K karlmb skrev:
Så verkar det kommit en färdig HA för oss som kanske kan men inte har tiden att speca, bygga och installera en HA-burk utan skulle vilja köpa någon färdiginstallerad HW till bra pris!
HA green. Ska säljas för ca 1100 kr. (Dongel tillkommer)
Vad säger panelen, kommer äntligen HA ut i var mans/kvinnas hand nu, likt när Linux till sist hittade ut via Android genom ett enkelt och lätthanterat system för drivrutiner, installation och uppgradering?
[länk]
Det där känns mest som om de lackat ur på den sorgligt dåliga tillgången på CM4.

Jag fick min Yellow för ca en vecka sedan, och då beställde jag i februari-mars. Chict nog fick jag 32 gig flash istället för 16, eftersom det tydligen var lättare för dem att få tag på.

(Å andra sidan verkar man kunna köpa CM4 på raspberrypi.dk nu, så man borde kunna beställa Yellow utan CM4 och ladda själv om man råkar vilja ha en HA-brandad pryl.)

nino nino skrev:
Den där Eglo plafonden jag beställde i veckan gick in i HA direkt, kopplade på strömmen och den dök upp direkt som Zigbee enhet.

Har ställt tid på, soluppgång av.
solnedgång på, tid av just nu.
Ska köpa en Ikea rörelsesensor till veckan och prova knyta ihop allt, då en hg använder en toalett som man kommer åt från trapphuset.

Ska även se om det går att dimma ner så man slipper få fullt ljus mitt i natten
Hornbach säljer ut en massa Eglo plafonder nu, mellan 150 och 350 kr st.
En del är dimbara via fjärrkontroll, en del är "inte dimbara"..
Det fina är att de anger constant current mA för de flesta vilket innebär att det bara är att öppna dem o slänga bort de simpla 230V drivdonen och sätta dit tex Zigbeestyrda cc-don så blir de både fjärrstyrda och dimmande med hög kvalitet.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det där känns mest som om de lackat ur på den sorgligt dåliga tillgången på CM4.

Jag fick min Yellow för ca en vecka sedan, och då beställde jag i februari-mars. Chict nog fick jag 32 gig flash istället för 16, eftersom det tydligen var lättare för dem att få tag på.

(Å andra sidan verkar man kunna köpa CM4 på raspberrypi.dk nu, så man borde kunna beställa Yellow utan CM4 och ladda själv om man råkar vilja ha en HA-brandad pryl.)
Jo, de skriver detta själva. Men priset är ju betydligt trevligare än för yellow också.

K KentaBro skrev:
Även jag störde mig länge över "hacken" i duckdns tillgänglighet. Bytte till cloudflare för någon månad sedan och har inte ångrat mig en sekund. Superstabilt!

Jag följde detta Youtube-klipp från en kille som alltid är tydlig men ändå kortfattad. Han verkar dessutom veta vad han pratar om.
[media]
Skall bara arbeta upp tillräckligt mycket mod att sätta mig och böka med att lägga om accessen, vill inte hamna i läget att vara utestängd pga att "något" hände mitt i 😳
Men det är kanske bara att dra i duckdns-pluggen och go with the flow...

Har man bara en domän så kan man lägga DNS tjänsten hos Cloudflare istället och använda deras DDNS api helt gratis för att uppdatera IP för domänen när man får en uppdaterad IP-address.

C Cerb skrev:
Har man bara en domän så kan man lägga DNS tjänsten hos Cloudflare istället och använda deras DDNS api helt gratis för att uppdatera IP för domänen när man får en uppdaterad IP-address.
Domänen har jag - har bara inte bestämt om jag vill använda den till HA - men det hänger i sig ihop med att det här/där med nätverk är hokuspokus jämfört med att bygga hus/sköta villa 😬
Nu är domänens främsta syfte att vara en brevlåda, så det finns ju ingen server eller hemsida att ta hänsyn till så ur den synvinkeln så är det ingen intressekonflikt.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Domänen har jag - har bara inte bestämt om jag vill använda den till HA - men det hänger i sig ihop med att det här/där med nätverk är hokuspokus jämfört med att bygga hus/sköta villa 😬
Nu är domänens främsta syfte att vara en brevlåda, så det finns ju ingen server eller hemsida att ta hänsyn till så ur den synvinkeln så är det ingen intressekonflikt.
Det är väl bara att ta en underdomän annars, typ:

homeassistant.fam-lundborg.se (eller ha.fam-lundborg.se) istället för www eller mail. Du har i princip ett obegränsat antal underdomäner du kan peka på vad du vill

• Gilla
OverAndOut och 2 till
  • Laddar…
K KentaBro skrev:
Även jag störde mig länge över "hacken" i duckdns tillgänglighet. Bytte till cloudflare för någon månad sedan och har inte ångrat mig en sekund. Superstabilt!

Jag följde detta Youtube-klipp från en kille som alltid är tydlig men ändå kortfattad. Han verkar dessutom veta vad han pratar om.
[media]
Mycket trevligt, men kräver en del tankeverksamhet jag inte har innanför pannbenet just nu.
Att sätta upp domännamn, ddns, FQDN och allt vad det heter är i alla fall inget jag bara snyter ur näsan..
Får se när det blir av.

C Cerb skrev:
Kan man få en "fuldomän" via Cloudflare, eller behöver man egen?

Jag har min DNS configurerad via AWS, och där saknas vettigt stöd för DDNS

Bland annat därför så har jag inte HA där än, utan kör den fortfarande på en dedikerad duckdns

Helgens "bravad" - att flytta det provisoriska montaget av övervakningen av bvp - ESPHome (ESP32) med tre PZEM-004t som mäter pannans L1, L2 resp L3, ett relä som kortsluter ingången till nattsänkning samt två Dallas som mäter brine in och ut...
Elskåp med automationsutrustning, kopplingar, kablar och LED-indikatorer monterade på träplatta, omgiven av rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

till ett mer permanent och snyggare montage med normkappsling

Värmesystem med rör, manometer, elektriska komponenter och mätare på vägg.
Skapa konto

Elcentral med öppen lucka visar säkringar och digital mätare, blå indikatorlysdiod, inomhus, rör i bakgrund.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Kan man få en "fuldomän" via Cloudflare, eller behöver man egen?

Jag har min DNS configurerad via AWS, och där saknas vettigt stöd för DDNS

Bland annat därför så har jag inte HA där än, utan kör den fortfarande på en dedikerad duckdns
Tror du behöver ha en egen.. aldrig kollat faktiskt.

tveksamt tveksamt skrev:
Helt anekdotiskt har jag inte haft några problem alls med mina aqara-produkter.

Efter att ha tittat lite snabbt, det här borde kunna lösas genom to-do-lists i 2023.11, eller tänker jag inte tillräckligt långt nu?
Jag är tillbaka! 😃
Men ja, jag såg just att det gjorts en hel del åt to-do-funktionerna i HA nu på sistone. Tänkte uppdatera i morgon och se. Men risken är nog ganska stor att det blir bökigt att "starta om" intervallen när något är åtgärdat, så jag misstänker att min lösning får vara kvar ett tag. Så länge man inte startar om HA så funkar den helt perfekt.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
”Om det är gratis, är det du som är produkten”. Finns inget gratis som är användbart. Freenom ger dig suspekta TLD:er som du inte ens har rätt till.

Köp riktig domän på Loopia och använd LoopiaDNS-tjänsten. Kostar 130+130:-/år. Med den kan du göra det mesta av teknisk karaktär och styra och ställa fritt med din domän och DNS. T.ex. dynamisk DNS direkt mot egna domänen. Att kunna ha autouppdaterande Let’s Encrypt-cert i och med att Loopia är med i LE:s lista på ”DNS providers”. Dina värdar med FQDN kan alltså efterfråga riktiga certifikat i och med att Loopias API tillåter ”DNS Challenge”. Inget trams med öppen port 80.
Du har ju givetvis rätt, det är små pengar i sammanhanget.
Om jag nu går den här vägen, vad behöver jag veta för att kunna sätta upp detta med cloudflare?

Låt oss anta att jag registrerar domänen "tveksamt.se". Min egen okunskap blir ju rätt övertydlig här, men det här är inte riktigt mitt området..
Om jag skulle vilja ha subdomänen (heter det va) ha.tveksamt.se till att fungera med cloudflare-lösningen för att agera adress till min ha-instans, vad behöver jag göra för inställningar hos loopia?
Var läser/tittar jag för att lära mig mer om det här?

Du verkar ju ha koll på läget @Johan Gunverth så jag citerar dig eftersom du ändå kom med tipset, men det är förstås fritt fram för vem som helst att svara..

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
”Om det är gratis, är det du som är produkten”. Finns inget gratis som är användbart.
Home Assistant? :-)

• Haha
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Home Assistant? :)
Undantaget som bekräftar regeln..

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.