530 985 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Det kan definitivt vara "ujuj, potentiellt skumt" som ställer till det.tveksamt skrev:
Både dator och telefon är utifrån.
Datorn är kopplad via ett företagsnät så det skulle det kunna vara. Lite olyckligt om det beror på den saken, jag sitter ofta på den platsen och pillar med ha.
Och lite opraktiskt om det skulle vara vanligt förekommande, att olika nätverk man kan tänkas koppla upp både dator och telefon på blockerar den anslutningen.
Med den här lösningen, är det något specifikt som gör att nätverksadministratörer gärna vill stoppa den anslutningen? Typ "den går via en cloudflare-tunnel, då är det ofta skumma grejer"?
Kan du dela nät med telefonen och koppla upp via det? Då vet vi om det är datorn eller nätet. Traceroute?
Oftast gör man så för att förhindra trafik som inte går att logga eller spåra, för att förhindra att obehörig data kommer in eller ut från företagets nät. Jag upplever under mina år i IT-branschen, att IT-företag har tuffare regler och mycket beror på företagets policy. Ju med säkerhetsmedvetna de är, ju tuffare policy. Så inte helt ovanligt alls.tveksamt skrev:
Datorn är kopplad via ett företagsnät så det skulle det kunna vara. Lite olyckligt om det beror på den saken, jag sitter ofta på den platsen och pillar med ha.
Och lite opraktiskt om det skulle vara vanligt förekommande, att olika nätverk man kan tänkas koppla upp både dator och telefon på blockerar den anslutningen.
Med den här lösningen, är det något specifikt som gör att nätverksadministratörer gärna vill stoppa den anslutningen? Typ "den går via en cloudflare-tunnel, då är det ofta skumma grejer"?
Inte med samma dator. En annan dator ger motsvarande problem på företagets wifi, men inte på ett publikt wifi, så låter ju rimligt att det är företaget som blockerar då.kashieda skrev:
Vad menar du med "traceroute?"
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kollegan fick vår IT att öppna upp vårt nät mot hans duckdns? Kanske värt ett försök 
Annars är mycket blockat hos oss, vi använder Cisco Umbrella tror jag, brukar stå så när man försöker öppna länkar via disq.us.
Annars är mycket blockat hos oss, vi använder Cisco Umbrella tror jag, brukar stå så när man försöker öppna länkar via disq.us.
Ute på djupt vatten, men hur skall företagssidan ens kunna veta att det är en CF-tunnel, eftersom den är inte mellan företagets router resp CF, utan mellan CF och din HA-installation.tveksamt skrev:
Förstår jag google rätt så kan man köra detta via kommandotolken.kashieda skrev:
Om jag gjort det rätt så får jag det här resultatet. Säger mig ungefär ingenting dock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den rödlistade i listan tillhör verksamheten, de övriga verkar vara datacenter, så precis var den stannar säger mig inte så mycket.
Men det kanske inte är så nödvändigt heller, det verkar inte fungera från det här nätverket, det är väl den viktiga biten.
Det stökar till det lite, jag skulle gärna komma åt den även från den datorn, och man blir ju nyfiken på vad det är som stoppar, men det har jag nog svårt att utreda på egen hand så det är väl bara att glömma.
Kan ju använda den vägen som standard, behöver ju inte vara svårare än att bara använda det sätt jag använt hittills från den specifika datorn bara.
Kan ju använda den vägen som standard, behöver ju inte vara svårare än att bara använda det sätt jag använt hittills från den specifika datorn bara.
Fortsättning följer, nu fungerar det även på den dator (med samma nätverk) som det tidigare inte fungerade för...tveksamt skrev:
Det stökar till det lite, jag skulle gärna komma åt den även från den datorn, och man blir ju nyfiken på vad det är som stoppar, men det har jag nog svårt att utreda på egen hand så det är väl bara att glömma.