531 486 läst ·
6 164 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag har en rätt biffig server i källaren med virtualisering, kubernetes och allt vad man kan vilja ha.
Men kör ändå just HA på en Pi4.
Dom två stora anledningarna är att
1 den är inte i källaren, utan ligger och skräpar på ett skåp i köket, så att zigbee och 433Mhz är mer centrerat i huset.
2 det är skönt att ha den som en separerat enhet. Om servern måste ner för underhåll så fungerar fortfarande belysning osv.
Har desutom ingen vettig UPS på servern, och det är nice att kunna köra HA från en powerbank ett tag
1 den är inte i källaren, utan ligger och skräpar på ett skåp i köket, så att zigbee och 433Mhz är mer centrerat i huset.
2 det är skönt att ha den som en separerat enhet. Om servern måste ner för underhåll så fungerar fortfarande belysning osv.
Har desutom ingen vettig UPS på servern, och det är nice att kunna köra HA från en powerbank ett tag
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Precis samma upplägg och tanke här…och i ett skåp i köket.n_sandstrom skrev:
…
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Det gör man ju egentligen, men det är en ”pre-boot” på SD-kortet som körs helt i minnet. Helt automatiskt med nyare HAOS.
https://www.home-assistant.io/common-tasks/os/#using-external-data-disk
https://www.home-assistant.io/common-tasks/os/#using-external-data-disk
Om ditt system kräver att det sitter ett SD-kort i hållaren för att starta så vill jag nog påstå att du bootar från detJohan Gunverth skrev:
Och jag ser som sagt ingen fördel med det när systemet har möjlighet att starta direkt från USB-disken.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Fast jag skrev ju ”pre-boot” från SD-kortet. 😉R RoAd skrev:
Fördelen är att det blir en enkel lösning som stöds av Nabu Casa. Inget trixande. @pfb ville ha en enkel lösning. Naturligtvis fungerar direkt-boot också, men det ger inga fördelar prestandamässigt. Samma tanke som när du har en pre-boot till andra system, t.ex. Truenas. Det påverkar inte prestanda i systemet heller och inget skrivs tillbaka till boot-USB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Nej, du behöver ett SD-kort för ”pre-boot”. Du konfigurerar upp HAOS på SD-kortet och flyttar sedan systemet till USB/SSD under /Inställningar/System/Lagring. USB-disken måste vara större än SD-kort så ett 16GB räcker till det senare.n_sandstrom skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Fördelen med separerat OS (preboot + data disk) är att en kraschad preboot kan ersättas med en färskt ”vanilla-HAOS” SD-kort som återställer sig automatiskt vid första omstarten.n_sandstrom skrev:
Jag har en HA Yellow, och det är väl ungefär en så enkel lösning man kan få. Den har en intern slot för NVME-disk, så man får en liten låda utan usbkablar och annat som kan ställa till det.P pfb skrev:
Skillnaden mot HA Green är att du får Zigbee (som du inte behöver) och NVME-sloten (som åtminstone jag ser som ett stort plus).
Antingen får man den levererad med en compute module, och då är det samma upplägg som HA Green, eller så kan man skaffa compute module själv (om man t.ex. vill ha en med mer internminne), men då behöver man lösa flashningen själv.
Du får skriva vad du vill, du bootar från SD-kortetJohan Gunverth skrev:
Och med din bild så inser jag att det är långt från någon "pre-boot". Du kör ju hela operativsystemet från SD-kortet.
Nu startar man ju inte om HA så ofta så det spelar väl ingen roll, men din uppstartstid kommer vara betydligt längre än för oss som kör allt direkt från en USB-disk.
Nja, du har egentligen lagt till ytterligare en felkälla. Om du inte hade haft ett SD-kort alls så hade det inte kunnat kraschaJohan Gunverth skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Dom kanske glömt ett kommatecken?useless skrev:
"No downsides, like with USB-Boot"
Det finns ju en bunt downsides, men tycker inte att man borde slippa någon i denna setup.
Truenas har väl ingen "pre-boot"?Johan Gunverth skrev:
Den bootar från en viss enhet, laddar över OS i Ram, och kör därifrån.