Jag kör med en tejprulle och locket från en sprayflaska som fäste till min 😆.

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Jag kör med en tejprulle och locket från en sprayflaska som fäste till min 😆.
Allt som funkar är godkänt för hempularen!

Är det någon här som har fått effektavgifter införda och gjort/hittat något bra sätt att visa sina toppar och hur man ligger till i aktuell månad? Jag har Ellevios modell och funderar över något bra sätt att åskådliggöra detta men snor gärna nån annans lösning om det finns nån :-)

Jag ska fundera ut något bättre sätt att plocka ut Tekniska verkens prislista på. Behöver ju bara hämta en ny om den är utdaterad och rest-sensorer blir unavailable om den inte svarar någon timme man frågar...
Kod:
rest:
  - resource: https://api.tekniskaverken.net/subscription/public/v0/tariffs
    method: GET
    scan_interval: 3600
    headers:
      Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
    sensor:
      - name: Tekniska Verken 16A Månadsavgift
        unique_id: tekniska_verken_16a_standard_fixed_price
        icon: mdi:currency-usd
        value_template: >
          {{ (value_json.tariffs
             | selectattr('companyOrgNo','eq','556483-4926')
             | selectattr('product','eq','Konsumtionsabonnemang 16-63 A')
             | selectattr('name','eq','Prislista 16A standard')
             | first).fixedPrice.components | map(attribute='price') | map(attribute='priceIncVat') | sum }}
        unit_of_measurement: "SEK"
      - name: Tekniska Verken 16A Överföringsavgift
        unique_id: tekniska_verken_16a_standard_energy_fees
          {{ (value_json.tariffs
             | first).energyPrice.components | selectattr('name','eq','Överföringsavgift (heldag)')
             | map(attribute='price') | map(attribute='priceIncVat') | sum }}
        unit_of_measurement: "SEK/kWh"
      - name: Tekniska Verken 16A Energiskatt
        unique_id: tekniska_verken_16a_standard_energy_taxes
          {{ (value_json.tariffs
             | first).energyPrice.components | selectattr('name','eq','Energiskatt')
        unit_of_measurement: "SEK/kWh"
      - name: Tekniska Verken 16A Effektavgift
        unique_id: tekniska_verken_16a_standard_power_price
          {{ (value_json.tariffs
             | first).powerPrice.components
             | selectattr('validPeriod.fromIncluding','lt',now().timestamp() | timestamp_custom('%Y-%m-%d'))
             | selectattr('validPeriod.toExcluding','ge',now().timestamp() | timestamp_custom('%Y-%m-%d'))
        unit_of_measurement: "SEK/kWp"

Prislista med månadsavgift, överföringsavgift, energiskatt och effektavgift från Tekniska Verken för 16A samt energiförbrukning och högsta effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår kväll dog min HA. Kommer inte åt den vare sig lokalt, via SSH eller duckdns. Provat med ny nätdel.
Idag på jobbet fick den stå och tugga med en backup från nabu casa, med nytt sd-kort. Stod säkert i 3 timmar, inget hände. Provar nu med en backup från Google Drive. 30min...... Bild på en datorskärm som visar en pågående återställning av Home Assistant, med text om att processen körs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
fgo
  • Laddar…
S
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Igår kväll dog min HA. Kommer inte åt den vare sig lokalt, via SSH eller duckdns. Provat med ny nätdel.
Idag på jobbet fick den stå och tugga med en backup från nabu casa, med nytt sd-kort. Stod säkert i 3 timmar, inget hände. Provar nu med en backup från Google Drive. 30min......[bild]
Har råkat ut för detta.
Du måste vänta länge- kanske till nästa dag.
Om detta misslyckas så verkar du ju ha backupp på google drive. Ladda hem denna om du inte gjort det redan.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
S styren skrev:
Har råkat ut för detta.
Du måste vänta länge- kanske till nästa dag.
Om detta misslyckas så verkar du ju ha backupp på google drive. Ladda hem denna om du inte gjort det redan.
Använder min Google backup nu. Kanske var för otålig när jag bara gav den 2-3 timmar tidigare då.
Ska vänta längre denna gång....

E
Idag på jobbet fick den stå och tugga med en backup från nabu casa, med nytt sd-kort. Stod säkert i 3 timmar, inget hände. Provar nu med en backup från Google Drive. 30min......[bild]
SD kort luktar Raspberry PI?

Inget ont om den, bra enhet, men för att slippa problem kör jag en liten Proxmox där jag har allt viktigt i enskilda VMs. Aldrig problem.

Har du en vadsomhelst-dator-som-bara-samlar-damm, släng in Proxmox och kör detta: https://tteck.github.io/Proxmox/ #NeverLookBack

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
SD kort luktar Raspberry PI?

Inget ont om den, bra enhet, men för att slippa problem kör jag en liten Proxmox där jag har allt viktigt i enskilda VMs. Aldrig problem.

Har du en vadsomhelst-dator-som-bara-samlar-damm, släng in Proxmox och kör detta: [länk] #NeverLookBack
Rätt, en Raspberry. Tänkte faktiskt på det idag, men då jag gärna vill få fart på det asap så fortsätter jag med min Pi.
Men absolut, ett projekt för framtiden 👍

Jag kör SSD i mina Raspberry Pi, då slipper man problemen med SD och kan ändå ha en riktigt energisnål dator.

• Gilla
JohanLan och 5 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Har du en vadsomhelst-dator-som-bara-samlar-damm, släng in Proxmox och kör detta: [länk] #NeverLookBack
Tteckster har ju tyvärr lämnat oss, men minnet av allt arbete lever vidare här:
https://community-scripts.github.io/ProxmoxVE/

• Gilla
moonsire
  • Laddar…
Använder min Google backup nu. Kanske var för otålig när jag bara gav den 2-3 timmar tidigare då.
Vad har du för storlek på din backup? Mina är enbart på knappa 25 MB men då har jag en extern databas som inta backas vi HAs funktioner. Tar man med även sin databas kan backupfilerna bli enorma, flera GB, och då lär det kunna ta tid.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad har du för storlek på din backup? Mina är enbart på knappa 25 MB men då har jag en extern databas som inta backas vi HAs funktioner. Tar man med även sin databas kan backupfilerna bli enorma, flera GB, och då lär det kunna ta tid.
Full backup 22,4 MB

Full backup 22,4 MB
Då borde det inte ta någon större tid kan jag tycka. Inser att mitt svar inte hjälper ett dugg dock... 😢😩🙁

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
E
Full backup 22,4 MB
Minns när det tog en halv dag att tanka (det är preskiberat) en MP3 på typ 10 MB. Det var tider det!

Nu; åter till ämnet. :)

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.