick att göra några beräkningar på data några timmar framåt med den interna integrationen. Det går ju som sagt, även om det inte görs på precis samma sätt.

R RoAd skrev:
Ok, det är väl en definitionsfråga. Allt hämtas på en gång, men värdena finns inte tillgängliga som attribut innan de mappats från "rådatat".

Jag uppfattade påståendet som att det inte gick att göra några beräkningar på data några timmar framåt med den interna integrationen. Det går ju som sagt, även om det inte görs på precis samma sätt.
Det var jag som inte visste att allt hämtas på en gång eftersom det inte syns och det står i informationen att data hämtas från Nordpools API en gång i timmen (kvarten). Men om allt hämtas på en gång så kan jag gärna använda din template så att jag kan fortsätta auto-planera laddningen av bilen :)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:

Fast den sensorn du skapar där gör du väl en hämtning från nordpool för att skapa, inte från den sensor som nordpool-integrationen skapar i HA?
Dvs. när du sätter upp nordpool-integrationen får du en sensor, som inte innehåller någon data gällande priser för dygnets alla timmar. Vill du ha det får du skapa ytterligare en sensor som du fyller med dessa priser genom att hämta dem från nordpools api i ett annat anrop.

R
tveksamt tveksamt skrev:
Fast den sensorn du skapar där gör du väl en hämtning från nordpool för att skapa, inte från den sensor som nordpool-integrationen skapar i HA?
Dvs. när du sätter upp nordpool-integrationen får du en sensor, som inte innehåller någon data gällande priser för dygnets alla timmar. Vill du ha det får du skapa ytterligare en sensor som du fyller med dessa priser genom att hämta dem från nordpools api i ett annat anrop.
Jag lyckades klistra in lite galet och missade en del av koden. Ja, den hämtar data via nordpool-integrationen, men den hämtar all data på en gång. Men jag fattar nog vad ni har invändningar mot nu. Den i HACS gör detta automatiskt?

template:
- trigger:
- trigger: time_pattern
minutes: "/15"
- trigger: homeassistant
event: start
action:
- action: nordpool.get_prices_for_date
data:
config_entry: 01K6E29TRZDDN7CDEF1XEJNVNW
date: "{{ now().date() }}"
areas: SE4
currency: SEK
response_variable: today_price
data:
date: "{{ now().date() + timedelta(days=1) }}"
response_variable: tomorrow_price
sensor:
{% set data.prices = data.prices + [((state.price/1000 )) | round(3, default=0)] %}
{% endfor %}
{{min(data.prices)}}
{% else %}
unavailable
{% endif %}
attributes:
{% endfor %}
{% endfor %}
{% endif %}
{{data.prices}}
{% else %}
[]
{% endif %}

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
K
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vet inte om det är till hjälp för någon, men jag som verkar köra HACS-versionen 0.0.17 av Nordpool fick direkt 15-minutersintervall utan att göra något. I dagsläget använder jag inte det för att styra något. Jag skall rensa ut den och se hur den inbyggda fungerar också. Bra tips om städning från @zarkov

[bild]
Edit: rätt tipsare
Det trodde jag också. Allt fungerade direkt. Men jag samlar bara in priset, jag automatiserar inte med det. Så de graferna jag visar såg fina ut, som dina.

Jag upptäckte sedan att "current_price" på nordpool entity bara uppdateras en gång i timmen. Så jag lade så in fixarna från GitHub.

R RoAd skrev:
Jag lyckades klistra in lite galet och missade en del av koden. Ja, den hämtar data via nordpool-integrationen, men den hämtar all data på en gång. Men jag fattar nog vad ni har invändningar mot nu. Den i HACS gör detta automatiskt?

template:
- trigger:
- trigger: time_pattern
minutes: "/15"
- trigger: homeassistant
event: start
action:
data:
date: "{{ now().date() }}"
response_variable: today_price
data:
date: "{{ now().date() + timedelta(days=1) }}"
response_variable: tomorrow_price
sensor:
{% endfor %}
{{min(data.prices)}}
{% else %}
unavailable
{% endif %}
attributes:
{% endfor %}
{% endfor %}
{% endif %}
{{data.prices}}
{% else %}
[]
{% endif %}
Exakt, HACS-versionen installerar man bara så får man allt på en gång, inget behov av extra sensorer osv.
Tycker den där är lite osmidig egentligen, den hämtar ju om data var 15 minut för något som endast uppdateras en gång per dygn.
Vore ju mer rimligt att hämta en gång där vid 13-snåret och sedan låta bli tills nästa dygn. Det blir ju ganska många API-anrop i onödan.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Jag upptäckte sedan att "current_price" på nordpool entity bara uppdateras en gång i timmen. Så jag lade så in fixarna från GitHub.
Jag tar och provar med en enkel template så länge, och hoppas versionen uppdateras snart...

Kod:
{% set n = now() %}
{% set orderedList = state_attr('sensor.nordpool_vat', 'raw_today') %} 
{{ ((orderedList | rejectattr('start', 'gt', n) | rejectattr('end', 'lt', n)) | first).value }}

K knightjocke skrev:
Så var kommer kvartpriserna ifrån då? Det är ju inte en approximation utan verkliga värden som visas.

Edit: Jo, naturligtvis är allt redan hämtat 13.00 varje dag. Det är ju bars fler mätvärden som knôs ihop på samma x-axel

Redigerat:
R
tveksamt tveksamt skrev:
Exakt, HACS-versionen installerar man bara så får man allt på en gång, inget behov av extra sensorer osv.
Tycker den där är lite osmidig egentligen, den hämtar ju om data var 15 minut för något som endast uppdateras en gång per dygn.
Vore ju mer rimligt att hämta en gång där vid 13-snåret och sedan låta bli tills nästa dygn. Det blir ju ganska många API-anrop i onödan.
Ja, det är onödigt att det håller på efter att det lyckats ta ner prislistan. Men jag har inte orkat krångla mer med det. I det stora hela är 96 hämtningar per dag "en piss i Mississippi" i mitt system. Och efter 13 är det nog det hos nordpool också :)

Och det är inte jag som skrivit det heller, jag tog det rakt av från någon annan. Hade jag gjort det själv kanske jag hade valt att göra annorlunda.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, det är onödigt att det håller på efter att det lyckats ta ner prislistan. Men jag har inte orkat krångla mer med det. I det stora hela är 96 hämtningar per dag "en piss i Mississippi" i mitt system. Och efter 13 är det nog det hos nordpool också :)

Och det är inte jag som skrivit det heller, jag tog det rakt av från någon annan. Hade jag gjort det själv kanske jag hade valt att göra annorlunda.
Ja, det kommer nog varken sänka ditt system eller nordpols, mest en konstig implementation från början kan jag tycka, där är HACS-integrationen smartare tycker jag. I alla fall som det verkar på ytan.
Bara en reflektion helt enkelt.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:

Det enda problemet är väl om Nord Pool ligger nere ett par timmar och priset blir unavailable och bilen inte laddar...

HACS integration behöver det ligga nere typ 10 timmar i rad?

Jag provade precis den inbyggda och den verkar ju rätt kass får jag säga. Har med massa konstiga off-peak sensorer etc men inte de faktiska värdena för annat än nuvarande och kommande timme/kvart?

Nej får nog byta tillbaka till HACS versionen istället.

R
S sjoelund skrev:
Det enda problemet är väl om Nord Pool ligger nere ett par timmar och priset blir unavailable och bilen inte laddar...

HACS integration behöver det ligga nere typ 10 timmar i rad?
Du tänker att de värden som redan lästs ner rensas om integrationen inte kan nå nordpools API senare under dagen? Ja så verkar det ju faktiskt fungera om jag läser templaten rätt.

Ja, det finns nog en del att se över där om jag ska använda den för att styra något. För tillfället är det bara informativt syfte.

Boilerplate4U
Jag har kört HACS-versionen från start och den har funkat klockrent. Den gick över till 15-minutersintervaller helt automatiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.