S
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har kört HACS-versionen från start och den har funkat klockrent. Den gick över till 15-minutersintervaller helt automatiskt.
Finns det någon förklaring på detta? Har dom gjort merge/godkänt ny kod i HACS

K
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så var kommer kvartpriserna ifrån då? Det är ju inte en approximation utan verkliga värden som visas.

Edit: Jo, naturligtvis är allt redan hämtat 13.00 varje dag. Det är ju bars fler mätvärden som knôs ihop på samma x-axel
De lagras också i samma entity. Men som raw_today, eller today. Vilket är en lång lista med kommaseparerade värden. Vilket du kan använda i prognoser eller grafer. Men current_price är enklare att automatisera mot. Current price sparas även historiskt, så jag kan titta tillbaka.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har kört HACS-versionen från start och den har funkat klockrent. Den gick över till 15-minutersintervaller helt automatiskt.
Den uppdaterades tidigare då det var på gång. Dock är den fortfarande buggig så dess 'state' ändras bara varje hel timme. Men den har ju alla värden i attribut i alla fall.
Vill man ha det fixat nu kan man byta till denna fork: https://github.com/Teme-V/nordpool

• Gilla
styren
  • Laddar…
Någon som har en idé hur jag kan göra spisfläkten smart?

Gissar att det måste ske med en ESP32. Men osäker på var jag ska koppla in den.
Elslutning med kablar och kretskort nära köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsschema för spisfläkt med modul och kablar, märkt 916 IR 008.2, för 220/230V, 50/60Hz. Anslutning av ESP32 diskuteras i inlägget.
Skapa konto

Diagram över elanslutningar för fläkt, visar kopplingsschema och kontrollpanel med knappar för fläkt- och ljusreglering.
Skapa konto

M Messier1994 skrev:
Någon som har en idé hur jag kan göra spisfläkten smart?

Gissar att det måste ske med en ESP32. Men osäker på var jag ska koppla in den.
[bild]
[bild]
[bild]
Jag skruvade ner displayen, på kretskorten tycker jag man ser ganska bra vilka pinnar som går vart. Exempelvis verkar väl Pin 5 gå till knappen P3 enligt den sista bilden — eller hur? Pin 4 måste vara ground.

Jag får det till:
P4 — Pin 9
P3 — Pin 5
P2 — Pin 10
P1 — Pin 8

Visa bilaga 49055.webp

Visa bilaga 49056.webp

Visa bilaga 49057.webp
Men hur fasiken styr man dessa bäst? Visst är det så att knappen bryter kretsen snabbt när man trycker på den? Ett sätt som rent teoretiskt skulle kanske vara att spjälka upp kabeln med 10 trådar, kapa 9, 5, 10 och 8 och sätta dem i ett relä typ detta?

https://www.smarterhomeshop.eu/spd/...t-relay-switch-with-dr?utm_source=chatgpt.com

Men är det inte ganska vanskligt att ge sig på att försöka spjälka upp kabeln, den är ju väldigt tunn för att ha 10 trådar (syns på bilden där uppe)? Allra helst skulle man ju ha typ en ESP32 med en hona och hane för sådan där 10 polig IDC kabel. Men ESP32 kanske inte ens kan fungera som ett relä? Hur gör man detta bäst? Jag är en sopa på att löda…

Du kan ju börja med en ESP32 och lämpligtvis lägga till ESPhome på den. Den lägger du sedan till i HA och arbetae vidare med YAML-koden. Patcha in sig på knappsatsen och efterlikna knapptryckningsr vore nog enklast. Frågan är bara vad det är för spänningsnivåer. Du kan behöva en transistor mellan ESPns utgpng och knappen. Jag rotade själv i Fjäråskupans styrning, men gav upp när ingenting gick att mäta vettigt. Skulle behövt ett oscilloskop.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
R
M Messier1994 skrev:
Men hur fasiken styr man dessa bäst? Visst är det så att knappen bryter kretsen snabbt när man trycker på den?
Varför tror du att knapparna bryter signalerna? Med den information du gett så skulle jag gissa att de är slutande när man trycker på dem. Det är trots allt det vanligaste. Men det kan du ju lätt mäta dig fram till.

M Messier1994 skrev:
Ett sätt som rent teoretiskt skulle kanske vara att spjälka upp kabeln med 10 trådar, kapa 9, 5, 10 och 8 och sätta dem i ett relä typ detta?
Det snyggaste hade väl varit att skaffa kontakter som passar mellan CN1 och kabeln. Men om du väljer att göra ingrepp i befintlig elektronik så tycker jag det är enklare att löda in sig på kortet jämfört med att klippa kabeln. Även om det kräver lödning så tycker jag att det låter enklare än att klippa flatkabeln och koppla in sig där.

Jag hade inte använt relän till detta om det inte är nödvändigt av någon anledning. Optokopplare (fungerar som relä fast utan rörliga delar) är antagligen den bästa lösningen för det lär handla om mycket små strömmar med låg spänning. Men det måste du förstås mäta upp.

Det finns färdiga kort med optokopplare om man inte vill bygga det själv. https://www.amazon.se/DAOKAI-optokopplare-isoleringsmodul-spänningsomvandlare-drivrutin-fotoelektriskt/dp/B09TK1KTV7

EDIT: Ser att det står blandat 3.3V och 3.6V på beskrivningen av kortet jag länkade till. Jag skulle tro att det fungerar rakt av med utgångarna på ESPn, men 3.6V antyder att det kanske inte gör det.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
R
Det är ju också lämpligt att ha kvar en fungerande knappsats på fläkten.
Ja självklart. Det jag skrev kan väl inte tolkas som att jag tycker de befintliga knapparna ska tas bort? Jag föreslår (precis som du gör om jag tolkar dig rätt) att ESPn kopplas parallellt med dem.

Hade jag gjort detta hade jag nog t.o.m. satt optokopplare åt andra hållet också så ESPn hade märkt när man manuellt styr fläkten.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Det bästa vore väl att försöka läsa displayen och LED för att få feedback på vad fläktens styrning själv tycker att den har för status.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
R
Det bästa vore väl att försöka läsa displayen och LED för att få feedback på vad fläktens styrning själv tycker att den har för status.
Ja, och när jag tänker på det lite till hade jag nog försökt koppla in mig helt mellan "styrkortet" och "elektroniken i lådan". D.v.s. helt skilt dem åt och låtit ESPn agera mellanhand. Då får man ju fullt ut kontroll på allt och kan t.o.m. spärra knapparna om man vill.

Men det kräver ju lite mer utveckling än metoden att bara simulera knapptryck.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Är det inte enklare att byta ut hela styrenheten? Borde väl räcka med några Shelly-enheter? Du förlorar ju dock displayen då.

Hur får man in rsync-kommandot i Home-assistant-containern? Kör på en Rpi under HAOS.

useless useless skrev:
Hur får man in rsync-kommandot i Home-assistant-containern? Kör på en Rpi under HAOS.
Om du menar att köra rsync inifrån containern så måste den installeras först. Och i och med att du är inne i en container blir det klurigare, kanske
exec apk install rsync? execavslutar dessutom cli-session så det måste köras i i en ”wrapper”, typ ett bash-script. Har inte försökt mig på detta själv, då signalen från utvecklaren är att man borde låta bli och istället använda add-ons. Försöker du köra rsync i SSH-add-on:en är den i en annan container så det löser inget det heller.

Om du menar att köra rsync inifrån containern så måste den installeras först. Och i och med att du är inne i en container blir det klurigare, kanske
exec apk install rsync? execavslutar dessutom cli-session så det måste köras i i en ”wrapper”, typ ett bash-script. Har inte försökt mig på detta själv, då signalen från utvecklaren är att man borde låta bli och istället använda add-ons.
Ibland är de enklaste lösningarna de bästa. det var inte svårare än att installera det med apk. Jag hade tyvärr Googlat och det enda som står på internet är att man ska köra nåt addon som verkar vara deprikerat...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.