531 486 läst ·
6 164 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Det är fel. Du bootar bara firmware + bootloader från SD. Yttepytte lite data. Resten, OS, configuration, databaser m.m. från USBR RoAd skrev:Du får skriva vad du vill, du bootar från SD-kortet
Och med din bild så inser jag att det är långt från någon "pre-boot". Du kör ju hela operativsystemet från SD-kortet.
Nu startar man ju inte om HA så ofta så det spelar väl ingen roll, men din uppstartstid kommer vara betydligt längre än för oss som kör allt direkt från en USB-disk.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
useless skrev:
- USB-boot lite svårare att få till, men är man normalt läskunnig finns det guider att använda.
- Du kan inte välja valfri USB-hårdvara att boota ifrån. Det är inte ens samma kompatibilitet mellan RPiOS och HAOS. Det gäller alltså att hitta rätt hårdvara.
- Du bootar faktiskt 3 gånger på USB för varje omstart med medföljande, vilket kan förklara fler möjligheter till felkällor.
Det är väldigt lite data som läses från SD-kortet i scenariet med separat datadisk. Datadisken är dessutom lätt att klona eftersom den inte innehåller några boot-block och annat OS-specifikt. Du kan välja vilken USB-hårdvara som helst som datadisk.
Alla någorlunda nya rPi4'or bootar från USB om SD-kort saknas. Äldre varianter behövde man i värsta fall byta "bios" i och sätta några parametrar.
Det enda jag har gjort är att ladda ner rätt image till datorn, skriva den till SSD'n koppla in SSD'n i Pi'en och slå på strömmen.
Jag förstår inte vad som skulle varit enklare med ett SD-minne och SSD?
Det enda jag har gjort är att ladda ner rätt image till datorn, skriva den till SSD'n koppla in SSD'n i Pi'en och slå på strömmen.
Jag förstår inte vad som skulle varit enklare med ett SD-minne och SSD?
Ok, men din länk säger något annat. Den påstår att bootloader + OS ligger på SD-kortet.Johan Gunverth skrev:
Oavsett så ser jag inte fördelen med att lägga till ytterligare en HW som kan krångla. Ditt argument om att det är lätt att installera om om det går sönder är bara märkligt. Det är väl bättre om det inte finns något som kan gå sönder?
Detta känns som någon kvarleva sedan det faktiskt var lite svårt att boota från en USB-disk. Idag är väl RPI4 förkonfigurerad för det?
Har du infrastruktur för att köra virtuellt, är det förstås mest kostnadseffektivt och en bra startpunkt. Virtualiseringen ger dessutom en del fördelar som ögonblicksbilder mm som "hallonpajfolket" inte har.P pfb skrev:Jag har en gammal Domoticz Pi som börjar sjunga på sista versen. Har tittat lite på HA och funderar på att testa det. Men ville hw ska man välja och varför? Finns ju några alternativ:
- HA green
- Pi med HA
- x86-64 med HA
- Containerlösning
Var först sugen på att testa container, tex proxmox, men orkar nog inte med det, vill ha något enklare. Nu lutar det åt x86-lösningen med en tunn klient som bas. Vad kör ni andra? Har z-wave och 433 pluggar
Efter hand har jag märkt att HA blir mer och mer en del av huset (styr värme, varmvatten, belysning etc) och mindre en del av min personliga IT-miljö. Då är det logiskt att köra det på en paj el dyl. Nästa ägare får ärva systemet, helt enkelt.
Är du fena på virtualisering, vet du hur du ska göra för att flytta över din virtuella maskin till en paj när den dagen kommer.
/Fumble
Jag kör på odroid, det blev mest så för när jag ville komma igång under pandemin var det svårt ett tag att få tag på rpi. Det finns färdiga installationspaket för odroid så det var busenkelt att komma igång.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Mittåt: Det stämmer ju. Det råa OS:et (Buildroot?) bootas från SD, men Supervisor och Home Assistant Core med allt runt omkring körs r/w från USB. SD är fortfarande r/o.R RoAd skrev:Ok, men din länk säger något annat. Den påstår att bootloader + OS ligger på SD-kortet.
Oavsett så ser jag inte fördelen med att lägga till ytterligare en HW som kan krångla. Ditt argument om att det är lätt att installera om om det går sönder är bara märkligt. Det är väl bättre om det inte finns något som kan gå sönder?
Detta känns som någon kvarleva sedan det faktiskt var lite svårt att boota från en USB-disk. Idag är väl RPI4 förkonfigurerad för det?
Jag håller inte alls med om att det krånglar till. Det är tvärtom till för att förenkla i det fallet något slutar att fungera. Separera felkällorna. Gammalt tänk, ny applicering. Förenkla för den som inte är insatt i tekniken. Lätt att expandera om datadisken skulle bli full.
Det är hyfsat ny funktion i HAOS och den fungerar riktigt bra. Jag ser ingen skillnad i tid att boota systemet, snarare så att SD-korts-boot är några sekunder snabbare. Spelar egentligen ingen roll eftersom Home Assistant skall vara uppe och rulla, inte hålla på att startas om. 😉
Nej, RPi har ingen inbyggd möjlighet att boota från USB, det får man bygga själv. Observera också RPiOS inte är det samma som HAOS.
Edit: …inte är…
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Men då kör du inte HAOS, eller hur? Då har du fixat det för ett annat OS inkl. RPiOS. Frågan gällde ju en enkel lösning för Home Assistant. 😉
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag är mycket förvirrad av senaste timmarnas diskusion.
Jag trodde att det skulle fungera att bara klona HAOS från SD till SSD och boota, men efter diverse googlande blir jag osäker.
Tur att jag snart får hem grejer så att jag helt enkelt kan prova 🙂
Jag trodde att det skulle fungera att bara klona HAOS från SD till SSD och boota, men efter diverse googlande blir jag osäker.
Tur att jag snart får hem grejer så att jag helt enkelt kan prova 🙂
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Nä, så enkelt är det inte. 🤓n_sandstrom skrev:
HAOS har inget stöd för att boota direkt från USB/SSD. Det är andra OS som kan detta efter att man har ändrat i firmware på RPi:n.
Om du vill använda din USB-SSD till HAOS, kopplar du in den till RPi:n startar om/startar upp som tidigare på SD-kortet. Sedan går du in på Inställningar/System/Lagring och väljer ”Flytta Data-disk”. Då separerar HAOS den skrivskyddade startpartitionen och den ”vanliga” datapartionen. Det tar 10-15 minuter och sedan startar allt om.
Du måste fortfarande ha kvar ett SD-kort för att kunna starta HAOS, men detta ”slits” inte mer i och med att den delen som skall spara data och jobba hela tiden nu är flyttad till SSD
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
…och som sagt kan du byta SD-kortet till ett nytt om det skulle behövas. Allt körs från RAM så länge HAOS är igång. Det startas bara om när du uppdaterar ”Home Assistant OS”, inte för t.ex. ”Home Assistant Core” som är dn uppdatering som kommer flera gånger i månaden.
Bara att bränna ner ett nytt HAOS och boota upp igen. Alla data som är ”din Home Assistant” ligger på SSD:n
Bara att bränna ner ett nytt HAOS och boota upp igen. Alla data som är ”din Home Assistant” ligger på SSD:n
Tack för alla svar!
Det blir nog en Pi4 i alla fall, jämförde dess CPU mot några tunna klienter och Pi4 står sig väldigt bra. Den är ju dessutom rätt strömsnål.
Några frågor som uppstått:
Upplägget att boota från minneskort och lagra konfig på extern disk låter tilltalande. Det går alltså att ta backup på USB-disken och på så vis spara konfig, och om USB-disken lägger av är det bara att återställa backupen så har man sin konfig uppe igen?
Hur är det med data-disken, är det ingen risk att man skriver sönder den över tid med loggar?
Är det någon skillnad att använda en USB-sticka som datadisk i stället för en USB-SSD? Tänker att stickan drar mindre ström än SSD:n och om man har små datamängder borde det räcka?
Vilken Z-wave sticka rekomenderas? Funderar på z-wave.me usb, den verkar vara billigast? Har deras Pi-kort just nu, men vill ha något som inte är knutet till Pi
Det blir nog en Pi4 i alla fall, jämförde dess CPU mot några tunna klienter och Pi4 står sig väldigt bra. Den är ju dessutom rätt strömsnål.
Några frågor som uppstått:
Upplägget att boota från minneskort och lagra konfig på extern disk låter tilltalande. Det går alltså att ta backup på USB-disken och på så vis spara konfig, och om USB-disken lägger av är det bara att återställa backupen så har man sin konfig uppe igen?
Hur är det med data-disken, är det ingen risk att man skriver sönder den över tid med loggar?
Är det någon skillnad att använda en USB-sticka som datadisk i stället för en USB-SSD? Tänker att stickan drar mindre ström än SSD:n och om man har små datamängder borde det räcka?
Vilken Z-wave sticka rekomenderas? Funderar på z-wave.me usb, den verkar vara billigast? Har deras Pi-kort just nu, men vill ha något som inte är knutet till Pi
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
Hörni, det behöver bytas api för Telldus. Var gör man det? Håller på att fasa ut Telldus mot Zigbee, så keep it simple är parollen.
Har typ 10 brytare kvar ....
Har typ 10 brytare kvar ....
Jag har provat på jobbet en gång. Efter en vecka var den sönderskriven... HA skriver inte lika mycket data i databasen, men jag vet inte om den skulle hålla ett år då det blir ganska mycket med vissa sensorer...P pfb skrev: