S styren skrev:
Hittar inget PR.
Hittar detta [länk]

Har läst på github (officiella HA integrationen)
Vem är ansvarig för kodningen?
Ansvaret beror på vilken integration du pratar om. Open Home Foundation som driver Home Assistant har en "inbyggd", officiell Nordpool-integration och har lagt ut på Göran Johansson i Anderstorp att sköta den.

Jag vet inte vem som sköter HACS-integrationen och det är kanske där problemet ligger, att det inte är någon som har det uttalade ansvaret för att uppdatera den. En dansk kille, Mathias Pihl, har gjort en PR men den är inte mergad än (finns det ett lämpligt svenskt ord?). Den hittar du här: Implement quarterhourly prices #199

S
zarkov zarkov skrev:
Ansvaret beror på vilken integration du pratar om. Open Home Foundation som driver Home Assistant har en "inbyggd", officiell Nordpool-integration och har lagt ut på Göran Johansson i Anderstorp att sköta den.

Jag vet inte vem som sköter HACS-integrationen och det är kanske där problemet ligger, att det inte är någon som har det uttalade ansvaret för att uppdatera den. En dansk kille, Mathias Pihl, har gjort en PR men den är inte mergad än (finns det ett lämpligt svenskt ord?). Den hittar du här: Implement quarterhourly prices #199
Skall man avinstallera HACS och göra Nordpol- integration i stället? Hjälper det?
Finns det någon som lyckats få kvartspriser i nordpool? Om ja- hur ser koden ut?

edit
eller...
skall man installera gjohansson-ST pynordpool

Redigerat:
R
zarkov zarkov skrev:
HACS Nordpool har inte uppdaterats på ett halvår så 15 minuterspriser är inte implementerat. Det finns en PR på Github för det.

Den inbyggda integrationen är uppdaterad men funkar lite annorlunda som jag förstår det, istället för att hämta alla priser en gång om dagen och lägga som attribut så hämtas aktuellt pris varje kvart istället.
Vet inte om jag missförstår vad du menar, men jag använder den "inbyggda" integrationen för att göra en graf och för att beräkna kostnaden i energi-dashboard. Alla morgondagens priser hämtas på en gång när de släpps kl 13.

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
S styren skrev:
Min Nordpool uppdaterar elpriset varje timme. (fortfarande)
Skrev in koden i Template och fick ut denan sträng:

"This template updates at the start of each minute."

Kan man uppdatera eller ändra något/installera om för att få kvartspris? Vad menar du med inbyggda varianten och 'state'
S styren skrev:
Skall man avinstallera HACS och göra Nordpol- integration i stället? Hjälper det?
Finns det någon som lyckats få kvartspriser i nordpool? Om ja- hur ser koden ut?

edit
eller...
skall man installera gjohansson-ST pynordpool
I HA version 2025.10.1 (senaste) så är 15 minutersvärden fixade.

Om
https://github.com/home-assistant/core/pull/153350

Så det ska bara funka nu (kör inte integrationen själv)

S
P paralun skrev:
I HA version 2025.10.1 (senaste) så är 15 minutersvärden fixade.

Om
[länk]

Så det ska bara funka nu (kör inte integrationen själv)
Låter bra!
Du menar Core 2025.10.1, vilket jag installerade i morse. (jag kör via HACS)
Skall man avinstallera HACS och göra integrationen? Finns det smidigare sätt?

tex installera integrationen rakt över Hacs

S styren skrev:
Låter bra!

Installera den officiella integrationen så ska det funka.

https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/

S styren skrev:
Låter bra!

Du måste både ta bort HACS-integrationen och sedan ta bort repot från HACS. Efter att ha startat om kan du lägga till den inbyggda integrationen och konfa den.

Det går inte att installera den inbyggda utan att först ta bort HACS-integrationen och repot eftersom de olyckligt nog har samma namn.

• Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vet inte om jag missförstår vad du menar, men jag använder den "inbyggda" integrationen för att göra en graf och för att beräkna kostnaden i energi-dashboard. Alla morgondagens priser hämtas på en gång när de släpps kl 13.
Tack, då hade jag missförstått det. Synd bara att den inbyggda inte visar pris för mer än innevarande och nästkommande period? HACS-integrationen (och ENTSO-E) lägger dem som attribut så att man kan använda kommande priser för att planera förbrukning (t.ex. elbilsladdning när det är som billigast).

Vet inte om det är till hjälp för någon, men jag som verkar köra HACS-versionen 0.0.17 av Nordpool fick direkt 15-minutersintervall utan att göra något. I dagsläget använder jag inte det för att styra något. Jag skall rensa ut den och se hur den inbyggda fungerar också. Bra tips om städning från @zarkov

Graf som visar elpriser från Nordpool i öre/kWh med 15-minutersintervall, där priserna toppar vid 14:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: rätt tipsare

Redigerat:
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
R
zarkov zarkov skrev:
Tack, då hade jag missförstått det. Synd bara att den inbyggda inte visar pris för mer än innevarande och nästkommande period? HACS-integrationen (och ENTSO-E) lägger dem som attribut så att man kan använda kommande priser för att planera förbrukning (t.ex. elbilsladdning när det är som billigast).
Nu är jag nog ännu mindre med på vad du menar :)

All data (i 15-minuters perioder) för dagen efter finns vid kl 13, annars skulle jag ju inte kunna rita upp min graf. Så hur skulle det inte vara möjligt att använda samma data för styrning beroende på aktuellt pris?

R
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bra tips om städning från @RoAd
Städning? Blandar du ihop mig med någon annan?

R RoAd skrev:
Nu är jag nog ännu mindre med på vad du menar :)

All data (i 15-minuters perioder) för dagen efter finns vid kl 13, annars skulle jag ju inte kunna rita upp min graf. Så hur skulle det inte vara möjligt att använda samma data för styrning beroende på aktuellt pris?
Skumt, jag får bara upp nuvarande, nästa och föregående pris, jag hittar ingen tabell över samtliga priser.

R RoAd skrev:
Så här står det på Home Assistants sida för Nordpool-integrationen:

"Data is polled from the Nord Pool API on an hourly basis, exactly on the hour, to ensure the price sensors are displaying the correct price."

Sidan är inte uppdaterad sedan 15 minutersavräkningen infördes men det finns en banner som varnar för att allt kanske inte fungerar.

R RoAd skrev:
Städning? Blandar du ihop mig med någon annan?
Japp. Det var @zarkov som tipsade.

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
R
zarkov zarkov skrev:
Så här står det på Home Assistants sida för Nordpool-integrationen:

"Data is polled from the Nord Pool API on an hourly basis, exactly on the hour, to ensure the price sensors are displaying the correct price."

Sidan är inte uppdaterad sedan 15 minutersavräkningen infördes men det finns en banner som varnar för att allt kanske inte fungerar.
Ok, Vet inte riktigt vad de menar med det. Alla värden dyker som sagt upp på samma gång kl 13. Men jag har en template för att skapa en sensor med alla perioder som jag sedan använder för att skapa grafen och kostnaden i energi-dashboard.

sensor:
- name: Nord Pool SE4 Prices
unique_id: nordpool_se4_prices
icon: mdi:cash
state: >
{% if today_price is mapping %}
{% set data = namespace(prices=[]) %}
{% for state in today_price['SE4'] %}
{% set data.prices = data.prices + [((state.price/1000 )) | round(3, default=0)] %}
{% endfor %}
{{min(data.prices)}}
{% else %}
unavailable
{% endif %}
attributes:
data: >
{% if today_price is mapping %}
{% set data = namespace(prices=[]) %}
{% for state in today_price['SE4'] %}
{% set data.prices = data.prices + [{'start':state.start, 'end':state.end, 'price': ((state.price/1000 )) | round(3, default=0)}] %}
{% endfor %}
{% if tomorrow_price is mapping %}
{% for state in tomorrow_price['SE4'] %}
{% set data.prices = data.prices + [{'start':state.start, 'end':state.end, 'price': ((state.price/1000 )) | round(3, default=0)}] %}
{% endfor %}
{% endif %}
{{data.prices}}
{% else %}
[]
{% endif %}

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.