528 927 läst ·
6 123 svar
529k läst
6,1k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
Och denna då? Utvecklaren skriver att ”alla” sökvägar är inlänkade.
https://github.com/Poeschl-HomeAssistant-Addons/rsync
https://github.com/Poeschl-HomeAssistant-Addons/rsync
Kör du så behöver du köra det kommandot varje gång du startar om din container... Något liknande borde fungera mer stabilt om du använder docker compose (inte testat det själv):useless skrev:
Kod:
homeassistant:
container_name: homeassistant
build:
no_cache: true
pull: true
dockerfile_inline: |
FROM ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable
RUN apk add --no-cache rsync
volumes:
- /data/home-assistant:/config
- /etc/localtime:/etc/localtime:ro
restart: unless-stopped
privileged: true
network_mode: host
depends_on:
- mosquitto
- matter-server
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
"Problemet" är att jag har ett cron-jobb på min NAS som ska hämta backuper från HA. Det hade varit bra att använda rsync istället för scp eftersom den automatiskt kan städa bort filer som försvunnit hos källan, men det kräver ju att rsync finns i HA-containern jag ssh'ar till. Sen vill jag helst inte mecka för mycket med grejerna så det inte följer standard och slutar funka vid en uppdatering.
Men jag kanske håller mig till scp och nån smart rensning på NAS'en istället.
S sjoelund skrev:Kör du så behöver du köra det kommandot varje gång du startar om din container... Något liknande borde fungera mer stabilt om du använder docker compose (inte testat det själv):
Kod:homeassistant: container_name: homeassistant build: no_cache: true pull: true dockerfile_inline: | FROM ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable RUN apk add --no-cache rsync volumes: - /data/home-assistant:/config - /etc/localtime:/etc/localtime:ro restart: unless-stopped privileged: true network_mode: host depends_on: - mosquitto - matter-server
Det är sant... Jag (HAOS) använder inte docker-compose. Men jag hittade en liknande lösning (som jag inte testat):
First create bash script and make executable and put it in a shell command
shell_command:
setup: /config/scripts/setup.sh
# setup. sh
#!/bin/sh
apk update
apk add rsyncThen create an automation that runs your shell command during startup
- id: hass_1
initial_state: 'true'
alias: System Startup Notification
trigger:
platform: homeassistant
event: start
action:
- service: shell_command.setup
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
Då behöver du med andra orduseless skrev:
"Problemet" är att jag har ett cron-jobb på min NAS som ska hämta backuper från HA. Det hade varit bra att använda rsync istället för scp eftersom den automatiskt kan städa bort filer som försvunnit hos källan, men det kräver ju att rsync finns i HA-containern jag ssh'ar till. Sen vill jag helst inte mecka för mycket med grejerna så det inte följer standard och slutar funka vid en uppdatering.
rsyncd installerad. Glöm tillägget jag postade då. Det är bara en klient.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
ssh och nycklar har jag redan uppsatt sen tidigare (kopierar ju backuperna med scp i dag). Anledningen till att jag ville byta till rsync är att det med tiden blir många stora filer på NAS'en (varje backup är på 2 GiB) och det känns enklare och säkrare att låta HA bestämma vilka fler och hur många generationer som ska finnas än att jag gör ett script på NAS'en som försöker räkna ut det.Johan Gunverth skrev:
Jag är väl för gammal och lat för det... Men jag har ju precis köpt en NUC, så jag kanske ska testa att sätta upp en instans där och flytta från Pi'en i framtiden. Den har kört klanderfritt i fyra år, så det är väl dags att den rasar snart...Alfredo skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg