R RoAd skrev:
Optimal för vad?

Jag tycker snarare att den ser ganska begränsad ut, och kostar sådär 5ggr för mycket.
Optimal storlek, tydlig och drar lite batteri.
Dessutom inget behov av wifi-täckning.
Med ett pris typ 250 kr skulle den bli en hit.
Men det kommer säkert..
Tills dess kan man stötta de i Ukraina som utvecklat.

R
K karlmb skrev:
Optimal storlek, tydlig och drar lite batteri.
Dessutom inget behov av wifi-täckning.
Med ett pris typ 250 kr skulle den bli en hit.
Men det kommer säkert..
Tills dess kan man stötta de i Ukraina som utvecklat.
Ok, jag ser inget optimalt eller ens speciellt imponerande alls med den. För 250kr skulle jag kanske inte sågat den, men för det nuvarande priset tycker jag den verkar ganska kass.

Jag ger hellre mina pengar direkt till något som hjälper situationen i Ukraina.

EDIT: Optimal för HA? De verkar inte ens ha stöd för annat än Homey.

Hade priset vart runt en två-trehundring hade jag absolut köpt en (om den nu funkar med HA).

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Behjärtansvärt att hjälpa ukrainare och köpa deras produkter. ❤️
Det finns trevliga ESP32-baserade displayer från Lilygo för runt 300:- som man kan göra lite allt möjligt med inkl. skärm till HA.
https://ban.ggood.vip/14jhP

Elektronikmodul från LILYGO och animerad karaktär visas på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hade priset vart runt en två-trehundring hade jag absolut köpt en (om den nu funkar med HA).
Den borde rimligen gå att få in i HA iom att det är zigbee.

R RoAd skrev:
Ok, jag ser inget optimalt eller ens speciellt imponerande alls med den. För 250kr skulle jag kanske inte sågat den, men för det nuvarande priset tycker jag den verkar ganska kass.

Jag ger hellre mina pengar direkt till något som hjälper situationen i Ukraina.

EDIT: Optimal för HA? De verkar inte ens ha stöd för annat än Homey.
Jo, Homey, men jag antar att det inte är omöjligt att få in den i HA. Men visst, man kan köpa nån ESP-display kanske för 200 och skänka 800 till Ukraina, finns många sätt där NAFO-fella bla.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Behjärtansvärt att hjälpa ukrainare och köpa deras produkter. ❤️
Det finns trevliga ESP32-baserade displayer från Lilygo för runt 300:- som man kan göra lite allt möjligt med inkl. skärm till HA.
[länk]

[bild]
Intressant!

P
Apropå Cloudflare, VPN mm för att komma åt sitt hemmanätverk.

Det korta konkreta tipset, om man har en Asus router hemma. Kolla om den stödjer Asus Instant Guard!
Aktivera i routern, installera appen i luren. KLART.
För en som upplever nätverk som ondska & svartkonst var detta ren och skär god-fé-magi. Eller kanske bara användarvänligt😄

Verkar tyvärr bara funka från telefon än så länge, men det räcker ganska långt.
I synnerhet när man slipper fippla med vpn-servers, ddns tjänster, domäner och annat hittepå...

länkar för den intresserade.
Modeller som stöds längst ner på sidan
Mobilappen

Med det sagt så är HAs egna NabuCasa något att rekommendera för att stödja projektet. Tyvärr utanför min egen budget samt att jag vill komma åt andra grejer hemma förutom HA.
Har någon tips på vad som krånglar när man inte kommer åt sina utdelade filer när man ansluter via vpn eller eller liknande så tar jag gärna emot tips.
Har en windows server som rullar hemma. Jag kan köra remote desktop, komma åt andra tjänster som körs på servern men inte mina filer 😭

• Gilla
Joty och 1 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Jo, Homey, men jag antar att det inte är omöjligt att få in den i HA.
Ok, hur då? Tillverkaren verkar inte ha något annat svar än att de överväger stöd för det. När du skrev "optimal för HA" så överdrev du kanske lite :)

K karlmb skrev:
Men visst, man kan köpa nån ESP-display kanske för 200 och skänka 800 till Ukraina, finns många sätt där NAFO-fella bla.
Ja, och väljer man rätt mottagare så kan alla 800:- komma Ukraina till godo. Här finns en lista på organisationer som troligen ger mycket utdelning per skänkt krona:

https://cornucopia.se/2022/08/organisationer-och-projekt-for-att-stodja-ukraina/

Det är jättebra att köpa Ukrainska produkter för att de ska ha industri kvar när rysslands angrepp är över. Men det bör ju vara konkurrenskraftiga produkter som faktiskt klarar sig utan att de köps av sympati. Detta är inte det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Den borde rimligen gå att få in i HA iom att det är zigbee.
zigbee är väl bara ett trådlöst protokoll och säger inte så mycket om dataformatet i sig, dvs man borde mycket väl kunna köra ett låst dataformat mellan två zigbee-enheter. Det skulle visserligen vara kontraproduktivt vis a vis syftet med hela idén med både zigbee och exvis Matter...

Personligen ser jag en vits med en enkelt anslutningsbar e-ink skärm för att slippa släpa runt på en telefon/padda varhelst jag rör mig i huset, men så kan alla som är över 25 i hushållet här mycket väl glömma telefonen i bilen eller jackan i flera timmar utan att drabbas av panikångest.

R RoAd skrev:
Ok, hur då? Tillverkaren verkar inte ha något annat svar än att de överväger stöd för det. När du skrev "optimal för HA" så överdrev du kanske lite :)

Ja, och väljer man rätt mottagare så kan alla 800:- komma Ukraina till godo. Här finns en lista på organisationer som troligen ger mycket utdelning per skänkt krona:

[länk]

Det är jättebra att köpa Ukrainska produkter för att de ska ha industri kvar när rysslands angrepp är över. Men det bör ju vara konkurrenskraftiga produkter som faktiskt klarar sig utan att de köps av sympati. Detta är inte det.
Ok..

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
zigbee är väl bara ett trådlöst protokoll och säger inte så mycket om dataformatet i sig, dvs man borde mycket väl kunna köra ett låst dataformat mellan två zigbee-enheter. Det skulle visserligen vara kontraproduktivt vis a vis syftet med hela idén med både zigbee och exvis Matter...

Personligen ser jag en vits med en enkelt anslutningsbar e-ink skärm för att slippa släpa runt på en telefon/padda varhelst jag rör mig i huset, men så kan alla som är över 25 i hushållet här mycket väl glömma telefonen i bilen eller jackan i flera timmar utan att drabbas av panikångest.
Ja tänker mig att den anpassning de gjort för att få det att fungera i Homey knappast borde vara svår att modifiera/gå runt om man vill köra via Zigbee.
Men kanske som sagt en enkel ESP-display är en bättre utgångspunkt. Hade inte sett dessa.

K karlmb skrev:
Ja tänker mig att den anpassning de gjort för att få det att fungera i Homey knappast borde vara svår att modifiera/gå runt om man vill köra via Zigbee.
Men kanske som sagt en enkel ESP-display är en bättre utgångspunkt. Hade inte sett dessa.
Nackdelen med ESP är att det går över WiFi som slukar batteri, medan zigbee, Matter och viss mån Bluetooth är designade för att vara energisnåla kommunikationsprotokoll, så ESP-lösningen kräver i praktiken konstant matning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Nackdelen med ESP är att det går över WiFi som slukar batteri, medan zigbee, Matter och viss mån Bluetooth är designade för att vara energisnåla kommunikationsprotokoll, så ESP-lösningen kräver i praktiken konstant matning.
Just det ja. Ja, då är ju denna nya produkt ett steg framåt ändå. Bara byta ut lite Homey-krafs!

• Haha
fam-lundborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.