tveksamt tveksamt skrev:
Du har ju givetvis rätt, det är små pengar i sammanhanget.
Om jag nu går den här vägen, vad behöver jag veta för att kunna sätta upp detta med cloudflare?

Låt oss anta att jag registrerar domänen "tveksamt.se". Min egen okunskap blir ju rätt övertydlig här, men det här är inte riktigt mitt området..
Om jag skulle vilja ha subdomänen (heter det va) ha.tveksamt.se till att fungera med cloudflare-lösningen för att agera adress till min ha-instans, vad behöver jag göra för inställningar hos loopia?
Var läser/tittar jag för att lära mig mer om det här?

Du verkar ju ha koll på läget @Johan Gunverth så jag citerar dig eftersom du ändå kom med tipset, men det är förstås fritt fram för vem som helst att svara..
Och om jag samtidigt vill ha ”Plex.tveksamt.se” att peka på min Plex-server, behöver jag något annat då, eller kan jag lösa det genom loopia och dess inställningar också?

tveksamt tveksamt skrev:
Och om jag samtidigt vill ha ”Plex.tveksamt.se” att peka på min Plex-server, behöver jag något annat då, eller kan jag lösa det genom loopia och dess inställningar också?
Inga problem. Oftast gör du dem bara CNAME till apex-domänen då du bara har ett publikt IP och så har du en dyndns-klient som uppdaterar med ditt IP när det ändras (min registrar stöds i min EdgeRouter Lite). Och sedan konfigurerar du webbservern att vara reverse proxy för att prata med rätt maskin i ditt lokala nätverk.

Plex är väl dock lite annorlunda då du ändå går in via app.plex.tv eller någonting sånt? Man behöver inte ha domän för att få den att fungera vad jag vill minnas

S sjoelund skrev:
Inga problem. Oftast gör du dem bara CNAME till apex-domänen då du bara har ett publikt IP och så har du en dyndns-klient som uppdaterar med ditt IP när det ändras (min registrar stöds i min EdgeRouter Lite). Och sedan konfigurerar du webbservern att vara reverse proxy för att prata med rätt maskin i ditt lokala nätverk.

Plex är väl dock lite annorlunda då du ändå går in via app.plex.tv eller någonting sånt? Man behöver inte ha domän för att få den att fungera vad jag vill minnas
Förlåt, men ”apex-domänen”?
Och reverse proxy, behövs det om man kör på cloudflare-lösningen som pratas om tidigare i tråden, eller är det bara om man ska peka på flera olika lokala saker från samma domän?

tveksamt tveksamt skrev:
Och reverse proxy, behövs det om man kör på cloudflare-lösningen som pratas om tidigare i tråden, eller är det bara om man ska peka på flera olika lokala saker från samma domän?
Apex-domänen är alltså typ tveksamt.se (den är lite speciell i DNS; man kan t.ex. inte använda CNAME för att peka den mot någon annan domän utan man måste ge den IPv4/IPv6-addresser via A/AAAA-records). Så man har oftast sitt IP där och pekar de andra domänerna på den.

Men vill du köra cloudflare pekar du istället ut deras IP. Cloudflare är väl i princip en reverse proxy (andra ansluter till den och den hämtar data från dig)

Förstår inte hur ni kan ha problem med duckdns och liknande. Jag la in det i HA för kanske 5 år sedan och sedan Wireguard något år senare för att få lite säkrare remote och har aldrig haft problem med någon av de. Problemet är snarare att det fungerar för bra, varje gång man ska ansluta någon ny enhet måste man ju googla för att komma ihåg hur man gör då man aldrig pillar på det annars. Det bara fungerar ju...

tveksamt tveksamt skrev:
Reverse proxy är väl ett säkerhetslager ovanpå "öppna en port i router"-lösningen?
Clodflare-lösningen är mer en tunnel direkt mellan cloudflare och ha-servern (som en VPN) så där ser jag inte vad/hur reverse proxy skulle funka.

J Jensa86 skrev:
Förstår inte hur ni kan ha problem med duckdns och liknande. Jag la in det i HA för kanske 5 år sedan och sedan Wireguard något år senare för att få lite säkrare remote och har aldrig haft problem med någon av de. Problemet är snarare att det fungerar för bra, varje gång man ska ansluta någon ny enhet måste man ju googla för att komma ihåg hur man gör då man aldrig pillar på det annars. Det bara fungerar ju...
För att duckdns i sig går ner då och då vilket gör att man inte kommer åt HA vare sig hemma eller remote.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Jag har aldrig varit med om det på de 5 år jag använt det. Får ni nya IP adresser så ofta att det blir ett problem?

tveksamt tveksamt skrev:
Du har ju givetvis rätt, det är små pengar i sammanhanget.
Om jag nu går den här vägen, vad behöver jag veta för att kunna sätta upp detta med cloudflare?

Låt oss anta att jag registrerar domänen "tveksamt.se". Min egen okunskap blir ju rätt övertydlig här, men det här är inte riktigt mitt området..
Om jag skulle vilja ha subdomänen (heter det va) ha.tveksamt.se till att fungera med cloudflare-lösningen för att agera adress till min ha-instans, vad behöver jag göra för inställningar hos loopia?
Var läser/tittar jag för att lära mig mer om det här?

Du verkar ju ha koll på läget @Johan Gunverth så jag citerar dig eftersom du ändå kom med tipset, men det är förstås fritt fram för vem som helst att svara..
Köp domänen och lek lite, se det i värsta fall som läropengar.

Ingen läsning i världen kommer ge lika bra insikt som lite hands-on labbande.

Och då vill jag inte säga att det är fel att fråga om assistans här.
Men om du vill prova den vägen så är det bara att skaffa domänen först och lära sig sen 🙂

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Köp domänen och lek lite, se det i värsta fall som läropengar.

Ingen läsning i världen kommer ge lika bra insikt som lite hands-on labbande.

Och då vill jag inte säga att det är fel att fråga om assistans här.
Men om du vill prova den vägen så är det bara att skaffa domänen först och lära sig sen 🙂
Redan börjat, små pengar i sammanhanget som sagt.. :)
Något verkar jag lyckats med i alla fall.
Får mail vidarebefordrade från min nya mail från domänen och lyckas även komma åt en HA-instans genom den, tror jag. Ska ta bort den fjärr-väg jag använt tidigare för att vara säker att jag inte har något som bara fungerar för att det är någon gammal inställning kvar..

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag har aldrig varit med om det på de 5 år jag använt det. Får ni nya IP adresser så ofta att det blir ett problem
Det är duckdns som då och då går ner. Då finns det ingen som kan tala om för anroparen vilken IP som gäller, alltså inget som har att göra med den egna adressen eller dess uppdatering.
Ett välkänt problem om man söker på HA-forumet.
Om du inte har drabbats så är det bara att gratulera.

Till slut ramlade saker igenom. Eller jag kan i alla fall komma åt HA via denna cloudflare-tunnel med en domän från loopia. Mer fundersam om jag gjort allt rätt..
Ansluter via telefonens webläsare och det går fint. Försöker jag ansluta via den dator jag sitter vid får jag istället
Webbläsarfönster visar felmeddelande om tidsöverskridning för anslutning, med råd för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

om jag bara matar in ha.***.se, och
Webbläsarfönster visar felmeddelande om ouppnåelig webbplats med SSL-varning på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

om jag skriver ut https://ha.***.se.
Går det utifrån bara detta att förstå vad det är som felar? Det fungerar alltså via mobilen via mobilnätet, men inte via datorn som går på ett trådbundet nätverk.

• Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Är den datorn på samma nät som den du försöker nå, eller är både dator och telefon "utifrån"?

Företagspolicy som spärrar?

tveksamt tveksamt skrev:
Till slut ramlade saker igenom. Eller jag kan i alla fall komma åt HA via denna cloudflare-tunnel med en domän från loopia. Mer fundersam om jag gjort allt rätt..
Ansluter via telefonens webläsare och det går fint. Försöker jag ansluta via den dator jag sitter vid får jag istället
[bild]
om jag bara matar in ha.***.se, och
[bild]
om jag skriver ut https://ha.***.se.
Går det utifrån bara detta att förstå vad det är som felar? Det fungerar alltså via mobilen via mobilnätet, men inte via datorn som går på ett trådbundet nätverk.
Har du öppnat porten i din router, så den kan prata med klienter utanför det lokala nätverket?

kashieda kashieda skrev:
Är den datorn på samma nät som den du försöker nå, eller är både dator och telefon "utifrån"?

Företagspolicy som spärrar?
Både dator och telefon är utifrån.
Datorn är kopplad via ett företagsnät så det skulle det kunna vara. Lite olyckligt om det beror på den saken, jag sitter ofta på den platsen och pillar med ha.
Och lite opraktiskt om det skulle vara vanligt förekommande, att olika nätverk man kan tänkas koppla upp både dator och telefon på blockerar den anslutningen.
Med den här lösningen, är det något specifikt som gör att nätverksadministratörer gärna vill stoppa den anslutningen? Typ "den går via en cloudflare-tunnel, då är det ofta skumma grejer"?

• Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.