531 497 läst ·
6 164 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
P pfb skrev:Tack för alla svar!
Upplägget att boota från minneskort och lagra konfig på extern disk låter tilltalande. Det går alltså att ta backup på USB-disken och på så vis spara konfig, och om USB-disken lägger av är det bara att återställa backupen så har man sin konfig uppe igen?
Hur är det med data-disken, är det ingen risk att man skriver sönder den över tid med loggar?
Är det någon skillnad att använda en USB-sticka som datadisk i stället för en USB-SSD? Tänker att stickan drar mindre ström än SSD:n och om man har små datamängder borde det räcka?
Vilken Z-wave sticka rekomenderas? Funderar på z-wave.me usb, den verkar vara billigast? Har deras Pi-kort just nu, men vill ha något som inte är knutet till Pi
- Datadisken är en helt vanlig EXT4-partition, men du har ju också möjlighet att lägga till diverse tjänster i HA som kopierar alla viktiga data bort från RPi:n.
- Det går också att ansluta en nätverksdelning via SMB eller NFS som backup i standardgränssnittet. Jag kör min till en Synology-NAS.
- Om datadisken är en vanlig HDD eller SSD finns ingen större risk att du sliter ut den.
- USB-sticka som är ett flashminne är inte att rekommendera. Dessa kan sluta fungerar redan efter 10-20 skrivningar på samma ställe. Riktigt USB-HDD eller helst USB-SSD skall det vara. Den senare är bättre för den är kvick, tyst och strömsnål.
Vilket annat os kör jag då? Hur kollar man det?Johan Gunverth skrev:
Nä, så enkelt är det inte. 🤓
HAOS har inget stöd för att boota direkt från USB/SSD. Det är andra OS som kan detta efter att man har ändrat i firmware på RPi:n.
Om du vill använda din USB-SSD till HAOS, kopplar du in den till RPi:n startar om/startar upp som tidigare på SD-kortet. Sedan går du in på Inställningar/System/Lagring och väljer ”Flytta Data-disk”. Då separerar HAOS den skrivskyddade startpartitionen och den ”vanliga” datapartionen. Det tar 10-15 minuter och sedan startar allt om.
Du måste fortfarande ha kvar ett SD-kort för att kunna starta HAOS, men detta ”slits” inte mer i och med att den delen som skall spara data och jobba hela tiden nu är flyttad till SSD
Jag har bara laddat ner Home Assistants officiella image för Raspberry Pi, skrivit den till SSD'n och bootat upp Pi'en.
Den kör jag också på min HA blue (Odroid). Har inte varit några problem, men den är heller inte särskilt modern. Det ska ju vara 700-serie nuförtiden.P pfb skrev:
/Fumble
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Det var ju jäkla intressant att det fungerade. Kan du peka på var den imagen finns?useless skrev:
Edit: hittade. Det var ju en beskrivning på hur man förhoppningsvis kan få det att fungera. Du har lyckats, grattis! Välkommen till den fullständigt opålitliga världen att boota USB Mass Storage. Om inte Nabu Casa har det som ett alternativ är det upplagt för problem i framtiden.
Redigerat:
Jodå, det går fint att köra HAOS direkt från
Nja, det är väl inte sant. Jag till alldeles nyligen kört på en Pi4 med USB-SSD utan SD-kort. Var tvungen att dra igång den nu bara för att se så jag inte svamlar:Johan Gunverth skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Det är klart att man trixa till det mesta, men det är inte officiellt stött av Nabu Casa. Det kan alltså sluta fungera i framtiden, men troligtvis inte. Viktigt att förstå för den som inte vill experimentera.
Två diskar med korsvist beroende av den andra är ju betydligt pålitligare då något går sönder.
Två diskar med korsvist beroende av den andra är ju betydligt pålitligare då något går sönder.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 277 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 277 inlägg
Jag kör också direkt från SSD och det har fungerat klanderfritt i över ett år.
Bootar från en Samsung 870 Evo SSD.
Vad jag kan se så har det varit officiellt supportat sedan 2021:
https://community.home-assistant.io/t/installing-home-assistant-on-a-rpi-4b-with-ssd-boot/230948
UPDATE 2021-01-08 by @Jpsy ]:
SSD boot and Pi4 with up to 8GB are now officially supported.
Bootar från en Samsung 870 Evo SSD.
Vad jag kan se så har det varit officiellt supportat sedan 2021:
https://community.home-assistant.io/t/installing-home-assistant-on-a-rpi-4b-with-ssd-boot/230948
UPDATE 2021-01-08 by @Jpsy ]:
SSD boot and Pi4 with up to 8GB are now officially supported.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
OK. Det finns dock inte som installationsalternativ här:
https://www.home-assistant.io/installation/
https://www.home-assistant.io/installation/
Jag skrev inte "krånglar till det". Jag skrev att jag inte förstår fördelen med att lägga till ytterligare en sak som "kan krångla".Johan Gunverth skrev:
Att motivera det med att det då är lätt att byta ut det som gick sönder (krånglar) är, om jag ska vara snäll, konstigt. Jag påstår fortfarande att det är bättre om det som gick sönder inte hade funnits där från början.
Vadå "ingen skillnad i tid"? Du har ju aldrig kört systemet enbart på en USB-disk så vad jämför du med?Johan Gunverth skrev:
Jo, sedan några år tillbaka är raspberry 4 t.o.m. programmerad som default att boota från USB om det inte går från ett SD-kort. Innan dess var man tvungen att ändra en inställning manuellt. Sluta låtsas som du kan något om det här nu.Johan Gunverth skrev:
Redigerat:
Jag följde ditt goda tips i nedan tråd och köpte mig en billig SSD-disk. Sen drabbades jag då av WiFi störningar men lindade ugnsfolie runt SSD sladden så blev det bra.Alfredo skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-uppgradera-raspberry-pi-4-fran-sd-kort-till-ssd.498023/
Jag kör då SSD disken med en RPi3 och följde huvudsakligen guiden jag länkade till i Alfredos tråd. (inlägg 35)
Har under årens lopp då skrivit sönder att antal SD-kort och min RPi sitter som "slav" vid elmätaren och sköter nu enbart fjv samt elmätaren. Funkar utmärkt!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
😂😮R RoAd skrev:
Jag kanske inte har fördjupat mig i just HA , men datorbaserad teknik och utbildning och instruktion för densamma har jag haft framför näsan i över 30år. Inga nyheter här.
Ni missar lite det där med att hjälpa till. Efter att ha läst den ”officiella” tråden om hur det går att fixa till SSD aom boot-media in ser man gansla snabbt att det inte alls är någon officiellt. Det är bara guide med temporär konsensus för att hitta fram i djungeln. Nästan 1000 i inlägg där hälften är problem. Börja från slutet och inse att många har tröttnat på all hårdvaruvariabler som behöver stämma.
Så, tänk på att även nybörjare läser här och du börjar man inte med att rekommendera annat än de metoder som utvecklaren redovisar. Inte för en så viktig del i systemet. För att återgå till önskemålet från @pfb
Fast när någon om och om igen påstår felaktigheter så tycker jag inte att det är hjälp längre. Och jag försökte på ett lite finare sätt påtala det tidigare, men det hjälpte inte.Alfredo skrev:
Ok, och kanske inte heller hur en Raspberry bootar verkar det som? Då kanske man kan låta bli att uttala sig som om man vet vad man pratar om? Speciellt när andra försiktigt försöker påstå att du har fel.Johan Gunverth skrev:
Ska vi dra in yrkeserfarenhet i debatten så kontrar jag med att jag faktiskt utvecklat produkter baserade på just raspberry och i samband med det arbetat med just hur den bootar.
Men så skriv det då, att det inte är "officiellt" stöd, istället för exempelvis det helt felaktiga "RPi har ingen inbyggd möjlighet att boota från USB". Då hade vi inte haft den här diskussionen.Johan Gunverth skrev: