531 701 lĂ€st ·
6 166 svar
532k lÀst
6,2k svar
Home Assistant
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 277 inlĂ€gg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 277 inlÀgg
Fast det Ă€r ju officiellt supportat đ
Jag har för övrigt ocksÄ jobbat i IT-branschen drygt 30 Är. Det sÀger inget om vad man kan eller huruvida en nykomling kan mer eller mindre. Imho.
Jag har för övrigt ocksÄ jobbat i IT-branschen drygt 30 Är. Det sÀger inget om vad man kan eller huruvida en nykomling kan mer eller mindre. Imho.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlĂ€gg
StÄr inget om det hÀr:j.f.s skrev:
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi
âŠoch för att Ă„terknyta till @RoAds kommenterar om ââŠlĂ„tsas att du kan nĂ„got om det hĂ€r.â, sĂ„ var det i försvar till det löjliga pĂ„stĂ„endet. Inte en attack. Det Ă€r bara sandlĂ„defasoner.
HusÀgare
· Bergeforsen
· 1 727 inlĂ€gg
Jag fick ocksÄ enorma störningar pÄ bÄde Wifi och Zigbee nÀr jag bytte till SSD. Min lösning var (till slut, efter en massa googlande) att köra SSDn via USB2 istÀllet för USB3. Folielösningen tÀnkte jag aldrig pÄ!P paralun skrev:Jag följde ditt goda tips i nedan trÄd och köpte mig en billig SSD-disk. Sen drabbades jag dÄ av WiFi störningar men lindade ugnsfolie runt SSD sladden sÄ blev det bra.
[lÀnk]
Jag kör dÄ SSD disken med en RPi3 och följde huvudsakligen guiden jag lÀnkade till i Alfredos trÄd. (inlÀgg 35)
Har under Ärens lopp dÄ skrivit sönder att antal SD-kort och min RPi sitter som "slav" vid elmÀtaren och sköter nu enbart fjv samt elmÀtaren. Funkar utmÀrkt!
HusÀgare
· Bergeforsen
· 1 727 inlĂ€gg
...för övrigt sitter jag just nu och lÀser tillbaka en dygnsgammal HA-backup. Jag "skulle bara" igÄr kvÀll och vips sÄ hade jag en ESP32 som var HELT omöjlig att fÄ tillbaka in i systemet igen. Bajskorv.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlĂ€gg
Det mÀrkte jag ocksÄ senast med installationen pÄ slÀktens lantstÀlle. Fattade först ingenting förrÀn den inkopplade SkyConnect:en rapporterade problem om mottagning. Flytt till USB2 för disken och lite lÀngre förlÀngare pÄ SkyConnect sÄ fungerade det direkt. Prestandan rÀcker ju ÀndÄ.David Wallin skrev:
FrÄgan Àr om ett metallchassie til RPi:n hjÀlper? Har plastdito nu.
HusÀgare
· Bergeforsen
· 1 727 inlĂ€gg
Ja, jag tÀnkte samma. USB3 kÀnns som lÄngt över vad som faktiskt behövs. Jag fick störningar Àven pÄ min router och TrÄdfri-GW sÄ jag har antagit att störningarna kom frÄn sjÀlva usb-kabeln, och dÄ hjÀlper ju inte ett annat chassi till Pien. Men jag vet inte... Jag skulle helst vilja ha ett chassi innehÄllande bÄde Pi och disk, men jag har inte gjort nÄgot Ät det.Johan Gunverth skrev:
Det mÀrkte jag ocksÄ senast med installationen pÄ slÀktens lantstÀlle. Fattade först ingenting förrÀn den inkopplade SkyConnect:en rapporterade problem om mottagning. Flytt till USB2 för disken och lite lÀngre förlÀngare pÄ SkyConnect sÄ fungerade det direkt. Prestandan rÀcker ju ÀndÄ.
FrÄgan Àr om ett metallchassie til RPi:n hjÀlper? Har plastdito nu.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlĂ€gg
...och Bluetooth:en störs ju ocksÄ nÀr jag tÀnker pÄ det. Samma frekvensband.David Wallin skrev:
Ja, jag tÀnkte samma. USB3 kÀnns som lÄngt över vad som faktiskt behövs. Jag fick störningar Àven pÄ min router och TrÄdfri-GW sÄ jag har antagit att störningarna kom frÄn sjÀlva usb-kabeln, och dÄ hjÀlper ju inte ett annat chassi till Pien. Men jag vet inte... Jag skulle helst vilja ha ett chassi innehÄllande bÄde Pi och disk, men jag har inte gjort nÄgot Ät det.
Den aktuella Rpi:n jag satte upp kör via Ethernet och omgivningarna krĂ€vde Ă€ndĂ„ en Bluetooth-proxy (via sladd) sĂ„ jag upptĂ€ckte aldrig om sĂ„ var fallet. đ€
För mig hjÀlpte det inte med bara ett merallchassi. Jag fick fortfarande störningar.Johan Gunverth skrev:
Det mÀrkte jag ocksÄ senast med installationen pÄ slÀktens lantstÀlle. Fattade först ingenting förrÀn den inkopplade SkyConnect:en rapporterade problem om mottagning. Flytt till USB2 för disken och lite lÀngre förlÀngare pÄ SkyConnect sÄ fungerade det direkt. Prestandan rÀcker ju ÀndÄ.
FrÄgan Àr om ett metallchassie til RPi:n hjÀlper? Har plastdito nu.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlĂ€gg
Medlem
· Stockholms LĂ€n
· 706 inlĂ€gg
Medlem
· Stockholms LĂ€n
· 706 inlĂ€gg
Om man nu ska prata vidare pÄ temat "Officiellt supportat"
Det finns 4 sÀtt att installera pÄ, dÀr dom sjÀlva anvÀnder termen "officially supported"
En av dom Àr att installera (det som tidigare hette) HAOS. Punkt.
Ingen kommentar om pÄ vilken hÄrdvara det gÀller, vilken typ av lagring, om man ska boota frÄn SSD eller en gammal LP-skiva eller whatever.
Och sen dÄ?
Min zigbee-sticka Àr inte officiellt supportad.
Min 433Mhz-dongle Àr inte officiellt supportad.
Min M2-adapter Àr inte officiellt supportad.
Mitt nÀtagg Àr inte officiellt supportat.
Min egenskrivna python-kod Àr definitivt inte officiellt supportat.
Det enda man egentligen kan rÀkna som officiellt Àr vÀl deras egna förinstallerade prylar som dom sjÀlva sÀljer. Vilka bli fler och fler.
Men det hela Àr fortfarande en community-driven sandlÄda, och man skjuter sig bara i foten om man lÄtsas som nÄgot annat.
Det finns 4 sÀtt att installera pÄ, dÀr dom sjÀlva anvÀnder termen "officially supported"
En av dom Àr att installera (det som tidigare hette) HAOS. Punkt.
Ingen kommentar om pÄ vilken hÄrdvara det gÀller, vilken typ av lagring, om man ska boota frÄn SSD eller en gammal LP-skiva eller whatever.
Och sen dÄ?
Min zigbee-sticka Àr inte officiellt supportad.
Min 433Mhz-dongle Àr inte officiellt supportad.
Min M2-adapter Àr inte officiellt supportad.
Mitt nÀtagg Àr inte officiellt supportat.
Min egenskrivna python-kod Àr definitivt inte officiellt supportat.
Det enda man egentligen kan rÀkna som officiellt Àr vÀl deras egna förinstallerade prylar som dom sjÀlva sÀljer. Vilka bli fler och fler.
Men det hela Àr fortfarande en community-driven sandlÄda, och man skjuter sig bara i foten om man lÄtsas som nÄgot annat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlĂ€gg
HAOS = Home Assistant OS, d.v.s. det nuvarande namnet pÄ Nabu Casas egen distribution.
Varför skriver man dÄ i den officiella FAQ:en:
Varför skriver man dÄ i den officiella FAQ:en:
Det Àr ju uppenbart att man vill slippa supportproblem med experimenterande anvÀndare och föreslÄr en annan lösning som man dessutom redovisar under installationsalternativen. DÀr finns inget om att boota direkt frÄn SSD pÄ en RPi. Om den Àr bÀttre eller sÀmre Àn nÄgon annan blir ju bara en Äsikt.IS USB BOOT FOR THE RASPBERRY PI 4 SUPPORTED?
Home Assistant offers a data disk feature that offloads all data to an attached USB hard drive. The SD card is still in use but is only used to serve the Home Assistant OS. Learn more about the data disk feature.
Booting from USB
Due to the complexity of USB and the USB mass storage device class, booting from a USB device is delicate. When booting from a USB drive this process has to be done multiple times (firmware/boot loader and the operating system), and there is a high chance that it doesnât complete during one of these stages.
That said, booting Home Assistant OS completely from a USB drive (SSD or any other USB mass storage device) works with some USB devices. USB Devices that are known to work with Raspberry Pi OS (check the Raspberry Pi Forum) are more likely to work with Home Assistant OS. However, because Home Assistant OS also has U-Boot in the boot chain, there are devices which are known to work with Raspberry Pi OS but do not work with Home Assistant OS. Finding the right combination of hardware can require experimentation.â
[lÀnk]
